۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۳۳۵۶۴
۶ فریم از شهید سلیمانی؛

سردار متفاوت در عرصه اجتماع

سردار متفاوت در عرصه اجتماع
‌اگرچه بخش عمده‌ای از وقت سردار سلیمانی در مناطق جنگی می‌گذشت، اما او خود را تنها به امور نظامی محدود نمی‌کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، گزاف نگفته‌ام اگر بگویم روز گذشته را با تلخ‌ترین خبری که در طول عمرم شنیده‌ بودم، آغاز کردم؛ خبری که هنوز دلم می‌خواست مانند هزاران خبر ریز و درشت دیگر دروغ باشد و تکذیب شود اما این تنها به یک رویا تبدیل شد و ما ماندیم و دنیایی که بدون حاج‌ قاسم‌سلیمانی‌ها باید از آن ترسید. سردار مقتدری که در عین صلابت و شجاعتش، دستگیر محرومان و مستضعفان مناطق محروم بود. ‌اگرچه بخش عمده‌ای از وقت سردار سلیمانی در مناطق جنگی می‌گذشت اما او خود را تنها به امور نظامی محدود نمی‌کرد و فعالیت‌های اجتماعی و کمک به مردم خوزستان در حوادث غیرمترقبه سیل و زلزله در کشور، حمایت از خانواده‌ شهدا به‌ویژه شهدای مدافع حرم ازجمله اقدامات سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

دعوت سردار سلیمانی برای کمک به سیل‌زدگان

نوروز امسال که بسیاری از هموطنان‌مان در خوزستان با سیل روبه‌رو شدند، سردار سلیمانی جزء اولین نفراتی بود که در پیامی همه مدافعان حرم را برای کمک به مردم مظلوم سیل‌زده کشورمان دعوت کرد و نوشت: «مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند. جوانانی که سن‌شان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند به‌عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند، به نظر من باید بیایند خوزستان؛ چراکه حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست.» پیامی که با استقبال بسیاری از مدافعان حرم روبه‌رو شد و سیل عظیمی از سپاهیان برای کمک به مردم شتافتند.

استقرار یک‌ماه موکب‌های اربعین در استان‌های سیل‌زده

اگرچه فراخوان سردار سلیمانی نقش عمده‌ای در کمک به مناطق سیل‌زده داشت اما این اقدامات به این مساله محدود نشد و او در دستوری موکب‌های اربعین را به مدت یک‌ماه در اختیار مردم سیل‌زده خوزستانی قرار داد. سردار سلیمانی در این‌باره گفته بود: «با توجه به پیش‌بینی‌ها در گسترش خطرات و آسیب‌ها برای مردم و افزایش دامنه نیازها در شرایط پیش‌رو، اینجانب و سایر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس، با همکاری ستاد‌های عتبات‌عالیات و اربعین مراکز استان‌ها، بر خود وظیفه می‌دانیم سایر امکانات، ظرفیت‌ها و تجارب موجود ازجمله در موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی را با هماهنگی و همراهی مجموعه‌های مسئول فعال و در صحنه، ساماندهی و با گسیل و استقرار آن از هفته آینده و به مدت یک ماه در مناطق در معرض سیل و تا عادی‌شدن وضعیت، به کمک مردم شهرهای پلدختر، سوسنگرد، بستان و دیگر نقاط بشتابیم.»

دیدارهای مردمی حاج‌ قاسم سلیمانی با مردم خوزستان

با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی به سیل عظیمی از فیلم‌های سردار سلیمانی خواهید رسید که او بسیار صمیمی با مردم خوزستانی دیدار کرده و در بخشی از مناطق به زبان عربی با آنها سخن گفته بود. او در یکی از فیلم‌ها به مردم گفته بود: «عرب‌های کشور ما، شما تاج‌ سر ما هستید، شما دِژ ما هستید و ما به شما افتخار می‌کنیم. ما و تن‌هایمان فدای شما هستیم. کمک به مردم خوزستان بزرگ‌ترین عبادت است و اگر دست و پای این مردم را هم ببوسیم، کار مهمی نکرده‌ایم.»
یکی از این ویدئوها به فیلمی اختصاص دارد که در آن پیرمردی عکسی از امام‌خمینی را در دست دارد که به استقبال او می‌آید و سردار مشفقانه او را در آغوش می‌کشد؛ انگار سال‌هاست یکدیگر را می‌شناسند.

برادر مهربان اهل سنت

یکی از اقدامات قابل‌تامل سردار سلیمانی نامه‌ او به فردی بود که منزلش را به‌عنوان مقر در خلال عملیات آزادسازی البوکمال استفاده کرده بود. فرمانده سپاه قدس در این نامه ضمن معرفی خود، بابت استفاده از منزل به‌ عنوان مقر، از صاحب آن عذرخواهی کرده و ضمن نوشتن شماره تلفن منزل شخصی خود در انتهای نامه، برای جبران هرگونه خسارت احتمالی یا هرگونه درخواست دیگری از طرف صاحب منزل، ابراز آمادگی کامل کرده بود. او در بخشی از این نامه نوشته بود: «من میان خودم (به‌عنوان یک شیعه) و شما (به‌عنوان یک سنی) تفاوتی نمی‌بینم؛ زیرا خود را پیرو سنت رسول‌الله(ص) و شما را نیز محب اهل‌بیت(ع) می‌دانم.» البته نگاه متفاوت او به اهل سنت به این مساله محدود نبود و او در جریان یکی از سفرهای خود به عراق در دیدار با مفتی اهل‌سنت عراق، یک شمشیر نمادین امیر‌المومنین(ع) را به او هدیه داد.

ارتباط صمیمی با فرزندان شهدای مدافع‌حرم

 گویی سردار سلیمانی به جان فرزندان مدافع حرم وابسته بود و محال بود لحظه‌ای از آنها غفلت کند. دیدارهای متعددی که با فرزندان شهدای مدافع حرم داشت به تعداد محدودی خلاصه نمی‌شد و این رویه همیشگی او بود که جدا از فرمانده نیروی قدس سپاه‌ بودن، قوی مرد دنیا و به نوعی بابای شهدای مدافع‌حرم باشد. در همین راستا دوسال پیش برای اولین جشن تولد فرزندان شهدای مدافع حرم پیامی فرستاد که در آن اعلام کرد: «مدافعان حرم فقط مدافعان خاک نیستند بلکه مدافع حریم حرمت انسانیت هستند. اگر آنان تن به بلا نداده بودند و جان خود را سپر جان‌ها نکرده بودند آنچنان مصیبتی این کره‌خاکی را فرا می‌گرفت که غیر از مصیبت کربلا همه مصیبت‌ها به فراموشی سپرده می‌شد.»

 نگاه متفاوت فرهنگی

یکی از مشی‌های متفاوت سردار سلیمانی نگاه یکسان او به همه اقشار مختلف جامعه بود که حتی در یکی از صحبت‌هایش در این‌باره گفت: «اینکه در جامعه مدام بگوییم او بی‌حجاب و این باحجاب است یا اصلاح‌طلب و اصولگراست، پس چه کسی می‌ماند؟ اینها همه مردم ما هستند. آیا همه بچه‌های شما متدین هستند؟ آیا همه مثل هم هستند؟ نه. اما پدر، همه اینها را جذب می‌کند و جامعه هم خانواده شماست. همان دختر کم‌حجاب دختر من است، دختر من و شماست، نه اینکه دختر خاص من و شما باشد اما جامعه خانواده شماست و این‌ افراد بچه‌های ما و خانواده ما هستند.»

نگاه متفاوت حاج‌قاسم به کولبرها

شاید با خود فکر کنید که او تنها در مباحث نظامی و مسائل مربوط به مدافعان حرم اظهارنظر می‌کرد اما درواقع این‌گونه نبود. سردار سلیمانی یکی از اولین کسانی بود که درباره کولبران صحبت کرد و گفت: «باید میان کولبر و قاچاقچی تفاوت قائل باشیم و پلیس نیز به این مهم اهمیت می‌دهد، کسانی هستند با مجوزهایی که از مسئولان دولتی می‌گیرند از مبادی رسمی و بازارچه‌های مرزی به میزانی که توسط استانداری‌ها تعریف شده، کالایی را برای ارتزاق وارد می‌کنند که این گروه کولبر هستند، در حالی که عده‌ای نیز اسباب کار قاچاقچیان هستند. بعضا برخی افراد خواسته یا ناخواسته بین این دو گروه تفکیک قائل نمی‌شوند، این درحالی است که ما با طیف کولبر که صرفا برای ارتزاق اقدام به این عمل می‌کند، برخوردی نداریم اما برخورد با قاچاقچیان یکی از اولویت‌های اصلی پلیس است.»

تذکر سردار نسبت به اسراف در تبلیغات

تواضع او ازجمله امور مثال‌زدنی بود که شاید در خیلی از مسئولان چنین رویه‌ای را شاهد نیستیم، همانند اینکه وقتی در یک دانشگاه او را برای سخنرانی دعوت می‌کنند، با انتقاد از اینکه عکس او را برای سخنرانی در معابر شهر نصب کرده‌اند، می‌گوید: «شما دانشگاهی هستید، این رسم که هر که می‌آید یک‌جا سخنرانی می‌کند، تصاویرش را با عکس و با کلی تبلیغات پخش می‌کنید، یک اسراف است. کار خوبی نیست. من بچه‌دهاتی و بچه‌عشایری هستم که در ظرفیتم این کارها نیست.»/1360//101/خ

ارسال نظرات