۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۳۱۸۵۰

آشنایی با برخی از مدارس علمیه استان ایلام

آشنایی با برخی از مدارس علمیه استان ایلام
با توجه به نقش مهم حوزه های علمیه در گسترش فرهنگ دینی در کشور، شناخت مدارس علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدارس علمیه با پرورش علما و طلاب فاضل نقش بی دلیلی در گسترش و تثبیت فرهنگ دینی ایفا کرده اند و از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند.

در ادامه با برخی از مدارس علمیه استان ایلام آشنا خواهیم شد.

استان ایلام دارای 7 حوزه علمیه به نام‌های صاحب‌الزمان (عج) ایلام، حجت‌ابن‌الحسن (عج) دره‌شهر، امیرالمومنین(ع) ایوان، ولی عصر (عج) مهران، جواد الائمه آبدانان، الهادی (ع) سرابله و امام محمدباقر (ع) دهلران است که قریب به 500 طلبه در این حوزه‌های علمیه در پایه‌های مختلف 1 تا 10 مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

حوزه علمیه صاحب‌الزمان ایلام

حوزه علمیه صاحب‌الزمان(عج) ایلام که قبلاً با عنوان حوزه علمیه «باقریه» نامگذاری شده بود در سال 1360 با اهداء زمین آن توسط یکی از خیرین متمکن استان و با همت آیت‌الله حیدری ایلامی که از شاگردان حضرت امام (ره) و از روحانیون مبارز این خطبه بود، در یک طبقه و با ظرفیت 20 حجره بنا نهاده شد. پس از درگذشت آیت‌الله حیدری، مسئولیت حوزه علمیه بر عهده نمایندگان ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه وقت، حجت‌الاسلام محمدی، مرحوم آیت‌الله یعسوبی و هم اکنون نیز این مسئولیت بر عهده نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه ایلام حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدنقی لطفی» است قرار دارد.

آشنایی با برخی از مدارس علمیه استان ایلام

توسعه ساختمان حوزه از یک طبقه به دو طبقه، ساختمان حوزه علمیه ایلام که قبلاً در یک طبقه و با 21 حجره و ظرفیت 50 نفر بود هم اکنون با توسعه ساختمان به دو طبقه، تعداد حجرات به 43 حجره افزایش یافته و ظرفیت اسکان آن بالغ بر 100 نفر است.

کتابخانه حوزه كه قبلاً ۲۰ مترمربع مساحت داشت، امروز با مساحت تقريبي ۱۰۰ متر مربع و مخزني با گنجايش ۲۰ هزار جلد كتاب، در طبقه فوقاني حوزه جهت استفاده طلاب حوزه، محققان و پژوهشگران خارج از حوزه احداث شده است.

حوزه علمیه جامع ایلام

یکی از خواسته های روحانیت، طلاب، مردم و بخصوص جونان انقلابی استان ساخت حوزه جامع شهر ایلام است. در حال حاضر تعداد طلبه های که در سال جذب می شوند به دلیل کمبود جا قریب به 80 نفر می باشند و اگر حوزه جامع به بهره برداری برسد، می توان جوانان داخل و خارج استان بخصوص از کشور همسایه عراق جذب حوزه علمیه استان شوند.

راه اندازی این مرکز امکان جذب ۶۰۰ طلبه در حوزه علمیه جامع ایلام فراهم می شود.

این مرکز علمی در چهار طبقه شامل ۴۰ واحد مسکونی برای اسکان اساتید، ۱۲۰ حجره برای اسکان طلاب، کلاس های درس و کتابخانه و سالن اجتماعات است.

مدرسه علمیه ولی عصر مهران

آشنایی با برخی از مدارس علمیه استان ایلام

مدرسه علمیه ولی عصر(عج) مهران که در دروازه ورود زائران ایرانی به عتبات عالیات و همچنین زائران عراقی به ایران اسلامی قرار دارد، در ایام اربعین که خیل زائران برای پیاده روی و زیارت به عتبات اعزام می شوند، با تلاش جهادی و شبانه روزی مدیر، اساتید و طلاب مدرسه، در بخش های مختلف اسکان، تغذیه(صبحانه، ناهار و شام) و حتی پارکینگ خودرو، خدمات مطلوبی را به هزاران نفر از زوار اباعبدالله الحسین(ع) ارائه می دهد.

حوزه علميه امام محمد باقر دهلران

حوزه علميه امام محمد باقر(ع) برادران در دهلران در 1392 افتتاح شد.

براي ساختمان حوزه علميه برادران دهلران با زير بناي 400 متر مربع اعتباري بالغ بر دو ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه شده است.

آشنایی با برخی از مدارس علمیه استان ایلام

لازم به ذکر است هر ساله ۷ مدرسه علمیه در شهرهای «ایلام»، «مهران»، «ایوان»، «دهلران»، «دره شهر»، «آبدانان» و «سرابله» در حال خدمت رسانی به زائران حوزوی اربعین حسینی هستند و تلاش می کنند که بهترین خدمت را به مسافران کوی عشق ارائه دهند.

آشنایی با برخی از مدارس علمیه استان ایلام

هر ساله علاوه بر مدارس علمیه «صاحب الزمان(عج) » شهر ایلام و «حضرت ولی عصر(عج) » مهران، مدارس «امیرالمومنین(ع) ایوان» و «الهادی(ع) سرابله» در مسیر زائران از سمت کرمانشاه و لرستان، مدارس «امام محمد باقر(ع) دهلران» و «جوادالائمه(ع) آبدانان» در مسیر زائران از سمت استان خوزستان و مدرسه «حجت بن الحسن(ع) دره شهر» نیز در مسیر زائران از لرستان و خوزستان، آماده خدمت رسانی به زائران اربعین می باشند.

آشنایی با برخی از مدارس علمیه استان ایلام

گفتنی است علاوه برمدارس علمیه برادران 6 مدرسه علمیه فاطمه الزهرا ایلام، فاطمیه سرابله، جواد الائمه آبدانان، فاطمیه دهلران، زینبیه ایوان و حضرت زینب مهران به عنوان مدارس علمیه خواهران در استان ایلام فعال هستند./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
ممنون خیلی خوب بود
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
یاد خاطرات سال های اول طلبگی افتادم
تشکر
2
0
علی از تهران
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
معرفی مدارس علمیه بارز هر استان نوسط شما کار ارزشمندیه.
اونو درباره سایر استانها تسری بدهید.
2
0