۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۶۳۱۶۰۹
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور:

نخبه منزوی و گوشه گیر نمی خواهیم | موضوعات پژوهشی از دل جامعه استخراج شود

نخبه منزوی و گوشه گیر نمی خواهیم | موضوعات پژوهشی از دل جامعه استخراج شود
مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که استعداد برتر بودن با نخبگی تفاوت دارد، گفت: نخبگی مسیری سخت و صعب العبور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اولین گردهمایی طلاب استعداد برتر حوزه های علمیه خواهران پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که استعدادهای ارزشمند و ذی قیمت طلاب خواهر گنجینه ای پربها به شمار می‌ رود، گفت: امیدواریم بتوانیم در زمینه شناسایی، رسیدگی و تلاش برای ارتقای استعدادهای برتر سهم بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: خدای متعال به برخی از افراد توفیق می‌ دهد که با ریز بینی و دقت، مسائل را از زوایای مختلف ارزیابی کنند و باید به این افراد بابت این مسأله شاکر نعمت های الهی باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در ادامه  عنوان کرد: استعداد برتر زمینه ها را فراهم می‌ کند و در حقیقت یک لطفی است که خدای متعال به شما داده و باید به تدریج پرورش پیدا کند؛ به همین جهت چه بسا استعدادهای سرکوب شده ای که در این دنیا وجود دارد.

وی با اشاره به این که از استعداد برتر بودن تا نخبه شدن فاصله طولانی وجود دارد، گفت: مسأله دیگری که خواهران طلبه که به عنوان سرمایه های حوزه دین شناسایی شده اند، هرگز نباید مغرور شوند بلکه تکلیف را بر دوش خود سنگین تر بدانند چون هر انسانی به اندازه توانایی که داشته در روز قیامت از از سؤال می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: ما وقتی از نخبه یاد می‌ کنیم به این معنا است که فرد نخبه یک انسان کارآمد و اثربخش است؛ نخبه در واقع یک موجود خالق است از این رو اولین شرطی که برای نخبه مطرح می‌ شود کارآمدی و اثر بخشی است پس در حوزه دانش یعنی شخص نخبه قدرت تولید دانش را دارد.

وی تولید گری را شرط نخبگی دانست و تصریح کرد: با این اثر است که نخبه و قیمت او معلوم می‌ شود؛ در واقع نخبگان نابغه های دوران هستند و این نبوغ شان در خدمت سرعت بخشیدن به توسعه علمی و توسعه فناوری و بهتر کردن زندگی مردم هزینه می‌ شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر لزوم تجلیل همیشگی از نخبگان، گفت: وقتی از نخبه ای تجلیل می‌ شود چون می‌ تواند پرده های ابهام را از جلو روی مردم برداشته و گره های کوری را باز کند، به همین جهت انتظار جامعه از نخبگان بالا است.

وی یادآور شد: نجات بشر توسط انبیاء اولا به نجات آنها از جهالت است و کسی که نتواند جهالت را از جلوی چشم مردم بردارد، ذهن ها را شکوفا کند، نگاه ها را اصلاح کند، گام ها و اهداف را محکم کند و ریل گذاری های دقیقی در زندگی مردم ایجاد و قدرت ایجاد یک جریان مستمر اصلاح را داشته باشد هیچ وقت نبی و رسول موفقی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: مهم ترین ویژگی یک نخبه این است که پدیده ها را به خوبی بشناسد و آنها را تحلیل کند، نخبه گوشه حجره یا خانه و صرفا مطالعه کننده کتاب ها نمی خواهیم بلکه ما نخبه هایی می‌ خواهیم که برای آینده تصمیم گیری کنند.

وی با بیان این که روند تحولات اجتماعی و دینی غافله بشریت و فرهنگ یک حرکت خطی دقیق ندارد، ابراز کرد: این حرکت دورانی و مارپیچ است، مسأله مهم برای یک نخبه این است که می‌ فهمد کشورش به کجا می‌ رود؛ در افق بین الملل حرکت تا کجا تداوم پیدا می‌ کند و آینده چه سمت و سویی را برای مردمش رقم زده است و آن وقت بر اساس این نگاه، با درک روشنی از افق پیش رو و اتفاقات پیش رو امروز برای حل مسأله به منابع مراجعه می‌ کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: نخبه ای که کاسه چه کنم در موضوعات پژوهشی به دست بگیرد، هیچگاه نخبه موفقی نخواهد شد؛ نخبه ای که مسأله ندارد، طلبه سطح چهاری که مسأله ندارد و ذهن و دلش درگیر جایی نشده است چطور می‌ تواند برای موفقیت در آینده امید داشته باشد؟

وی در ادامه عنوان کرد: موضوعات و مسائل از جامعه پیش رو استخراج می‌ شود و اگر نخبه نتواند با جامعه ارتباط برقرار نکند نمی تواند به مسأله ای برسد که باید آن را حل کند.

پژوهشگر تفسیر و علوم قرآن با اشاره به این که نخبگی مسیری دشوار و صعب العبور است، گفت: نخبه کسی است که حقیقتا استعداد و انگیزه بسیار بالایی از خودش متراکم کرده باشد و الا با کوچکترین بهانه ای از قبیل همسر و فرزند، منابع و مسائل مختلف دیگر دست از پژوهش، تحقیق و نوآوری بر می‌ دارد./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
احسنت
0
0