۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۶۳۰۵۵۳
نماینده مجلس خبرگان رهبری تشریح کرد؛

علت‌های عدم استجابت دعا

علت‌های عدم استجابت دعا
آیت الله مهدوی با بیان اینکه اجابت دعا مشروط به بندگی خداوند است، گفت: نتیجه و حاصل دعای ما ۵ صورت است که خواسته معمول ما اجابت فوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در مسجد امام سجاد(ع) اصفهان در جلسه شرح دعای 25 صحیفه سجادیه، با بیان اینکه امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند طلب استجابت دعاهای خود پیرامون فرزندانشان را دارند، گفت: خیلی مواقع به ذهن ما می‌رسد که دعای ما مستجاب نشده است.

وعده خداوند برای اجابت دعا مشروط است

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، وقتی که دعای ما مستجاب نمی‌شود به علت این موضوع فکر می‌کنیم و برای ما شبهه می‌شود که چرا برخلاف وعده خداوند دعای ما مستجاب نشده است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه دو مسأله را باید در زمان عدم استجابت دعا در نظر بگیریم، تصریح کرد: وعده خداوند برای اجابت دعای ما مشروط است، خدا به صورت مطلق وعده اجابت دعای ما را نداده بلکه شرط استجابت دعا بندگی خدا کردن است، نشانه این موضوع این است که دعاهای معصومین(ع) مستجاب می‌شود چرا که بندگی خدا را می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: خداوند در آیه چهل سوره بقره می‌فرماید به عهد خود با خداوند وفا کنید تا خداوند نیز به عهد خود با شما وفا کند، مشخص می‌شود این مسأله یک معاهده است، معاهده یعنی یک عده طرفینی، وقتی ما با آمریکا عهدی می‌بندیم هر دو طرف باید به آن عمل کنیم، آمریکا به زیر عهد خود زد و گفت من عمل به عهد خود نمی‌کنم، پس ما هم عمل نمی‌کنیم.

وی با اشاره به ضرورت پایبندی هر دو طرف به معاهده به منظور تحقق وعده هر دو به یکدیگر، تصریح کرد: در سوره بقره خداوند می‌فرماید شما به عهد خودتان با خدا وفا کنید تا خداوند نیز به عهد خود با شما عمل کند، در آیه 60 و 61 سوره یاسین خطاب به ما گفته شده است مگر عهد نبسته‌اید که از شیطان تبعیت نکنید؟ این یعنی ما قول دادیم که پیروی از شیطان نداشته باشیم.

عدم تبعیت از شیطان عهد ما با خداوند است

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه عنوان کرد: ما به خداوند قول داده‌ایم و اکنون نیز عقل ما چنین حکم می‌کند که نباید از شیطان تبعیت کنیم، عقل به ما دستور به بندگی خالق و اطاعت از خداوند می دهد، اما درون ما ممکن است چیزی باشد که ما را تشویق به تبعیت از نفس کند، اما عهد ما با خداوند عهد بندگی بوده است نه نافرمانی و تبعیت کردن از شیطان.

آیت الله مهدوی به اهمیت بندگی کردن در اجابت دعا از سوی خداوند، اظهار کرد: نکته دیگر در اجابت نشدن دعا این است که خیلی مواقع دعای ما اجابت شده اما ما نمی‌فهمیم، 5 حالت اجابت وجود دارد و چیزی که ما به عنوان اجابت دعا به دنبال آن هستیم یک مورد از انواع اجابت است.

اقسام استجابت دعا

وی به توجه خداوند نسبت به دعای بندگان اشاره کرد و گفت: اگر می‌دانستیم دعا اثرگذاری خود را دارد خیلی محکم تر دعا می‌کردیم، اثر دعا برای ما بسیار سازنده و مفید است اینطور نیست که دعای ما بی اثر باشد، اجابت فوری دعا خواسته معمول ما است اما دعای ما نتایج دیگری نیز دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: اجابت با تأخیر قسم دوم اجابت دعا است، گاهی باید منتظر بمانیم تا حاصل اجابت دعا را ببینیم چرا که مصلحت ما در تأخیر است، گاهی مصلحت نه در استجابت فوری است و نه در تأخیر در استجابت و به همین دلیل خداوند دعای ما را اجابت نمی‌کند بلکه چیز دیگری به ما می‌دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گاهی خداوند عوضی هم برای دعای ما نمی‌دهد، تصریح کرد: گاهی غفران ذنوب و بخشش گناهان پاداش دعاهای ما است و به جای اینکه دعای ما اجابت شود خداوند گناهان ما را می‌بخشد، پنجمین حالت این است که گاهی اجابت دعای ما در روز قیامت است و مصلحت نیست که در دنیا چیزی نصیب ما شود و آنقدر در آخرت اضافه به ما خواهند بخشید که جبران همه چیز خواهد شد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات