۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۳۴۲۳۶

یک جـهان در شهادتش قیـام کـرد

یک جـهان در شهادتش قیـام کـرد
گفتگو با یاران و همرزمان شهید سپهبد قاسم سلیمانی در منزل شهید، ساعاتی پس از شهادت را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرگزاري رسا، چند روزی است که آرام و قرار نداریم، دلمان بی‌قرار است و با هیچ ترفندی هم آرام نمی‌گیرد، خدایا به خیر بگذران... صبح جمعه است، نماز را که می‌خوانم زیارت عاشورای داخل سجاده نظرم را جلب می‌کند، زیارت عاشورا و ندبه را می‌خوانم، شاید این دل بی‌قرار آرام بگیرد، دعا را می‌خوانم و هنوز سجاده روی زمین است که تلفنم به صدا درمی‌آید، صدای گرفته و نالان پشت خط، آشوب دلم را دوچندان می‌کند...چه نشسته‌ای که حاج قاسم رفت... سردار را ترور کردند... به سؤال کردنم نمی‌رسد و گوشی را قطع می‌کند.  

حیران مانده‌ام، به گوش‌هایم اعتماد ندارم، اخبار را چک می‌کنم، وای خدای من چه خبر شده؟ خبر حقیقت دارد؟ مگر می‌شود؟ هنوز خوابم؟  تلویزیون را روشن می‌کنم، سیاهی نوار کنار قاب شبکه حکایت از صدق خبر دارد، چگونه؟ چرا؟ با سردار ما، جانان ما، سردار قلوب مسلمانان چه کردند؟ آرام و قرار ندارم، با دوستان و همکارانم تماس می‌گیرم، حال همه خراب است، همه از شنیدن این خبر در حیرتند؛ اما مگر شهادت چنین ابرمردی دور از ذهن بود؟ مدتی در همین افکار سیر می‌کنم؛ اما باید کاری کرد، باید صدای مظلومیت سردار بی‌ادعایمان را به گوش عالمیان برسانم، باید همه دنیا بدانند سردار ما که بود و چه کرد، راهی منزل شهید می‌شوم، می‌دانم که آنجا می‌توانم با خانواده شهید صحبت کنم و از سیره و روش زندگی‌اش بشنوم و بنویسم، می‌توانم دوستان و یارانش را ببینم و از رشادت‌ها و فرماندهی‌اش بر قلوب رزمندگان حکایت‌ها ثبت کنم.

در راه هم آرام و قرار ندارم، در دلم غوغایی است، چهره خندان و دلنشین سردار با آن چشمان نافذ، لحظه‌ای از ذهنم دور نمی‌شود، در همین افکار غرقم که خود را مقابل منزل شهید می‌بینم، هماهنگی‌ها انجام شده و من وارد حیاط خانه‌ای می‌شوم که متبرک به قدوم یکی از بزرگ‌ترین انسان‌های زمان است، پاهایم همراهیم نمی‌کنند، به هر سختی است وارد خانه می‌شوم، در و دیوار خانه را ماتم گرفته، بسیاری از چهره‌های سرشناس لشکری و کشوری را می‌بینم، همه بهت‌زده هستند، گاهی یکی از حضار جمله‌ای از سردار می‌گوید و ناله‌ها به آسمان بلند می‌شود، با هر که سخن می‌گویی تا بغضش را فرو نخورد حرفی نمی‌زند...

کم‌کم زمزمه حضور یک مهمان ویژه به گوش می‌رسد، دقایقی بعد صاحب عزا، رهبر معظم انقلاب وارد خانه سردار سلیمانی شدند، ایشان در کنار خانواده شهید نشستند و پس از بیان تبریک و تسلیت به آنها شروع به صحبت در رابطه با سردار دل‌ها کردند.

آقا خطاب به دختر شهید فرمودند: همه مردم عزادار و قدردان پدر شما هستند و این قدردانی در اثر اخلاص بزرگی است که در آن مرد وجود داشت، چرا که دلها به دست خداست و بدون اخلاص، دلهای مردم اینگونه متوجه نمی‌شود. خداوند به همه ما و به همه ملت ایران عوض خیر عنایت بفرماید.

چهره آرام رهبر عزیزتر از جانم، قلب پر از ایمان و یقینشان و سخنان پرصلابتشان دل‌هایمان را آرام می‌کند و تسکینی می‌شود بر درد جانکاه‌مان. تا وقتی رهبرم است، تا مقتدا است، دلهایمان گرم است و راه قاسم سلیمانی‌ها هم ادامه خواهد داشت، باید سلیمانی‌ها پرورش بیابند، باید سیره و روش زندگی او را بدانیم و سرلوحه قرار دهیم تا دشمن بداند از هر قطره خون سردارمان هزاران سلیمانی می‌روید...

پس از رفتن رهبر معظم انقلاب سراغ دوستان و همرزمان شهید می‌روم و با آنها شروع به صحبت می‌کنم...

این شهادت پایان سردار سلیمانی نیست؛ آغاز اوست

سردار سرلشگر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با این حادثه تلخ گفت: اسلام به واسطه شهادت امام حسین علیه‌السلام ماند؛ لذا این‌گونه شهادت‌هاهیچ وقت ما را سست نمی‌کند. خیلی سال است هرروز احساس می‌کردم حاج قاسم شهید می‌شود، شهادت او اصلا غیرمنتظره نیست. او کسی است که هزاربار آمریکایی‌هارا شکست داده. آنها خیلی دیر رسیدند، او کار خودش را کرده، سرزمین‌های بزرگی را فتح کرده و آنها هیچ جایگاهی ندارند.

یک آدمی بدون محافظ و آشکارا می‌رود، هزاران بار در قلب خطر، در بیابان‌ها و خیابان‌ها، دشتها کوه‌ها می‌رود و همه او را می‌شناسند. اینقدر مردانه، خیلی رسمی و واضح می‌آید؛ ولی آنها آن طور او را می‌زنند آنها هنری نکردند که فکر کنیم قدرت‌نمایی کردند که دو تا ماشین بی‌سلاح در سرزمینی که خودشان‌اشغال کردند را می‌زنند.

سال بعد، در مراسم حاج قاسم فتوحات بزرگی را می‌بینیم

سرلشکر حسین سلامی عنوان کرد: ان شاءالله این خون پاک، این روح انقلاب ما را زنده می‌کند. حس مقاوت و مبارزه و جنگیدن با دشمن آنقدر که امروز در وجود ماست دیروز نبود. این‌ها برکت انقلاب ما هستند، همین طوری اسلام پیش می‌رود. اگر فرماندهان ما کسانی بودند که به کنج مخفیگاه‌ها می‌خزیدند و در میادین خطر نمی‌رفتند و در قلب مخاطره آرامش نداشتند اسلام پیش نمی‌رفت. امروز هم اصلا جای نگرانی نیست. مطمئن باشید سال دیگر این موقع در مراسم سالگرد حاج قاسم فتوحات بزرگی را خواهید دید که تا به امروز ندیده اید، مطمئن باشید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در محضر حضرت آقا بودم، ایشان فرمودند: «شهادت‌ها یک انواری دارند. حاج قاسم سلیمانی اگر به شکل مستقیم در نبرد با آمریکا شهید نمی‌شد انگار نازل می‌شد. این شهادت اوج است.»

او انسانی است که همه دوست دارند داستان زندگی او را روایت کنند و او برای همیشه جاودانه خواهد ماند، کشوری که چنین انسان‌هایی را دارد هیچ وقت شکست نمی‌خورد. ما ملاحظه می‌کنیم وگرنه اینها پودر می‌شدند. همانطور که حضرت آقا فرمودند نمی‌خواهیم مملکت را به سمت جنگ ببریم؛ اما انتقام می‌گیریم و سرسختانه هم می‌گیریم، ان شاءالله خواهند دید. این شهادت آغاز سردار سلیمانی است، پایان او نیست.

سه ویژگی ایمان، شجاعت و دانش به طور عمیق در سردار سلیمانی وجود داشت

دریادار دوم غلامرضا طحانی از فرماندهان دفاع مقدس و کارشناس ارشد مسائل دریایی در رابطه با شخصیت و منش سپهبد سردار سلیمانی گفت: ویژگی ایمان، دانش و شجاعت را به طور عمیق در سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی می‌توانیم ببینیم. او در هر موضعی از صحنه‌های مقاومت، چه در جبهه‌های متنوع سوریه، لبنان و عراق، با حضور در صحنه و نظریه‌پردازی‌ها و طراحی‌ها خود جبهه باطل را به زانو درمی‌آورد. من خیلی از سخنرانی‌های ایشان را شنیده‌ایم و نوشته‌هایشان را خوانده‌ام، این سه اصل که از ویژگی‌های نیروهای مسلح به شمار می‌رود، به طور کامل در ایشان وجود داشته است، و وقتی شما این سه حوزه را به طور عمیق در وجودت داشته باشی و در شرایطی که آتش عمیق دشمن بر سرت می‌ریزد شما در وسط میدان باشی و نیروهایت را هدایت کنی قطعا نتیجه می‌گیری.

 همان‌طور که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «مردم را به غیر از زبان هایتان به دین دعوت کنید.» قطعا حضور ایشان در این صحنه‌ها شاگردانی را تربیت کرده که نه تنها راه این شهید بزرگوار را ادامه می‌دهند؛ بلکه قطعا پاسخ با شدت بیشتری به این دشمنان نابخرد که کار نابخردانه‌ای را انجام دادند، می‌دهند.

سپهبد سلیمانی یک فرمانده پیشرو بود

امیر سرتیپ دوم محمد اکرمی نیا در رابطه با سردار سلیمانی می‌گوید: سردار سلیمانی در تحولات منطقه به ویژه در مبارزه با گروه‌های تروریستی و مقابله با سیاست‌های آمریکا که در حمایت از این نیروها قرار داشت نقش بی‌بدیلی داشت، ایشان در طول سال‌های اخیر جبهه مقاومت اسلامی را در منطقه فرماندهی کردند و به پیروزی بزرگی دست پیدا کردند، تا اینکه حاکمیت این گروه‌ها در عراق و سوریه از بین رفت و طرح‌های کلان آمریکا در منطقه که برای ایجاد اختلاف و تشنج در کشورهای منطقه طراحی شده بود خنثی شد و سیاست‌های آمریکا با شکست مواجه شد و حال، این تحولات با قوت گرفتن جبهه مقاومت ادامه پیدا خواهد کرد.

شخصیت جامع‌الاضداد  سپهبد سلیمانی  

وی افزود: شخصیت سردار سلیمانی جامع‌الاضداد بود، ایشان طراح و استراتژیست بودند و از طرفی شجاع و دلاور. ایشان یک فرمانده پیشرو بودندکه از نزدیک جنگ را فرماندهی می‌کردند، سردار سلیمانی شخصیتی منحصر به فرد، با انگیزه و با اراده بودند و نسبت به ملت‌های منطقه خیلی دلسوز بودند و در یک کلام ایشان، به واقع مصداق آیه «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» بودند.

اکرمی‌نیا تصریح کرد: ایشان از نزدیک عملیات‌های نظامی را فرماندهی کردند که ما اساسا این مسئله را در فرماندهان غربی نمی‌بینیم، آن فرماندهان کیلومترها دورتر جنگ را فرماندهی می‌کنند. ایشان فرمانده‌ای بودند که خودشان جلو می‌رفتند و بعد به نیروهایشان می‌گفتند بیایید و این مسئله در پیروزی‌ها در جنگ‌های نابرابری که داشتند خیلی موثر بود. در واقع جبهه مقابل کمک‌های تسلیحاتی و مالی کشورهای غربی، به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای مرتجع منطقه را داشتند، یک جهانی بسیج شده بودند و این گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کردند؛ اما در این طرف جبهه گروه‌های مقاومت قرار داشتند که داشته هایشان انگیزه‌های الهی و اراده قوی بود نه تسلیحات سنگین.

بدون تردید با خون شهید سلیمانی جبهه مقاومت تقویت خواهد شد و منطقه از گروه‌های تروریستی و جنایتکاران پاک خواهد شد و همان طور که مقام معظم رهبری وعده انتقام سخت دادند، این کار انجام خواهد شد و این هم به این معنا نیست که فقط ایران انتقام ایشان را خواهد گرفت؛ بلکه به دلیل محبوبیتی که جبهه مقاومت و سردار سلیمانی دارد، سراسر منطقه و حتی خارج از منطقه انتقام خواهند گرفت. و قطعا آمریکا و رژیم صهیونیستی از این ترور سودی نمی‌برند وچون جبهه مقاومت در سطح منطقه نهادینه شده و امروز به عنوان یک بازیگر موثر در مقابل بیگانگان نقش ایفا می‌کند و حتما با رفتن سردار سلیمانی شاهد تقویت جبهه مقاومت خواهیم بود.

فرماندهی سردار سلیمانی بر قلب‌ها  

سردار اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله سپاه خاطرنشان کرد: برای شهادت لحظه شماری می‌کرد و ایشان یک انسان چند بعدی در زندگی و رفتار و اعمالشان بودند، ایشان نه تنها یک فرمانده با اسم و رسم بود؛ بلکه به معنای کامل کلمه یک انسان با اخلاق بود که با اخلاق و رفتارش چنان نیروها را جذب و دل‌ها را به هم نزدیک می‌کرد که باید بگوییم قلب‌ها را تسخیر می‌کرد و همین مسئله باعث موفقیت طرح‌ها و عملیات‌ها می‌شد.

سردار سلیمانی فقط بعد نظامی کارکنان را در نظر نمی‌گرفت؛ بلکه آسایش و معیشت پرسنل هم برایش خیلی مهم بود و در جهت کسب علم نیز تلاش می‌کرد، او شخصیتی چند بعدی داشت و برای همین هم در همه کارها موفق بود.

وی عنوان کرد: ما هم در عملیات‌ها با هم بودیم و هم غیر آن، چه در دوران دفاع مقدس در عملیات کربلای 5، والفجر 8 و دیگر عملیات‌ها و چه روزهای آخر جنگ. ایشان فرمانده لشکر 41 ثارالله بودند و من هم خادم لشکر 27 محمد رسول‌الله صلی الله علیه و آله بودم. آخرین جایی که با هم بودیم زمانی بود به طور اتفاقی ایشان را دیدم؛ من برای یادواره شهدای کرمان می‌رفتم و ایشان هم داشتند می‌رفتند کرمان برای صله رحم. وقتی از هواپیما پیاده شدیم، سردار با همه راننده‌ها سلام و روبوسی کرد و این رفتارها بود که مهر او را وارد دل‌ها می‌کرد، او در عملیات‌ها می‌رفت خط مقدم در کنار رزمنده‌ها قرار می‌گرفت.

آمریکا قدرت رویارویی با سردار سلیمانی را نداشت

کوثری افزود: سردار سلیمانی هر روز با تجربه بیشتری که کسب می‌کرد تفکرش تکمیل تر می‌شود؛ اما از ابتدا مدیر و مدبر بود، من از همان ابتدا یک نبوغ خاصی را می‌دیدم، او در سن حدود 24 سالگی فرمانده لشکر شد و با همین سن و سال کم در مقابل دنیا ایستاد، او از همان زمان مصمم، محکم و باصلابت راه امام را ادامه داد. موفقیت هایش از همان زمان نشان داده شد و بعد دوران دفاع مقدس و فرماندهی لشکر 41 ثارالله وارد منطقه جنوب شرق شد زمانی که‌اشرار و قاچاقچیان بزرگ ناامنی ایجاد کرده بودند، فرماندهی خود را ادامه داد و کار را مدیریت کرد، او در واقع بر قلب‌ها مدیریت می‌کرد، آنچنان بود که وقتی دستوری یا ماموریتی به نیروهای زیر مجموعه‌اش می‌داد، مطمئن بود که آن کار را انجام می‌دهند. آن زمانی هم که فرماندهی قدس به وی واگذار شد، یکی پس از دیگری موفقیت‌ها را پشت سر گذاشت و زمانی که بحث داعش پیش آمد فراتراز محدوده جغرافیایی کشور خودمان کار کرد، بسیج کشورهای مختلف را باهم متحد کرد و درنهایت در برابر جنایت‌هایی که اینها می‌خواستند انجام دهند ایستادگی کرد و با حضور بسیار به‌موقع خودش در بین رزمندگان و فرماندهان جوان آنچنان عمل کرد که باعث شد داعشی که تا 35 کیلومتری مرز ما آمده بود و می‌خواست از عراق وارد کشور شود را به عقب براند و بلایی بر سر آنها بیاورد که شکست را بپذیرند همین شکست‌های پی‌در‌پی بر پیکره استکبار باعث شد آنها عصبانی شوند و به هر نحوی هست محور کار را به زمین بزنند؛ ولی قطعا بدانند اینها مانند دزدانی که شب هنگام به گردانهای دیگر شبیخون می‌زنند و غارت می‌کنند اقدام کردند وگرنه رو در رو نمی‌توانستند با حاج قاسم کاری از پیش ببرند و در نهایت باید بدانند که از کرده خودشان پشیمان خواهند شد.

سردار سلیمانی یک استثناء بود

پرویز فتاح ریاست بنیاد مستضعفان گفت: فرماندهان نظامی در دنیا کمتر مقبول می‌افتند؛ اما سردار سلیمانی در این دنیا یک استثنا بود، او به محبوبترین فرمانده در دنیا و منطقه تبدیل شد و این به نظامی‌گری ایشان برنمی‌گردد، بلکه به اخلاق و منش، ایمان و صفای باطنی ایشان برمی‌گردد، اخلاق مومنانه سردار بود که او را عرشی کرد، او خودش را خاضعانه سرباز ولایت معرفی کرد و همیشه در این مسیر حرکت کرد، او فراقومی و فراجناحی عمل کرد. الان اهل سنت و همه مذاهب او را دوست دارند و همه جناح‌ها نسبت به او متفق‌القول هستند و برای همین است که همه ایران و منطقه به احترام ایشان عزادار هستند و ایشان را تکریم می‌کنند. سردار برای ما و رهبری افتخار هستند، چرا که رهبر در دامنشان چنین بزرگ مردی را پرورش داده‌اند.

آزادی قدس ثمره خون حاج قاسم  

حجت‌الاسلام حسینی یکی از نیروهای سپاه قدس پس از خواندن روضه کربلا با دلی پردرد گفت: خبر شهادت سردار سلیمانی در دنیا پخش شد و ولوله‌ای در دنیا ایجاد شد و همه با صدای‌گریان این ضایعه دردناک را تسلیت گفتند.

ما باید یقین داشته باشیم ثمره خون مطهر حاج قاسم سلیمانی ان‌شاالله این خواهد بود که در آینده نزدیک حرمین شریفین را از دست رژیم غاصب و خائن آل‌سعود آزاد کنیم.
سردار با نگاه حکمت‌آلود آینده را می‌دید

محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز خاطرنشان کرد: شخصیت استثنایی سردار سلیمانی در قالب کلمات نمی‌گنجد، ایشان کسی بود که در تکلیف و مسئولیت شناسی ذوب شده بود و عهد الهی را آنطور که شناخته بود عمل می‌کرد و چنین شخصیتی را به راحتی نمی‌توان یافت. ایشان از کسانی است که بعد از شهادتش بیشتر شناخته خواهد شد و ملک سلیمانی او تازه حالا فتح خواهد شد و فتوحاتی در پیش دارد.

وی افزود: زمانی که من از شورای امنیت ملی آمدم بیرون، ایشان می‌خواست برود داخل، بعد از وزارتم و سال‌هایی بود که تازه مسائل مربوط به بیداری اسلامی شروع شده بود و آنچه در یمن می‌گذشت با سرکوب مواجه شده بود و جلوه نگران‌کننده‌ای داشت، من به ایشان گفتم: «سردار همه جا خوب است و نگرانی سمت یمن است» ایشان گفت: «اتفاقا بهترین جا همان یمن است.» یعنی دقیقا زمانی که هیچ کس نمی‌دانست یمن چه خواهد شد ایشان با نگاه حکمت‌آلود آینده را می‌دید و همان شد که ایشان می‌گفت.

سردار سلیمانیخودش را سرباز ولایت می‌دانست

حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران در رابطه با سردار دل‌ها گفت: سردار سلیمانی مرد خدا بود، وقف جبهه بود و برای سرافرازی جبهه مقاومت علمدار بی‌بدیل بود، لذا هم خودش مقاوم بود هم مقاومت ساز بود، هم جبهه مقاومت را توسعه داد و هم عرصه‌های مقاومت را به هم پیوست. یک قدرت جدیدی در منطقه علیه آمریکا درست کرد. با همه این امتیازات، عاشق ولایت بود، عبد خدا بود، مطیع رهبری بود. او خودش را به عنوان سپهبد و سردار نمی‌شناخت بلکه به عنوان سرباز ولایت می‌شناخت.

الی یوم القیامه باید با آمریکایی‌ها بجنگیم

حاج حسین سازور مداح اهل بیت ذاکر امام حسین علیه‌السلام بعد از ذکر مصائب اهل بیت در رابطه با حاج قاسم سلیمانی گفت: خشم مومن به کافر منقطع نیست، دشمنی ما نسبت به کفار منقطع نیست، این نیست که آنها چیزی به ما بگویند و ما ساکت شویم یا اینکه آنها کسی را از ما بگیرند و ما هم کسی را از آنها بکشیم و بعد بگوییم تمام شد و بنشینیم، دشمنی ما نسبت به کفار و آمریکا و اسرائیل ممتد است، چون عاشورا به ما دستور داد و گفت «سلم لمن سالمکم، حرب لمن حاربکم الی یوم القیامه.» الی یوم القیامه باید با آمریکایی‌ها بجنگیم، ما تا قیامت باید نسبت به دشمنان حضرت زهرا سلام‌الله علیها بغض داشته باشیم. آمریکا تابع دشمنان حضرت زهرا سلام‌الله علیها هستند. در روایت داریم حضرت مهدی علیه‌السلام که ظهور می‌کند از قتله کربلا و تابعین آن بی‌محابا می‌کشد، به حضرت می‌گویند کافی نیست؟ حضرت کفش امام حسین علیه‌السلام را می‌آورد و می‌گوید به خدا قسم بی‌احترامی که به بند کفش جدم شده، هنوز جبران نشده.

حاج قاسم خودش بود؛ اما چهره‌هایی می‌آیند که جای او را پر کنند

سردار سعید قاسمی فعال فرهنگی و جهادی تصریح کرد: حاج قاسم به معنای واقعی فرزند انقلاب و امام بود با تمام پارامترهایی که امام از سرباز واقعی انتظار دارد. ایشان چه در مقطع 10 سال دفاع مقدس، چه دهه دوم، چه دهه سوم و در دهه چهارم که بسیار خوش درخشید؛ یعنی شاید بیش از یک دهه فرماندهی نیروی قدس را داشت و یکی از کارآمدترین نیروهای ما بود. در واقع اجرای نهضت جهانی اسلام و اتحاد سربازگیری از جهان اسلام و آوردن آنها در یک میدان به معنای یک قدرت فیزیکی کار حاج قاسم بود که کار بسیار بزرگی بود و این عمل عملی بود که حاج قاسم با جان و دل انجام داد، یک کار شدنی اتفاق افتاد و دشمن همین‌طور در صدد این بود که این اتفاق را یک جایی جمع کند؛ ولی خدا خواست و نشد و اجر حاج قاسم هم چیزی کمتر از شهادت نبود، صحنه‌هایی که او پاگذاشت صحنه‌هایی بود که در هرکدامش چندین و چند شهید دادیم و او سالم ماند و خدا خواست در این شرایط این اتفاق افتاد.

وی افزود: ما در مورد شهید بهشتی می‌گفتیم: «آمریکا در چه فکریه، ایران پر از بهشتیه» جای اینها به نوعی پر می‌شود؛ ولی هرکسی خودش است، قاسم خودش است و شاید لنگه‌اش را با این ویژگی نداشته باشیم، همت خودش است، آوینی خودش است. ان شاءالله چهره‌هایی می‌آیند و صحنه‌های دیگر انقلاب که جایش خالی است را پر می‌کنند و ما امیدواریم در گام دوم چهره‌هایی بیایند را که جای قاسم را پر کنند.

آخرین دیدار ما با حاج قاسم در رحلت پدر وحید حقانیان بود که در گوشی گفت: «هنوز شما ماندی!» من هم گفتم: «حاجی شما هم موندی؛ ولی من می‌دونم شما زودتر پرواز می‌کنید.» و یک روبوسی گرمی و خداحافظی کردیم.

حاج قاسم روح تازه‌ای به انقلاب بخشید

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: امام در شهادت آیت‌الله مطهری گفتند بکشید مارا ما زنده می‌شویم. واقعیت این است که انقلاب مانند درختی است که نیاز به آب دارد، این درخت انقلاب از ابتدا تا الان با آب اخلاص و صداقت و فداکاری که از خون شهدای ما جوشیده سرپای خودش ایستاده و روز به روز رشد کرده. این انقلاب مجددا یک آب حیات و جان و روح تازه می‌خواست که قاسم شد روح انقلاب و خون جوشان انقلاب و انقلاب ما جان تازه‌ای گرفت. این جنایت اولین جنایت آمریکایی‌ها نیست و آمریکا امروز در راس ناامنی تروریسم قرار دارد و مجاهدی را به شهادت رسانده است که با تمام وجود در برابر بدترین و شرورترین تروریست‌های عالم قیام کرد و کمک زیادی به آزادی سرزمین‌های عراق، سوریه و لبنان از دست تروریست‌ها کرد؛ اما در اثر شهادت سردار سلیمانی نه تنها در ایران؛ بلکه در سراسر جهان یک بیداری و نهضت جدیدی به وجود آمد، که این مسئله چند دلیل دارد؛ یکی اینکه این حادثه‌ای که آمریکایی‌ها درست کردند تجاوز به دو حاکمیت است، یک حاکمیت دولت عراق و دیگری جمهوری اسلامی. یعنی آمریکایی‌های نامشروع، بدون داشتن حق قانونی و بین‌المللی آمدند در داخل کشور دیگری سرداران و مسئولان رسمی که سیاستمدار و دولتمرد هستند و متعلق به دو ملت و دولت هستند را به شهادت رساندند. هیچ مقررات بین‌المللی این کار آمریکا را توجیه نمی‌کند. بنابراین هم ملت عراق سوگوارند، آسیب دیدند و به حریم و حاکمیت‌شان تجاوز شده و استقلالشان زیر پا گذاشته شده و هم ملت و دولت و کشور و انقلاب ایران. این موضوع هم به این سادگی نمی‌ماند و مردم عراق و منطقه به جوش می‌آیند.

ما تنها نیستیم و لبنانی‌ها، عراقی‌ها، مردم سوریه و یمن انتقام خونحاج قاسم را خواهند گرفت

وی افزود: دلیل دوم اینکه قاسم فقط متعلق به مردم ایران نبوده، امروز مردم سوریه، عراق، لبنان و یمن عزادارند. همین الان عبدالملک حوثی اعلامیه داده ما خودمان انتقام خون قاسم را می‌گیریم. الان تنها ما نیستیم، انتقام قاسم گرفته خواهد شد. اصلا شک نکنید لبنانی‌ها، عراقی‌ها، مردم سوریه و یمن انتقام خون حاج قاسم را خواهند گرفت.

