۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۶۳۱۴۲۱
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی مطرح کرد؛

توصیه اسلام در تعاملات اجتماعی و سیاسی رعایت انصاف است

توصیه اسلام در تعاملات اجتماعی و سیاسی رعایت انصاف است
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی انصاف داشتن در تعاملات اجتماعی، برخوردهای حزبی و جناحی و تعاملات سیاسی را از توصیه های مهم اسلام دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی اظهار داشت: رسول گرامی اسلام(ص) معلم بشریت بودند و به اصحاب و اطرافیان خود همانند معلم گفتارهای ناب را تعلیم می‌دادند.

وی افزود: در همین خصوص نبی گرامی اسلام به اصحاب خود تعلیم داده‌اند که از پنج چیز به خدا پناه می‌برم؛ اولین مورد مربوط به بُخل است که رسول خدا همواره دعا می‌کردند دچار بخل نشوند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بنا بر روایات، بخل و حرص مانع سعادت انسان می‌شود، حتی اگر شخص عبادت‌کننده خوبی باشد. به همین خاطر محفوظ ماندن از بخل و حرص باعث رستگاری انسان در دنیا و آخرت است.

وی تأکید کرد: بنا بر روایات اهل‌بیت(ع)، منشأ بخل کفر بوده و منشأ سخاوت نیز ایمان است؛ بخیلان حتی اگر عابد هم باشند رستگار نخواهند شد، چون بخیلان و حریصان در حقیقت دارای سوءظن و بدگمان هستند. انسان به خداوند و کسیکه ایمان داشته باشد، هرگز بخیل و حریص نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: دومین مورد در کلام رسول خدا، ترس می‌باشد که نشانه دوری از خداست. سومین مورد نیز مربوط به ناتوانی انسان در آخر عمر است به‌گونه‌ای که انسان در آخر عمر نیازمند دیگران باشد؛ به همین خاطر اهل‌بیت(ع) همواره توصیه کرده‌اند از خداوند بخواهید اولین چیزی که از انسان در دنیا گرفته می‌شود، جان باشد.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: فتنه دنیا و عذاب قبر نیز چهارمین و پنجمین مسئله‌ای است که رسول خدا به اصحاب تعلیم داده‌اند که از آن به درگاه الهی پناه ببرند.

وی افزود: از دیگر حالات و سیره نبی گرامی اسلام این است که حضرت به‌صورت مستمر صدقه می‌دادند و سفره‌دار بوده و دیگران را اطعام می‌کردند. ایشان همیشه سفارش می‌نمودند که سعی کنید دستان زیادی در سفره باشد تا برکت سفره بیشتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی خاطرنشان کرد: دستگیری از مستمندان، رسیدگی به ارحام و اقوام و همسایگان، ایجاد شکاف در باغات جهت استفاده عموم مردم، انفاق عمومی و… همگی به‌وضوح در سیره نبی خدا فراوان دیده می‌شود که قابل الگوگیری است.

وی تأکید کرد: انسان بخیل با عدم انفاق سعی دارد از فقر فرار نماید، درحالی‌که خودش باعث فقر بیشتر می‌شود؛ بنا بر روایات، بخیلان در دنیا همانند فقرا و گداها زندگی می‌کنند اما در قیامت همانند ثروتمندان باید حساب‌وکتاب پس بدهند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: انسان نباید کاری بکند که اهل‌وعیالش آرزوی مرگ او را داشته باشند تا پس از مرگ از ارث و اموالش استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پایان گفت: انصاف داشتن در تعاملات اجتماعی، برخوردهای حزبی و جناحی، تعاملات سیاسی، مسائل خانوادگی و…از دیگر آموزه‌هایی است که رسول خدا و اهل‌بیت(ع) به‌درستی به انسان‌ها آموزش داده‌اند به همین خاطر احزاب و جناح ها نباید همدیگر را در حد کفر متهم نمایند./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات