۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۶۳۳۱۵۷
آیت الله سیدان:

کتاب و عترت محور هدایت و منبع شناخت صحیح در همه ابعاد زندگی انسان است

کتاب و عترت محور هدایت و منبع شناخت صحیح در همه ابعاد زندگی انسان است
استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت هدایت جامعه بشری، گفت: کتاب و عترت محور هدایت و منبع شناخت صحیح در همه ابعاد زندگی انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در چهارمین پیش نشست کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی که امروز در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: مسأله شناخت صحیح و حرکت و نشر براساس شناخت صحیح از مهمترین مسأله در زندگی انسان ها است که در تعبیر دینی ما از آن به عدالت تعبیر می شود.

وی با اشاره به اهمیت شناخت و هدایت انسان ها، اظهار کرد: در هیچ نسلی ارزنده تر و پراهمیت تر از مسأله شناخت نیست ضمن این که خطرناک ترین خطر در زندگی انسان ها نیز گمراهی است، مسأله شناخت به حکم عقل و نقل از مسائل مستدل و استوار است در حدی که می توان گفت که تصور صحیح از مسأله هدایت دلیلی بر تصدیق اهمیت آن است.

آیت الله سیدان افزود: مسأله هدایت تا جایی مهم است که امام رضا(ع) سوره حمد را از مهمترین سوره های قرآن کریم که کتاب هدایت است، بیان می کند و می فرماید:«گوهری نفیس تر از سوره مبارکه حمد در گنجینه عرش الهی قرار نگرفته است.» در این سوره فهرست عقاید مهمه قرآنی آمده است و مسأله هدایت تنها چیزی است که خداوند به بندگانش فرموده است که از من بخواهید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه به امتیاز افرادی که در هدایت افراد نقش دارند، اشاره و ابراز کرد: کسانی که در جامعه انسانی در جهت هدایت نقشی دارند، بدیهی است که مسأله هدایت مهمترین مسأله است بنابراین امتیاز آن ها نیز امتیاز خاصی است همچنین این هدایت گسترده در همه ابعاد اعتقادی، اخلاقی، فردی، اجتماعی، عبادی و اقتصادی  است و مرکز این هدایت قرآن و عترت است.

وی ولایت را محور کتاب و سنت بیان و ابراز کرد: کتاب و عترت محور هدایت و منبع  شناخت صحیح در همه ابعاد زندگی انسان است و ولایت کمال مکتب و محور  رضایت حضرت حق است.

آیت الله سیدان با بیان این که آثار علامه میر حامد حسین لکهنوی آثار مهم و بی نظیر است، گفت: کتاب عبقات الانوار ایشان اثری بی بدیل است و اثری برمحور اسلام و عقاید اسلامی است و در زمینه هدایت و شناخت صحیح روشنگری دارد و به شبهات امامت که در باب هفتم تحفه اثنی عشری آمده است، براساس آیات و روایت پاسخ داده و روشنگری کرده است و جای هیچ حرفی برای انسان منصف و معقول ندارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به شخصیت برجسته علامه میر حامد حسین لکهنوی، اظهار کرد: ایشان شخصیتی است که به جا است تا هر چه بیشتر و بهتر در ارتباط با آثار ایشان کار انجام شود و از شخصیت هایی هستند که به تعبیر حضرت سجاد(ع) مورد تقدیر فرشتگان قرار گرفته است.

وی با اشاره به پرداختن علامه لکهنوی به مسأله ولایت، ابراز کرد: این عالم به ولایت به تفصیل پرداخته است اما نکته ای که در اثر ایشان قابل توجه است، این است که ایشان به این که در آیه ولایت خود به مسأله خارجی و شخصی توجه می دهد، نپرداخته است، بسیاری می گویند این آیه مطلب کلی گفته است اما چنین نیست و به امری شخصی که در خارج رخ داده است، اشاره دارد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات