۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۳۱۴۲۲
با آغاز دوباره واردات گندم

منابع ارزی صرف حمایت از کشاورز خارجی می‌شود!

منابع ارزی صرف حمایت از کشاورز خارجی می‌شود!
دولت در حالی با وجود محدودیت منابع ارزی کشور، واردات گندم را کلید زده که متولیان تولید گندم اعلام کرده بودند در صورت همکاری دولت در خرید تضمینی، نیازی به واردات نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، طی روزهای اخیر، منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایران طی هفته‌های گذشته از روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نظیر آلمان یک میلیون تن گندم خریداری کرده است. این واردات در حالی کلید خورده که به گفته متولیان تولید، کسری مورد نیاز کشور از منابع داخلی قابل تأمین بود. بر این اساس امسال کشاورزان به دلیل نارضایتی از نرخ خرید تضمینی، بخشی از گندم تولیدی را تحویل دولت ندادند و دولت که سال گذشته قیمت هزار و 700 تومان را برای خرید تضمینی گندم تعیین کرده بود حاضر نشد با نرخی بالاتر از این میزان گندم را از کشاورزان خریداری کند.

به گزارش مهر، این در حالی است که کشاورزان اعلام آمادگی کرده بودند در صورتی که دولت حاضر به خرید محصول آنها با یک نرخ توافقی شود تمام کسری موجود را تأمین کنند.

در همین زمینه عطاالله هاشمی، رئیس‌بنیاد ملی گندمکاران کشور گفته بود: نیازی به واردات گندم نیست و گندم به اندازه کافی در کشور وجود دارد.دولت اگر بخواهد در شرایط فعلی گندم وارد کند قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی برای آنها حدود دو هزار و 900 تومان تمام می‌شود بنابراین ما به آنها پیشنهاد کردیم که با قیمت توافقی دو هزار و 500 تومان برای هر کیلوگرم، کسری موجود را از منابع داخلی تأمین کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان اعلام کرده‌اند برای تأمین ذخایر استراتژیک به 1/5 تا دو میلیون تن گندم نیاز دارند، افزوده بود تمایل مسئولان بیشتر به واردات است اما اگر دولت قیمت پیشنهادی ما را قبول کند کسری موجود ظرف حدود دو هفته از منابع داخلی تأمین می‌شود چون گندم در انبارهای کشاورزان موجود است.

در همین زمینه یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: قیمت جهانی گندم بسته به نوع و کیفیت آن متفاوت و هرتن از حدود ۱۹۰ دلار تا ۲۷۰ دلار در مبادی متغیر است. وقتی گندم به بنادر ایران می‌رسد هزینه‌های دیگری از جمله هزینه کشتی، حمل، بیمه، دموراژ و … نیز به آن افزوده می‌شود ضمن اینکه برای حمل آن از بنادر به دیگر نقاط کشور نیز حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان کرایه بابت هر کیلوگرم حمل به آن اضافه می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: کشوری که خودش می‌تواند گندم تولید کند نباید وابسته به واردات باشد و باید از تولیدکنندگان خودش حمایت و پشتیبانی کند. نه اینکه منابع ارزی کشور را به حمایت از کشاورزان خارجی اختصاص دهد.

با این وجود، مشخص نیست دولت با چه سیاستی تصمیم گرفته که منابع ارزی را صرف واردات گندم کند آن هم در شرایط حساسی که کشور ما در آن قرار دارد و صرفه جویی ارزی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. ضمن اینکه واردات کالاهای اساسی در سال گذشته با ارز چهار هزار و 200 تومانی نتایج خوبی را به دنبال نداشت و بسیاری از کارشناسان درباره ایجاد رانت گسترده در این حوزه خبر دادند و دولت ناچار شد در برخی کالاها ارز چهار هزار و 200 تومانی را حذف کند./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات