۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۶۳۱۴۰۳
آیت‌الله اعرافی:

تحقق سند تحول بنیادین نیازمند منابع درون‌زای استانی است

تحقق سند تحول بنیادین نیازمند منابع درون‌زای استانی است
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: با توجه به نقش کلیدی سند تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور تمام دستگاه‌ها باید جهت پیشبرد اهداف این سند همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در سیزدهمین نشست آموزشی ـ ترویجی همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به نقش کلیدی سند تحول در نظام تعلیم و تربیت تمام دستگاه‌ها باید جهت پیشبرد این سند همکاری کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: چند نکته کلیدی روح حاکم بر این سند است و توجه به این نکات بسیار حائز اهمیت است، قرائتی از اسلام در تنظیم این سند حاکم‌ است، اسلامی که عقلانی و فقهاتی است و شیوه استنباط و پیاده‌سازی آن اجتهادی است، موضوع بعدی برخورد متوازن به تربیت است، در منطق اسلام نگاه به انسان و شخصیت او یک‌ نظام جامع و قرآنی است که تمام ابعاد با سهمی که دارند در آن دیده شده است.

وی افزود: موضوع بعدی رویکرد به تربیت این است که مشابه روح و جان، مایه تعلیم و تربیت و طراز اخلاقی یک روح است که در تمام سیستم و پاره سیستم‌ها حضور داشته باشد، موضوع دیگر دانش، تحقیق و شناخت جامعه علمی و تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام و دانش معاصر است، علم معاصر را باید درست و جامع شناخت نباید علم به مفهوم‌ نوی آن به عنوان امری مطلق نگاه شود.

آیت‌الله اعرافی گفت: اندیشه بین‌المللی و تمدن اسلامی به‌عنوان ضلع مهم آن است و هویت کامل ملی و ایرانی، هویتی است که از سابقه کهنی برخوردار است و در تحقق اهداف باید از آن سود جست، همچنین در بازسازی این هویت بر پایه اندیشه مترقی اسلام حرکت کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به روح انقلابی در اقداماتی که ما به آن نیاز داریم، خاطرنشان کرد: تربیت درون‌ساز و خودجوش و تربیت و ارتباط استاد و شاگرد که مبانی آن از درون سیستم بجوشد حائز اهمیت است، اصل بعدی اصل عدالت و مشارکت ملت و همه نهادها در تعالی آموزش‌و‌پرورش است.

وی ادامه داد: آماده‌سازی آموزش‌وپرورش برای رساندن دانش‌آموز به قله مهم تمدن اسلامی است، ما هرچه در این خصوص سرمایه‌گذاری کنیم، باز هم کم است و اصل بعدی مقوله محتوا و منابع است، مقوله تولید دانش که متناظر حوزه تعلیم و تربیت است زیرا هویت اسلام هویت دانش و تربیت است، به‌خصوص در قلمرو فلسفه و اخلاق و فقه گام‌های مهم باید برداریم.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه اصل توجه ویژه به علوم انسانی از سایر نکات مهم در این خصوص است به اتصال نظام تعلیم و تربیت با متن زندگی انسان و محیط اشاره کرد و افزود: اصل تعامل آموزش‌وپرورش با نهاد خانواده، دانشگاه و حوزه از سایر اصول مهم است و این موارد بخشی از رویکردهای مهم و کلانی است که در این سند لحاظ شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تعلیم و تربیت امر پیچیده‌ای است، خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت پارادوکس‌های فروانی دارد و نظام جامع تعلیم و تربیت این پارادوکس‌ها را باید در خود هضم کند تا همواره نظام تعلیم و تربیت ما بر اساس گفتمان مترقی نظام جمهوری اسلامی کار کند.

وی ادامه داد: تعلیم و تربیت وقتی موفق است که مقاومت‌های روبه‌روی خود را بشکند و هنر دستگاه تعلیم و تربیت این است که معلمان و مبلغانی در اختیار داشته باشد که بتوانند از این موانع عبور کنند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه گفتمان گام دوم‌ به ما نشان داد که می‌توانیم از هجمه‌های مختلف عبور کنیم، به 10 عنصر مقاومت اشاره کرد و گفت: مدیریت حوزه به طرح‌های کلان و اساسی در این زمینه رسیده و برنامه ۵ ساله خود را تدوین کرده است، همچنین نمونه برنامه ۵ ساله مشترک حوزه‌ها و آموزش‌وپرورش تدوین شده است و باید کمیته‌های تعلیم در سطح استانها تبدیل به قرارگاه شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نکته بعدی بروزرسانی مبلغان است، بیان کرد: سند تحول نیازمند منابع درون‌زای استانی است.

هدف مشترک تربیت فرهنگی و مذهبی نسل نو است

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش نیز در این نشست گفت: در ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش باید به‌خاطر هدف مشترک تربیت فرهنگی و مذهبی نسل نو گام‌های مؤثری برداریم.

علیرضا حاجیان‌زاده با بیان اینکه در برنامه جدید در قالب برنامه ۵ ساله سه رویکرد داریم، به این سه رویکرد اشاره کرد و افزود: رویکرد اول تربیت مبلغین و اعزام روحانیون در قالب طرح مدارس امین است و رویکرد بعدی تربیت نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در تعامل با حوزه و رویکرد سوم تبادل فکر و اندیشه با صاحب‌نظران حوزه جهت تهیه بسته‌ها و مواد فرهنگی برای پاسخ به سؤالات متنابه آموزش‌وپرورش است که نیازمند به‌دست آوردن یک کرسی نظریه‌پردازی است و این برای آموزش‌و‌پرورش ضروری است.

وی ادامه داد: باید به دایره المعارف دینی منطبق با آموزه‌های قرآن و عترت دست پیدا کنیم.

مهم‌ترین رسالت ما اجرای سند تحول بنیادین است

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین رسالت ما اجرای سند تحول بنیادین است، برای پیاده‌سازی آن راهکارهایی ارائه شده که یکی از آن‌ها ساحات تربیتی است، وجه اشتراک ما با حوز‌های علمیه بسیار زیاد است و در سند تحول نیز رسالت و تکالیفی را برعهده حوزه‌های علمیه گذاشته شده است.

قاسمعلی خدابنده در خصوص این وظایف و تکالیف تصریح کرد: همچون تهیه مواد آموزشی مناسب و تربیت نیروهای پرورشی در حوزه تعلیم و تربیت تمام ساحتی و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان می‌توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: مدارس امین و برگزاری نماز جماعت و پیوند مدرسه و مسجد از جمله کارهای مشترک ما با حوزه‌های علمیه مشهد است./864/د101/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات