۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۳۳۹۱۴

انتشار جلد سوم مجموعه مقالات معارف قرآن و حدیث

انتشار جلد سوم مجموعه مقالات معارف قرآن و حدیث
در جلد سوم مجموعه مقالات معارف قرآن و حدیث، مقالات مربوط به روش شناسی تفسیر و تدریس قرآن و نهج البلاغه آمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، جلد سوم مجموعه مقالات معارف قرآن و حدیث نوشته جمعی از نویسندگان را به کوشش علیرضا کمالی و محمدهادی منصوری منتشر کرد.

در جلد سوم مجموعه مقالات معارف قرآن و حدیث، مقالات مربوط به روش شناسی تفسیر و تدریس قرآن و نهج البلاغه آمده است.

این کتاب در چهار فصل: روش شناسی تفسیر قرآن، روش شناسی تفسیر نهج البلاغه، روش شناسی فهم و برداشت از قرآن و نهج البلاغه، و روش شناسی تدریس قرآن و نهج البلاغه تدوین شده است.

همچنین، جستاری در ساختار تعالیم قران، روش شناسی آموزش معارف اسلامی در قرآن، زبان قرآن از منظر کارکردشناختی، بررسی و تحلیل مبانی تفسیر قرآن به قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان، انسجام مضمونی آیات و سوره های قرآن؛ رهیافتی برای فهم بهتر قرآن، نقد تاریخیت قرآن، اعجاز راست گفتاری قرآن و بررسی سه شبهه درباره آن، پلورالیزم دینی؛ ناسازگار با قرآن، تأویل در هرمنوتیک فلسفی و نقش آن در فهم متون دینی، و قرآن و فرهنگ زمانه، عنوان های مطالب آمده در فصل نخست هستند.

انتشار جلد سوم مجموعه مقالات معارف قرآن و حدیث

در فصل دوم نیز مطالبی با عنوان های زیر آمده است: ورود الفاظ غیرعربی به قرآن کریم و نظریه طبری در قبال آنها، بررسی تمثیل های ادبی قرآن، بررسی موسیقی آرایه های بدیعی در خطبه های نهج البلاغه، اقتباس های قرآنی در نهج البلاغه، تشبیه تمثیل در نهج البلاغه و کاربرد آن در کتب درسی، دیدگاه های ادیبان و محققان در زمینه بلاغت نهج البلاغه، راهنمای پژوهش، و تحقیق در نهج البلاغه

نویسنده در فصل سوم هم مقالات روشی نو در تحقیق موضوعی قرآن، روش برداشت از روایات، آسیب شناسی روایات تفسیری، مفسران شیعه و نقد روایات تفسیری با تأکید بر المیزان، و فضای فرهنگی- اجتماعی صدور خطبه های نهج البلاغه را آورده است.

بازکاوی نظرهای دانشجویان درباره تفسیر موضوعی قرآن،بررسی مستندات راه های انس بیشتر دانشجویان با قرآن، نشاط بخشی و جذاب سازی کلاس های نهج البلاغه،روش های موفقیت آمیز و تأثیرگذار بر مخاطب با تأکید بر دروس قرآن، روش آموزش قرآن کریم از طریق کارگاه های آموزشی قرآن و مهارت های زندگی، شاخص های اخلاقی ا استاد موفق، بایسته های متن درسی تفسیر موضوعی قرآن کریم، طرح محتوای کتاب درسی تفسیر موضوعی قرآن کریم(ویژه رشته های علوم پزشکی)، نقد و بررسی کتاب «تفسیر موضوعی قرآن»، ارائه طرح درس نمونه برای درس تفسیر نهج البلاغه، طرح درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه، شیوه های تمرین کلاسی و خارج از کلاس، تدریس اخلاق با دست مایه های قرآنی، و پایگاه های قرآن و  در اینترنت هم موضوعا آمده در فصل چهارم هستند.

بریده هایی از متن کتاب:

1- در آموزه های دینی، انسان به جستجوی نوپدیدها حتی با فرورفتن در گرداب های سهمگین و کوچیدن به وادی های دوردست فراخوانده شده است و حتی به گونه ای تشویق آمیز از اقوامی به عنوان فراگیران دانش- ولو در اوج آسمان- یاد شده است.

در قرآن کریم تعبیرات فراوانی است که انسان را به اندیشه ورزی، نوجویی و به گزینی مداوم تشویق می کند.

2- با توجه به اینکه قرآن عرف عام را و عقلایی را رعایت و عرف خاصی را نیز تأسیس کرده است، می توان زبان قرآن را «زبان ترکیبی» نامید که برای رسیدن به اهداف اساسی اش یعنی هدایت بشر طراحی شده است. این زبان با بهره گیری از شیوه های گوناگون بیان مفاهیم، توانایی انتقال ساختار چندمعنایی قرآن را دارد؛ ساختاری که هم ظاهر و باطن و هم مراتبی از فهم را دارد که به تصریح قرآن مرتبه ای از آن مخصوص مطهرون(معصومان) است.

3- آیات مختلف قرآن کریم که دربارة فرهنگ زمان نزول سخن می گوید و نیز ویژگی های مختلفی که از این فرهنگ در کتاب های مختلف تاریخی، تفسیری، ادبی و غیره وجود دارد، روشن می سازد که فرهنگ زمانه گونه های مختلفی دارد؛ لذا برخورد متفاوت قرآن با هرگونه را درپی آورده است؛ بنابراین، برخوردهای ناهمگون قران با فرهنگ فرهنگ معاصران به معنای تناقض و تفاوت در برخورد نیست؛ بلکه به معنای متفاوت بودن گونه های فرهنگ زمانه است.

4- متون ما لعاب هنر ندارد؛ عین هنر است. برخی گمان کرده اند، مقصود فصاحت و بلاغت است. حال آنکه هنری بودن متون از تمام زاویه هایی است که مکشوف هنرمندان شده است یا هنوز به آن دست نیافته اند. همان گونه که زوجیت را تمی توان از عدد دو جدا کردف هنر را نیز نمی توان از متون خود تفکیک کرد.

معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، چاپ اول جلد سوم مجموعه مقالات معارف قرآن و حدیث را در سال 1398 در شمارگان 1000 و 768 صفحه نسخه به قیمت 100000تومان منتشر کرده است./

 

 

 

 

ارسال نظرات