۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۳۱۶۶۷
حجت الاسلام مازنی خبر داد؛

برپایی بیش از ۸۰۰ کرسی درس خارج درکشور|تدوین درسنامه آموزش مهارت‌های پژوهشی

برپایی بیش از ۸۰۰ کرسی درس خارج درکشور|تدوین درسنامه آموزش مهارت‌های پژوهشی
حجت الاسلام مازنی با اشاره به برپایی ۸۰۰ کرسی درس خارج در سراسر کشور از طراحی سامانه تقریر نویسی با هدف تبادلات علمی میان اساتید درس خارج خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام مازنی، مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه کشور امروز در نشست مشترک مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه در ساری بر ضرورت اصلاح گزینش ورودی طلاب به حوزه تأکید کرد و گفت: پیش از پذیرش یک طلبه باید ببنیم که یک طلبه چه برنامه‌ای دارد، به کجا می‌خواهد برود و آیا ذهن پردازش گر دارد.
 
ورودی حوزه باید اصلاح شود
 
وی با تأکید بر این که باید در گزینش طلبه مؤلفه‌های پژوهش محوری را مورد توجه قرار دهیم، افزود: در همین راستا ورودی حوزه باید اصلاح شود و همچنین در نظام آموزشی ما نیز باید تغییراتی ایجاد شود.
 
مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه کشور، مدرسه پژوهش محور را سطحی نازل‌تر از طرح قبلی دانست و تصریح کرد: در این بخش مدیر و اساتید در مدارس علمیه محور فعالیت‌های پژوهشی هستند که اگر اراده در این بخش وجود داشته باشد می‌توان مدرسه پژوهش محور را حداکثر تا پنج سال آینده مستقر کرد.
 
تقویت دروس به صورت پژوهش محور در سطح مدارس علمیه
 
مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه کشور در ادامه سخنان خود ارائه برخی دروس به شیوه پژوهش محور را سومین راهکار پیشنهادی جهت رسیدن به نظام آموزشی پژوهش محور در سطح حوزه دانست و خاطرنشان کرد: این طرح هم اکنون در قم و برخی شهرستان‌ها به صورت غیر رسمی در حال اجرا است.
 
حجت الاسلام مازنی همچنین به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای طلاب در دو سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در گذشته آموزش مهارت‌های پژوهشی در برنامه‌های درسی وجود نداشت، اما در حال حاضر ۶۴ ساعت آموزش مهارت‌های پژوهشی در برنامه‌های درسی وجود دارد.
 
وی همچنین به تدوین درسنامه آموزش مهارت‌های پژوهشی خبر داد و افزود: در گذشته درسنامه‌ای وجود نداشت، اما هم اکنون ۹۰ درصد سه مورد از درسنامه‌ها به پایان رسیده و در یکی از درس نامه‌ها نیز پیشرفت سی درصدی داریم و انتظار این است که در ترم آینده ارائه دهیم.
 
مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه کشور همچنین به پژوهش درسی اشاره کرد و با بیان این که ویراست جدید پژوهش درسی با مختصات جدید ارائه شده است، گفت: علاوه بر این در سطح یک در گذشته تحقیق پایانی وجود نداشت، اما در نظام جدید این بخش اضافه شده و همچنین برای نظام جاری نیز تعمیم تحقیق پایانی از نظام جدید به نظام جاری در خواست شده است.
 
توسعه کانون های علمی در مدارس علمیه
 
حجت الاسلام مازنی همچنین به طرح توسعه کانون‌های علمی در سطح مدارس علمیه اشاره کرد و افزود: توسعه کانون‌های علمی یکی از فرصت‌های طلایی برای شناسایی استعداد‌های پژوهشی طلاب است.
 
وی در ادامه سخنان خود به تهیه برنامه پژوهش سطوح عالی حوزه اشاره کرد و گفت: با توجه به این که سطوح عالی حدود سال است که راه اندازی شده، دستور العمل اعطای پنج نمره به مقاله علمی و همچنین چهار نمره برای تقریر نویسی ارائه خواهد شد.
 
برپایی بیش از 800 کرسی درس خارج در سراسر کشور
 
حجت الاسلام مازنی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری بیش از ۸۰۰ درس خارج در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: در همین رابطه سامانه تقریر نویسی طراحی شده که از این پس اساتید می‌توانند از محتوا‌های درس خارج هم مطلع شوند، طلاب می‌توانند ارتباطات و تبادل علمی داشته باشند و همچنین گعده علمی مجازی نیز از طریق سامانه علمی تقریر نویسی شکل خواهد گرفت.
 
تقویت مرحله مدرسه ای جشنواره علامه حلی
 
وی همچنین به برگزاری جشنواره مرحله مدرسه‌ای علامه حلی با هدف شبکه‌ای شدن ارزیابی‌ها در سطح کشور اشاره کرد و گفت: پس از فراخوانی که در سطح کشور داده شد از بیش از ۵۰۰ مدرسه علمیه سراسر کشور بیش از ۳۵۰ مدرسه آمادگی خود را برای برگزاری مرحله مدرسه‌ای این جشنواره اعلام کردند.
 
آموزش مهارت های پژوهشی 1200 استاد در کشور
 
حجت الاسلام مازنی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید براین که تمرکز ما امروز بیشتر روی اساتید است از آموزش مهارت‌های پژوهشی هزار و ۲۰۰ نفر از اساتید سراسر کشور تاکنون خبر داد و گفت: در این خصوص طرح شناسایی، توجیه، تربیت و ساماندهی اساتید مهارت‌های پژوهشی کل کشور را کلید زدیم و برای آن سه سطح تعریف کردیم.
 
وی در ادامه سخنان خود به تولید برنامه جامعه پژوهش طلاب حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سیر فعالیت‌های پژوهشی طلبه از ابتدا تا زمانی که پژوهشگر شود را طراحی کردیم./950/پ310/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
تقویت دروس خارج م تعمیق آنها امر قابل تقدیریه.
0
0