۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۳۴۰۸۲

عزم ملت برای اخراج خفت بار آمریکایی ‎ها از عراق

عزم ملت برای اخراج خفت بار آمریکایی ‎ها از عراق
تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکایی از عراق، مورد حمایت اقشار مختلف مردم این کشور قرار گرفت و به زودی شاهد خروج خفت بار آنان خواهیم بود.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: پارلمان عراق عصر روز گذشته قانون اخراج نظامیان آمریکایی را تصویب کرد، اما باید توجه داشته باشیم که این قانون به چه میزان ضمانت اجرایی دارد و واکنش احزاب، جریان و گروه های مختلف عراقی به این موضوع چیست.

در ابتدا باید نگاهی به مواد قانونی این مصوبه داشته باشیم.

 پارلمان عراق در جلسه بیست و هشتم خود در مورخه ۵/۱/۲۰۲۰ میلادی با استناد به ماده ۵۹ و ۱۰۹ قانون اساسی و نیز در راستای مسؤولیت ملی و نظارتی خود به عنوان نمایندگان ملت و دغدغه‌مندی نسبت سلامت و حاکمیت ارضی عراق و با توجه به اختیارات خود تصمیمات ذیل را اتخاذ کند:

۱. الزام دولت عراق به لغو درخواست کمک ارائه شده به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، چرا که عملیات نظامی و جنگی در عراق به پایان رسیده و پیروزی علیه گروه تروریستی داعش به حاصل شده است، لذا دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور هر گونه نیروهای خارجی در اراضی کشور و ممانعت از به کارگیری آسمان عراق، فعالیت کند.

۲. دولت عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح باید شمار نیروی آموزش دهنده خارجی را که نیاز دارد به همراه مکان‌های حضور، مسؤولیت و مدت قراردادشان اعلام کند.

۳. دولت عراق به نمایندگی وزیر امور خارجه باید برای ارائه شکایت علیه ایالات متحده آمریکا به علت ارتکاب موارد نقض پرمخاطره حاکمیت و امنیت عراق، به سازمان ملل و شورای امنیت برود.

۴. این طرح از زمان تصویب، قابل اجراست.

ضمانت اجرایی

دو سناریو پیشروی دولت عراق در برابر قانون فوق:

1. دولت عادل عبدالمهدی به علت اینکه چند روز پیش استعفا داده است و اکنون به عنوان دولت «پیشرو» محسوب می شود، امکان اجرای چنین قانونی را ندارد.

2. به علت اینکه منتخب مردم عراق قانون فوق را تصویب کرده اند، دولت موظف است که آن را اجرا کند.

اما عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق، روز گذشته در جلسه تصویب قانون خروج نظامیان از کشورش حضور داشت و طی سخنانی خاطرنشان کرد:‌ منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند.

وی افزود: آمریکا بابت هدف قرار دادن مراکز الحشد الشعبی در القائم عذر خواهی نکرد.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق خاطرنشان کرد که ایران با تروریسم مبارزه و از نیروهای امنیتی عراق حمایت کرد. الحشد الشعبی بخشی از سیستم امنیتی عراق است.

عزم ملت، برای اخراج خفت بار آمریکایی‎ها از عراق

واکنش جبهه مقاومت

جبهه مقاومت عراق نیز در برابر این قانون مواضع مختلفی داشته اند که به شرح ذیل است:

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، طی نامه‌ای به پارلمان خواستار تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد و لغو توافق امنیتی با آمریکا شد.

اکرم الکعبی دبیرکل جنبش النجباء عراق ضمن قدردانی از پیام مقتدی صدر رهبر جریان صدر از امادگی برای پیوستن به مقاومت بین‌المللی علیه آمریکا خبر داد.

الکعبی افزود: تشکر از مقتدی صدر، سپاس از مقاومت و تشکر از نمایندگان شجاع و ننگ بر نمایندگان حقیر و خوار.

قیس الخزعلی رهبر جنبش عصائب اهل الحق عراق روز یکشنبه گفت که انتقام حاج ابو مهدی المهندس، نائب رییس الحشد الشعبی و یارانش گرفته خواهد شد و به کمتر از اخراج تمام نیروهای آمریکایی از عراق راضی نخواهیم شد.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: پارلمان عراق با تصویب اخراج نیروهای آمریکایی مهمترین تصمیم در تمام تاریخش را اتخاذ کرد و خروج آمریکایی‌ها موجب افزایش همبستگی داخلی در کشور خواهد شد. نیروهای آمریکایی باید فورا عراق را ترک کنند و در صورت وقت‌کشی آنها را نیروی اشغالگر دانسته و با آنها بر همین اساس برخورد خواهیم کرد.

رهبر جنبش عصائب اهل الحق اضافه کرد: به نیروهایمان می‌گوییم که این ما بودیم که گروه داعش را بدون کمک کسی شکست دادیم و این ما هستیم که مورد اعتماد عراقی‌ها هستیم. هدف آمریکایی‌ها در عراق مداخله در امور این کشور و نه مبارزه با داعش است.

هادی العامری فرمانده سازمان بدر هم که در این مراسم حاضر بود خود را به پیکر شهید «ابومهدی المهندس» هم رزم قدیمی خود رساند و خطاب به وی گفت: ابومهدی! مطمئن باش ما بر عهد خود پایبندیم و راه مقاومت،حسین بن علی (ع)، مومنان و تمامی کسانی که پا در این راه گذاشتند را ادامه خواهیم داد و از خدا می خواهیم ما را یاری کند.

«کتائب حزب الله» عراق از نیروهای نظامی عراقی خواستند تا از همه پایگاه‌های آمریکا در این کشور به میزان حداقل ۱۰۰۰ متر فاصله گرفته و دور شوند.

بر اساس این گزارش، فرمانده عملیات ویژه گردان‌های حزب الله اعلام کرد که فرماندهان دستگاه‌های امنیتی باید به قواعد سلامت نیروهایشان پایبند بوده و به آنها اجازه ندهند که سپر انسانی صلیبی‌های آمریکایی قرار گیرند.

دست و پا زدن ترامپ برای بقاء در عراق

از سوی دیگر مقامات آمریکایی به اقدام ملت عراق واکنش نشان دادند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بامداد دوشنبه در واکنش به تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور، تهدید به اعمال تحریم‌های شدید کرد.

وی گفت: ما یک پایگاه هوایی فوق‌العاده گران در آنجا داریم. ساخت آن مدت‌ها پیش از دوره [ریاست جمهوری] من میلیاردها دلار هزینه برداشته است. ما [عراق را] ترک نمی‌کنیم مگر آن‌ها این پول را به ما برگردانند. [اشاره ترامپ به پایگاه هوایی بلد در 50 کیلومتری شمال بغداد است.]

رییس جمهوری آمریکا همچنین تهدید کرد: ما آن‌ها را طوری تحریم می‌کنیم که هرگز مشابه آن را ندیده‌اند. طوری که تحریم‌های ایران مسخره به نظر آید.

همچنین مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در واکنش به احتمال اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، مدعی شد که ادامه حضور آمریکا در عراق به نفع عراقی‌ها و آمریکایی‌هاست.

پامپئو که همزمان با جلسه پارلمان عراق، با شبکه «سی‌بی‌اس» گفت‌وگو می‌کرد، در مورد احتمال اخراج نیروهای آمریکایی، گفت: نمی‌خواهیم در مورد اینکه رهبری عراق چه می‌کند، گمانه‌زنی کنیم. ما آنچه در پارلمان عراق در حال انجام است را با دقت رصد و دنبال می‌کنیم.

وی در مورد اینکه آیا واشنگتن اخراج از عراق را می‌پذیرد، افزود: ایالات متحده آماده است به مردم عراق کمک کند به آنچه استحقاق آن را دارند، دست یابند و به مأموریت خود برای شکست دادن تروریسم، از داعش گرفته تا گروه‌های دیگر در منطقه، ادامه دهد. این برای مردم عراق و آمریکا خوب است.

ترامپ و پامپئو در حالی برای بقا در عراق دست و پا می زنند که پیش از این از بی نتیجه بودن حضورشان در عراق و سوریه خبر داده بودند و دولت اوباما را مقصر مشکلات کنونی خود می دانستند.

جمع بندی

آمریکایی ها بیش از 16 سال است که نه تنها حاکمیت عراق را نقض کرده بلکه از هیچ اقدامی برای تحقیر مردم این کشور دریغ  نورزیده اند. بیش از 75 سال است که آمریکایی ها در ژاپن حضور دارند و هنوز هم خبرهای تجاوز نظامیان آمریکایی به زنان ژاپنی را می شنویم. آیا ملت عراق می خواهند به سرنوشت ژاپن دچار شوند؟

آمریکایی ها هر جا حضور داشته اند، ایده ای جز ایجاد و پرورش داعش و طالبان نداشته اند. ملت عراق نباید اجازه دهند که سرنوشتی مانند افغانستان و پاکستان برای آن ها رقم بخورد. آن دسته از مردم و مسؤولان عراقی که می پندارند آمریکایی ها برایشان نفع داشته است، به شدت اشتباه می کنند زیرا اگر قرار بود که کشور عراق در همراهی با آمریکا توسعه پیدا کند، باید بخشی از آن را در طول این 16 سال بروز پیدا می کرد.

آمریکا دشمن مشترک ایران و عراق است و شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس این مساله را تایید می کند، بنابراین آمریکایی ها یا قانونی از عراق خارج می شوند یا مردم، اعضای جبهه مقاومت و عشائر آن‎ ها را با خفت و خاری بیرون خواهند کرد.

نویسنده: حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

ارسال نظرات