۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۳۰۸۲۰
آیت الله اعرافی:

روحانیت انقلابی همه چیز خود را در مسیر حق قربانی می کند

روحانیت انقلابی همه چیز خود را در مسیر حق قربانی می کند
آیت الله اعرافی منشور روحانیت را تبیبن کننده مسیر حوزه و روحانیت توصیف کرد و گفت: با ترویج فرهنگ شهدای دفاع مقدس جهانیان می توانند در مسیر آرمان های الهی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور امروز در مراسم رونمایی از بیست جلد کتاب روایت زندگی داستانی شهدای روحانی با عنوان «تعهد سرخ» که در پژوهشگاه امام صادق(ع) قم برگزار شد، به تببین شاخصه های جهاد در اسلام پرداخت گفت: جهاد در منطق اسلام جنگ و کارزار است و در فقه اسلامی جهاد دارای شاخصه هایی است و گاهی ممکن است جنگی کاملا حرام و گاهی جنگ کاملا واجب شود.

آیت الله اعرافی با بیان این که مؤلفه های جهاد در فقه ما تبیین شده است، گفت: اگر حضور در صحنه کارزار و دست بردن سلاح مبتنی بر منطق، گفتمان و هدف انسانی باشد، این جهاد اسلامی است؛ اما اگر جنگ در راستای این گفتمان و آرمان تعریف نشده باشد، عملیات شیطانی، فتنه اهریمنی و گناه نابخشودنی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: در اسلام چارچوب های ویژه ای برای جهاد و دفاع مقدس توصیف شده، در حقیقت جهاد، کارزاری بر اساس مجموعه مقررات فقهی و اخلاقی اسلامی است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: کارزار ارزشمند و اسلامی این است که ولایت مطلقه یا نیابت خاصه یا عامه از معصوم فرماندهی آن را بر عهده داشته باشد؛ از این رو هر فردی در جنگی با این مؤلفه ها حضور داشته است، او را به اوج ملکوت می رساند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: گاهی قرونی می گذرد باب جهاد و شهادت برای بشریت بسته شده، اما باب جهاد و شهادت با تمام مؤلفه های اسلامی در عصر ما مصداق پیدا کرده است.

وی با بیان این که ویژگی حوزه و روحانیت انقلابی این است که هیچ امری او را از انجام وظیفه دور نکند؛ گفت: روحانیت تراز انقلاب این آمادگی را دارد که نام، نشان و مقام خویش را بر این انجام وظیفه خویش قربانی کند، از این رو امام خمینی(ره) فرمود که  قدمی جز وظیفه برنداشتم و هیچ گاه در پیمودن این مسیر ترسی نداشتم.

مدیر حوزه های علمیه کشور خطبه 182 نهج البلاغه  و منشور روحانیت را تبیبن کننده مسیر حوزه و روحانیت توصیف کرد و گفت: امروز جهانیان و امت اسلامی می توانند با فرهنگ شهدای دفاع مقدش در مسیر آرمان های الهی حرکت کنند؛ از این رو وظیفه نخبگان کشور این است که آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی را برای جهانیان تبیین کنند.

آیت الله اعرافی با بیان این که از پیدایش اسلام تا بیش از پیدایش انقلاب اسلامی کمتر از 500 شهید عالم و روحانی وجود داشته است، گفت: در سال های منتهی به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیش از 4000 نفر از حوزه و روحایت به شهادت رسیده اند، از نظر کمی تفاوت غیر قابل مقایسه با ادوار قبل است.

مدیر حوزه های علمیه کشور  بیان کرد: شهدای روحانیت از عالی ترین مقام علمی همچون شهید مطهری و شهیدصدر تا طلاب پایه او و دوم است؛ همچنین و انواع شهادت ها همچون شهدای ترور، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع حرم را مشاهده می کنیم.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: در دفاع مقدس شهدای روحانی غیر ایرانی هم حضور داشتند، همین حضور و بروز در صف مدافعان حرم نیز مشاهده می شود .

مدیر حوزه های علمیه کشوردر  پایان اظهار کرد: طلاب و پاسداران، رسالت سنگینی در ترویج فرهنگ شهدا برعهده دارند، اگر ما در مسیر انقلاب استوار باشیم، جهانیان پیام انقلاب اسلامی را پذیرا خواهند بود./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
خدمت به شهدا در انتشار آثار و خاطراتشان متبلور است.
0
0