۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۶۳۱۰۸۶
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سند چشم اندازی برای علوم انسانی و اجتماعی تدوین نشده است

سند چشم اندازی برای علوم انسانی و اجتماعی تدوین نشده است
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید افق های نوینی برای علوم در کشور ترسیم شود، گفت: هنوز سند چشم اندازی برای تحول علوم انسانی و اجتماعی در کشور تدوین نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والملسمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آیین رونمایی از آثار جدید دانشگاه معارف که در سالن جلسات دانشگاه معارف قم برگزار شد، به موضوع ظرفیت های پژوهش بیانیه گام دوم انقلاب در دو ساحت حوزه و دانشگاه گفت: رهبر انقلاب در این بیانیه در چندین توصیه از علم، پژوهش، معنویت اقتصاد، عدالت و مبارزه با مفاسد، استقلال، آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرز بندی با دشمن خارجی داشته اند.

عضو شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: پژوهشگران این دانشگاه تربیت علمی و معنوی حوزوی یافته اند و در مسیر گفتمان های دانشگاهی ورود پیدا کرده اند.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موضوع پژوهش در بیانیه گام دوم اظهار داشت: فرهنگ انقلاب اسلامی با حرکت تاریخی و تمدنی آغاز شده است و با توجه با رهنمودهای رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم باید از مرزهای علم در جهان عبور کنیم و افق های نوینی برای علوم ترسیم شود.

حجت الاسلام والملسمین پارسانیا بیان کرد: عبور از مرزهای علمی جهان بدون پژوهش ناممکن بوده و پژوهش نیز با آموزش پیوسته است و این امر باید در مجموعه های حوزوی و دانشگاهی همچون دانشگاه معارف اسلامی  تشکیل شود.

عضو شورای انقلاب  فرهنگی ابراز کرد: پژوهشگران کشور در علوم کاربردی، فنی و مهندسی به قله های دانش جهان نزدیک شده اند و  ایران از تولید کنندگان محصولات و تکنولوژی های نوین است.

وی با بیان  این که علوم به بخش های علوم پایه، طبیعی و فنی و مهندسی تقسیم می شود، گفت: علوم پایه مبانی نظری علوم و فنی و مهندسی را تبیین می کند و اگر بر ترویج و تحکیم مبانی علوم پایه سرمایه گذاری نشود، بعد از مدتی نیز پیشرفت در علوم فنی و فناوری رو به افول خواهد رفت. 

عضو شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: رسیدن به افق های علوم پایه به معنای دستیابی به علوم برتر جهان خواهد بود، اما هنوز برای علوم پایه و انسانی و اجتماعی سند چشم اندازی همانند علوم فنی و مهندسی تدوین نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بیان کرد: در شورای عالی انقلاب اسلامی، کارگروه تدوین علوم اجتماعی و اسلامی شکل گرفته؛ اما هنوز بعد از گذشت یک دهه هنوز سند آن تدوین نشده و سیاست گذاری مناسب در این امر شکل نگرفته است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: برخلاف مطالبات رهبری برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با سند تحول علوم اسلامی به مخالفت می پردازند و خواهان تدوین و اجرایی شدن این سند در کشور نیستند.

حجت الاسلام والملسمین پارسانیا بیان کرد: اگر مبانی، معارف و عقلانیت وحیانی و اسلامی به قلمرو علم و فناوری ورود پیدا نکند، آنها در مقابل هم قرار  می گیرند.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی سطح دانش وروردی ها به حوزه های علمیه تغییرات فراوانی یافته است، گفت: اگر در چهل پیش افرادی با دیپلم به حوزه وارد می شدند، باید برای آنها سیستم اموزشی جدیدی برنامه ریزی می شد.

حجت الاسلام والملسمین پارسانیا ابراز کرد: هم اکنون در مدرسه علمیه معصومیه بیش از 1000 نفر طلبه با مدرک کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند و طرح مشکلات برای دانشجویانی که از علوم فنی و مهندسی قدم به عرصه حوزه گذاشته اند، شکل گرفته  بود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی بیان کرد: مدیریت حوزه های علمیه و شورای عالی انقلاب برای مجموعه های حوزوی و دانشگاهی و همچنین دانشجویانی که به علوم و معارف اسلامی و حوزوی گرایش پیدا کرده اند و همچنین پیوند علوم حوزوی و دانشگاهی باید اساس نامه ای را تدوین کنند و کارگروه ویژه ای برای این مسأله تشکیل شود.

حجت الاسلام والملسمین پارسانیا با بیان اینکه نزدیک به سی مجموعه حوزوی و دانشگاهی در کشور وجود دارد، گفت: در این مراکز برای هویت علم مدرن و تکنولوژی طرح مسأله شود و پژوهش‌های مختلفی در موضوع ارتباط علوم وحیانی و حوزوی با علوم دانشگاهی و فنی و مهندسی شکل گیرد. /۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات