۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۳۲۳۹۴
به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

453 و 454 مین شماره ماهنامه «پاسدار اسلام» منتشر شد

453 و 454 مین شماره ماهنامه «پاسدار اسلام» منتشر شد
شماره 453 و 454 دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در 74 صفحه و 27 مقاله و گفت و گو منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 453 و 454 دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان منتشر شد.

در اولین مقاله این دوماهنامه نوشته سعدالله زارعی  «راهبرد» دشمنان جمهوری اسلامی برای ایجاد اغتشاش و درگیری در ایران را پدیده‌ای کاملاً شناخته شده دانسته و در این مقاله آورده است: اغتشاشات روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه (۲۵، ۲۶ و ۲۷ آبان ماه ۹۸) از نظر منطق، هدف‌گذاری، عناصر شرکت‌کننده و پشتیبانان خارجی و منطقه‌ای، کاملاً با اغتشاشات پیش از پیروزی انقلاب و اغتشاشات سال‌های ۵۸، ۵۹ و ۶۰ تطبیق می‌کند؛ با این تفاوت که این بار نیروهای مدافع انقلاب در زمانی بسیار کوتاه‌تر و با تحمل خسارت کمتری به غائله دشمنان ایران پایان دادند. او در ادامه این مقاله می گوید: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۲۸ آبان ماه در جمع فعالان اقتصادی کشور از این رویداد به عنوان یک پیروزی بزرگ امنیتی یاد کردند. با مرور حوادث روزهای شنبه تا دوشنبه به‌خوبی درمی‌یابیم که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز یکشنبه دقیقاً در جهت حمایت از جان و مال مردم بود و اگر این سخنان حکیمانه نبود، کشور با بحرانی بزرگ مواجه می‌شد و هزاران تن انسان بی‌گناه به خاک و خون کشیده می‌شدند.

مقاله «جریان شناسی سیاسی در رقابت‌های انتخاباتی برمبنای ارزش‌های اسلامی» اثر حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی بخش دیگری از این ماهنامه است که در آن به برخی از راهکارهایی که به ایجاد بصیرت سیاسی کمک و مسیر صواب را برای انسان‌های حق‌طلب، روشن و جریان‌های حق‌طلب را از جریان‌های باطل و نفاق، متمایز می کنند، اشاره شده است؛ مواردی مانندز اهتمام به کسب خبر، دقت در منابع کسب خبر و محدود نبودن به منابع خاص، تجزیه ‌و تحلیل جریان‌های سیاسی، معیار قراردادن موازین و نه افراد و شخصیت‌ها و شناخت دوست از دشمن.

«انتخابات و بخت آزمایی؟» عنوان دیگر مقاله این ماهنامه به قلم محمدصادق کوشکی است که در ان چنین امده است، هر چند از منظر حقوقی و بر اساس قوانین اساسی و عادی کشور، حضور شهروندان در پای صندوق‌های رأی و انتخاب نمایندگان مجلس، رئیس‌جمهور یا اعضای شوراهای شهر و روستا مصداق و تجلی جمهوریت و مشارکت سیاسی به شمار می‌آید، اما بر اساس بدیهیات عقلی و موازین دینی، صحت شکلی انتخابات هنگامی معنی پیدا می‌کند که مردم با آگاهی و شناخت شاخصه‌ها و تطبیق آنها بر نامزدها، دست به گزینش نامزدهای مطلوب بزنند.

یکی دیگر از مقالات این ماهنامه با عنوان "مجلس و قبای تحلیل سراپا غلط" تألیف حسن ابراهیم زاده است؛ او در بخشی از این مقاله می نویسد: بی‌شک اگر روزی تقی‌زاده‌های مجلس شورای ملی با پوشیدن قبایی فرنگی از فرق سر تا نوک پا غرب‌گرا شدند و روند مجلس شورای ملی را به سمتی سوق دادند که افرادی چون علی دشتی‌ها در چند دوره متمادی نه تنها لباس روحانیت از تن بیرون آوردند، بلکه از لباس دین هم خارج شدند و حتی علیه رسالت پیامبر اعظم(ص) کتاب نوشتند، خوف آن می‌رود که این بار نیز غرب‌گرایان مجذوب پنجه گرگ با قبای «تحلیل سراپا غلط» خود با تکیه زدن بر کرسی مجلس و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، نه تنها دین مردم بلکه کشور و ملیت ایران عزیز را به باد فنا دهند.

در این شماره ماهنامه گفت و شنود «پاسدار اسلام» با آیت الله محمدمهدی شب زنده دار نیز امده و طرح جلد این ماهنامه به جمله ای از این مصاحبه با عنوان "برجسته ترین فضیلت حضرت اقا اخلاص ایشان است" اختصاص یافته است. وی در این مصاحبه به ویژگی های اخلاقی و معنوی رهبر فرزانه انقلاب می پردازد و می گوید: ایشان از جوانی تشکیل حکومت اسلامی و پیاده شدن آرمان های اسلامی و الهی را دنبال می‌کردند. امروز اگر کسی بعد از تشکیل حکومت اسلامی و هموار شدن راه، چنین آرزوهایی داشته باشد راه را هموار می بیند؛ اما در زمانی که نزد عده ای تشکیل حکومت اسلامی محال بود، ایشان چنین همتی داشتند. وی در بخش دیگری از این گفت و گو گفته است: کف اتاقی که ایشان در آن زندگی می­ کنند موکت است. قفسه ­های کتاب ایشان از همین قفسه های معمولی پیچ و مهره‌دار هستند.  همیشه با یک نوع میوه پذیرائی می‌کنند. هیچ ‌وقت دیده نشده در پذیرایی ایشان دو تا میوه باشد. هر وقت جلساتمان شب است، شام فقط یک خورشت است. موقعی که گوشت خیلی گران شد، ایشان واقعاً رنج می بردند و می‌گفتند: من به بعضی مقامات گفتم آدم خجالت می­ کشد گوشت بخورد. گوشت کیلوئی صد تومان را فلان کارگر چطور می تواند بخرد؟

"زیربنای شجاعت مولا علی«ع»" هم نوشته آیت الله سید احمد خاتمی است و در بخشی از این مقاله چنین آمده است: از زیارت‌های بسیار پرمحتوا پیرامون شخصیت حضرت امیرمؤمنان علی(ع) زیارت حضرت در روز عید غدیراست که از حضرت امام هادی(ع) روایت شده است. حضرت با این عبارات امیرمؤمنان علی(ع) را زیارت کرده‌اند. تمام جملات این زیارت عمیق و شایسته پیگیری هستند، ولی بخشی از آن که چهره مولی علی(ع) را در قرآن نشان داده است بسیار خواندنی است. وی در ادامه می نویسد: در عرصه نظامی حضرت مولی علی(ع) رزمنده‌ای بی‌بدیل بود. آنچه در میدان رزم حرف اول را می‌زند شجاعت و بی‌باکی از عوارض رزم است و علی(ع) چنین بود. ایشان تفسیر شجاعت بود! قاموس‌های لغت باید در کنار شجاعت بنویسند: علی!

"نظارت و گزینش کارگزاران از منظر نهج‌البلاغه" دیگر مقاله این دوماهنامه به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر است که وی در آن منشور سیاسی حکومتی امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر درباره حکومت و امارت مصر را بررسی کرده است.

همچنین، در این شماره از «پاسدار اسلام» حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان به آفت اشرافیت در مدیران و تأملی بر مانور مدیران با بیت المال مسلمین پرداخته و نوشته است: روحیه و رفتار مدیران، تنها به تحمیل هزینه های مادی بر نظام اسلامی منجر نمی شود، زیرا جایگاه مدیران ارشد و نقش الگو بودن آنها در سازمان تحت مدیریتشان و حتی در سایر سازمان ها هزینه تحمیلی به بیت المال را به صدها و هزارها برابر می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر نیز در گفت و گوهای با این دوماهنامه با عنوان "سرنوشت سازشکاران و خانه عنکبوت" می گوید: با نگاهی به سرنوشت پیوستگان تاریخ به جبهه طاغوت، به‌خوبی سکونت آنان در بیت عنکبوت بر همگان روشن می‌شود. همه کسانی که در برابر شیطان و جنود او، آمریکا و هم پیمانانش، سر فرود آوردند، یکی پس از دیگری به بدترین وضعیت موجود از سوی اربابان خود کنار گذاشته شدند. از عمر سعد و شمر و سایرین که با وعده‌های یزید و ابن‌زیاد با یزید سازش کردند و به جنگ حجت الهی رفتند تا رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی، صدام، بن‌لادن، بن‌علی، قذافی، مبارک، مرسی و....

"عوامل زمینه ساز صلح امام حسن(ع)" نیز مطلبی  از حجت الاسلام سید جواد حسینی است که در آن وی دنیا محورشدن مردم، یاری نکردن و تنها ماندن امام و ... را از عوامل زمینه ساز صلح امام حسن(ع) دانسته است.

در این دوماهنامه اصغر طاهرزاده نیز به معنا و جایگاه ارتباط حوزه و دانشگاه در انقلاب اسلامی می پردازد و می گوید: اندیشه‌ ارتباط حوزه و دانشگاه متوجه این امر است که ساحت متفاوت حوزه و دانشگاه هیچ‌کدام به‌تنهایی برای ادامه‌ تاریخی که با انقلاب اسلامی شروع شد، کافی نیستند و این به دلیل روحی است که در هر کدام از این دو ساحت جریان دارد که می‌توان تحت عنوان سنّت و تجدد از آنها نام برد و در این اندیشه وارد شد که انقلاب اسلامی جهانی جمع بین آن دو جهان است و در مواجه با جهان تجدد، بنا دارد روح و روحیه‌ای را به میان آورد که در عین حال که میدان را برای جهان تجدد خالی و یا عقل مدرن را به‌کلّی نفی نمی‌کند، از نقص‌های اومانیستی دنیای تجدد مصون است.

"پنج گام تا تمدن نوین اسلامی" هم عنوان مقاله ای از مرتضی سلمانی است و در این مقاله چنین آمده است: در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، انقلاب یک ضرورت طبیعی بر اساس سنّت‌های الهی بود. توضیح این جمله آن است که؛ نظام هستی به عنوان مظهر و تجلّی اراده و مشیّت الهی، مشمول قوانین و سنّت‌هایی است که نه تغییرپذیرند و نه جایگزین‌بردار. وی در بخش دیگری از این مقاله می گوید: از فلسفه وجودی گام دوم یعنی نظام اسلامی می‌توان به اجرای عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت، استقلال و آزادی، احیای ارزش‌های اسلامی، استکبارستیزی، تأمین خواسته‌های جسمی، روحی، مادّی و معنوی انسان، گسترش دین و معنویت و مفاهیم اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی، تعالی یافتن اخلاق انسان‌ها، رفاه عمومی و انسان‌سازی اشاره کرد.

یکی دیگر از مقاله هایی که در شماره اخیر آمده، با عنوان "برآمدن زن مسلمان ایرانی" است که اعظم ایرانشاهی در آن به بیان نکاتی در این باره پرداخته و در ادامه مهمترین دستاوردهای حوزه زنان و خانواده در چهل سالگی انقلاب اسلامی بیان شده است.

از گفت و گوهای دیگر این شماره با عنوان "شهادتش تلنگری به همه جوانان شهر زد"، گفت و گو با خانم مریم طربی،  مادر شهید مدافع حرم «حسن قاسمی دانا» است که ایشان در این مصاحبه گفته است: حسن قاسمی دانا را می‌توان اولین شهید مدافع حرم در مشهد دانست. برای منِ مادر تفاوتی ندارد، اما از نظر دوستانشان شاخص شده است، چون شهادت ایشان تلنگری به همه زد. آن‌زمان مردم کمتر خبر داشتند که اصلاً در سوریه چه می‌گذرد و می‌شود برای جنگ با داعش به سوریه رفت. حتی اقوام درجه یک ما هم از رفتن او بی‌خبر بودند، اما با رفتن حسن آقا انقلابی در دوستانش ایجاد شد و بسیاری از شهدای مدافع حرم بعد از حسن آقا راهی سوریه شدند. این گروه با هم رابطه دوستی داشتند مانند شهید حریری ، عطایی  ،محرابی، سنجرانی. برخی‌ها به خانواده‌شان گفته بودند بعد از رفتن حسن‌آقا، دنیا برایشان بی‌معنا شده است. مادر این شهید در بخشی از مصاحبه خود می گوید: قدر جوانانمان را بدانیم. پسر من عاشق شهادت بود. حتی یادم هست عکسی را که به‌ عنوان عکس شهادتش استفاده کردیم در سال ٨٩ گرفت. وقتی که عکس را آورد، به من گفت: «مادر اگر شهید شدم از همین استفاده کنید.» آن وقت‌ها نه جنگی بود و نه جبهه‌ای. من تعجب کردم، اما خودش به دنبالش بود و آماده بود برای دفاع از اسلام در هر لحظه اقدام کند.

یکی دیگر از مقالات این دوماهنامه، گام های موفقیت در زندگی مشترک با عنوان "قوانین گفتگو" نوشته حجت الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی است؛ وی می گوید: تلاش کنیم که برای گفتگو، در انتخاب واژه‌ها و چینش جملات، هنرمند باشیم. به گونه‌ای صحبت کنیم که بوی طعنه، کنایه، تمسخر، تحقیر، سرزنش و… از آن به مشام نرسد. گفتگو، باید کاملاً دوستانه باشد تا نتیجه مطلوب را بدهد. علاوه بر محتوا باید به آوا و آهنگ کلام هم توجّه کرد. نرم سخن گفتن، عامل بسیار مهمّی در تأثیر بخشی گفتگوست.

"کارنامه و اندیشه شهید مدرس در سنگر مجلس" عنوان دیگر مقاله این فصلنامه به قلم علامرضا گلی زواره است که در آن درباره شهید مدرس چنین آمده است: مدرس تصریح می‌کند مجلسی که نمایندگانش صاحب عقیده محکم دینی ‌باشند و اقتدارش را در قلوب مردم ببیند، می‌تواند با قدرت‌های دنیا مقابله کند. وی اگرچه مجلس را در رأس امور می‌داند و عظمت و عزت کشور را بر پایه آن بنا می‌کند، اما خواهان مجلسی نیست که هرچه میلش باشد انجام دهد. نمایندگان هم باید از قانون پیروی کنند و هنگامی که قانونی را به تصویب می‌رسانند باید مراقب باشند مغایر شرع مقدس و مخالف موازین اسلامی نباشد.

همچنینف در این شماره، حجت الاسلام والمسلمین عسکری اسلام پور کریمی در مقاله "نگاهی گذار به تاریخ تشیع در شهر مقدس قم" می گوید: شهر قم را باید نخستین مرکز تشیّع در حوزه‌ای دانست که به نام ایران شناخته می‌شود؛ زیرا سابقه تشیّع آن به رُبع آخر قرن اوّل هجری بر می‌گردد که ایران هنوز گرفتار کشمکش بین پذیرش اسلام و باقی ماندن بر دین آباء و اجدادی خود بود. در مورد تاریخ قم روایت‌های زیادی نقل شده‌اند. یاقوت حموی، آن را یک شهر نوبنیاد اسلامی می‌داند.

453 و 454 مین شماره دوماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی «پاسدار اسلام» در 74 صفحه و 27 مقاله و گفت و گو منتشر شده است.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوماهنامه می‌توانند به نشانی اینترنتی «پاسدار اسلام» به آدرس www.pasdareeslam.com مراجعه کرده و یا با شماره ۳۷۷۴۲۱۶۳-۰۲۵ و ۰۹۹۰۰۱۹۹۸۲۹ تماس حاصل فرمایند. /۸۲۲/ن ۶۰۱/ش

تایپ شده//// 453 و 454 مین ماهنامه «پاسدار اسلام» منتشر شد

مهدی فلاحی
ارسال نظرات