۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۳۱۵۸۵
منتشر شد؛

نسخه الکترونیکی کتاب «سیره سیاسی معصومان(ع) در کتاب های چهارگانه شیعه»

نسخه الکترونیکی کتاب «سیره سیاسی معصومان(ع) در کتاب های چهارگانه شیعه»
نسخه الکترونیکی کتاب «سیره سیاسی معصومان (ع) در کتاب های چهارگانه شیعه» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «سیره سیاسی معصومان (ع) در کتاب های چهارگانه شیعه» اظهار داشت: پرداختن به کتاب‌های چهارگانه شیعه و استخراج سیره پیامبر ( و اهل‌بیت علیهم السلام از آنها اهمیت زیادی دارد. این کتاب‌ها عبارت‌اند از: کتاب الکافی، تألیف ثقة‌الاسلام محمد بن یعقوب کلینی ( 329ق ) من لایحضره الفقیه تألیف محمد بن علی بن بابویه معروف به شیخ صدوق ( 381 ) و دو کتاب الاستبصار فیما اختلف فیه الأخبار و تهذیب الأحکام از محمد بن حسن طوسی معروف به شیخ طوسی ( 480 ) که به محمدهای سه‌گانه مشهورند.

وی گفت: این تحقیق که نخستین بررسی پژوهشی سیره در کتب اربعه است، اهداف زیر را پی‌جویی می‌کند: 1. بیان سیره در این کتاب‌ها، به جهت پراهمیتی، نه‌فقط برای شیعیان ارزشمند است، بلکه اهتمام بزرگان شیعه را به سیره نشان می‌دهد. با این همه باید پرسید آیا نویسندگان کتب اربعه بهای لازم را به سیره می‌دادند ؟ اساساً سیره در هندسه فکری آنان چه نقشی داشته است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نقل حوادث و وقایع در ابواب مختلف فقهی نشان می‌دهد سیره و عمل معصومان نزد آنان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.

پهلوانی اظهار داشت: ثقة‌الاسلام کلینی عنایت خاصی به سیره در کافی داشته، شیخ صدوق در کتاب من‌لا‌یحضره‌الفقیه به نقل سیره بسیار توجه کرده و از این حیث در مرتبه بعد از کلینی قرار دارد، شیخ طوسی در تهذیب ‌الأحکام نسبت به حجم کتاب، کمتر به سیره نظر داشته، اما در کتاب الخلاف و المبسوط بسیار به نقل سیره پرداخته است.

پهلوانی به معرفی کتاب «سیره سیاسی معصومان (ع) در کتاب های چهارگانه شیعه» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت علی اکبر ذاکری تألیف شده که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و در انتشارات این پژوهشگاه منتشر شده است.

وی گفت: کتاب «سیره سیاسی معصومان (ع) در کتاب های چهارگانه شیعه» با 416 صفحه در سال 1398 منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /ت ۸۲۲/۳۰۳
مهدی فلاحی
ارسال نظرات