آمریکایی‌ها دست به آتش بازی جدیدی زدند که از بن‌بستی که با دست‌های خودشان ساخته‌اند بیرون بیایند و مطمئن باشند در باتلاق خودساخته بزرگی فروخواهند رفت و به این سادگی از آن بیرون نخواهند آمد، او یک سیلی زده ولی ده‌ها سیلی او خواهد خورد؛ چون امروز خیلی از مردم منطقه نسبت به حاج قاسم احساس دِین دارند، می‌گویند او ما را از دست تروریست‌ها نجات داد، تروریست‌هایی که زن و بچه‌ها را جلوی مردان و مردها را جلوی زن‌ها و بچه‌هایشان می‌کشتند. امروز مردم منطقه نسبت به قاسم سلیمانی و ملت و انقلاب ایران احساس تعلق دارند، این هم یک دلیل دیگری است که شهادت قاسم تنها یک موج داخلی نیست و در خود منطقه بازتاب پیدا می‌کند و یک بیداری جدیدی در جهان اسلام بوجود می‌آید.

تا آمریکا را از منطقه دور نکنیمآرامش به منطقه بازنمی‌گردد

رضایی تصریح کرد: حادثه حادثه بزرگی است و مطمئن باشید که آبیاری درخت پربرکت انقلاب اسلامی به دست سرباز وفادار ولایت قاسم سلیمانی صورت گرفت و مطمئن باشید برادران ایشان در سپاه این مسیر را ادامه می‌دهند. ایشان خودش فکر همه چیز را کرده بود و ماه‌ها و سال‌ها منتظر شهادت بود؛ طوری ایشان جبهه مقاومت را درست کرد که جبهه مقاومت ادامه پیدا می‌کند و شدیدتر هم می‌شود و تقویت می‌شود. شما اراده رهبر عزیزمان را ملاحظه کردید که نیروی قدس با همان برنامه کارش را ادامه خواهد داد و کار قاسم نمی‌تواند به نتیجه نهایی نرسد.

وی تاکید کرد: تا ما آمریکا را از منطقه دور نکنیم آرامش و امنیت به منطقه بر نمی‌گردد. آمریکا و اسرائیل ریشه ناامنی‌های منطقه هستند علت اختلاف عربستان با ما، درگیری عربستان با قطر، تمام اختلافات و ناامنی‌ها در منطقه زیر سر آمریکاست؛ بنابراین نهضت سلیمانی‌ها ادامه پیدا می‌کند تا ان شاءالله کل آمریکا از منطقه بیرون برود و جهان اسلام بدون اینکه آقا بالاسری داشته باشد متحد باشند و خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.

حاج قاسم انقلاب رادر فرای مرزها توسعه داد

حسن رستگارپناه رئیس‌مرکز تحقیقات امنیت ملی پایدار در ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: حاج قاسم سلیمانی چند ویژگی مهم داشت؛ صدق نیت، صفا و صمیمیت، سخت کوشی و تلاش مستمر در راه امنیت، او یکی از نیروهای وفادار به انقلاب بود که در انقلاب متولد شد، با انقلاب رشد کرد و با امام و در فرهنگ و مکتب او به بالندگی خودش رسید و در ادامه مسیر امام در چند دهه گذشته در جهان اسلام اقداماتی را انجام داد که با رفتار، گفتار و صدق نیت و سلامت نفسی که داشت اثرات انقلاب اسلامی را در فرای مرزها توسعه داد. آنچه که مسلم است اثرات خون شهید، جهان اسلام را به تحرک و بالندگی بیشتر می‌رساند و دشمنان اسلام مطمئن باشند که ضربه سهمگینی را در تقابل با این حادثه خواهند خورد و فرهنگی که قاسم سلیمانی از لحاظ مقاومت، ایستادگی و صبوری در جهان اسلام نشان داد رشد پیدا می‌کند و اثرات بسیار زیادی خواهد داشت.

او در طول هشت سال دفاع مقدس لحظه‌ای خستگی به خود راه نداد و با مجاهدت‌های شبانه‌روزی خود شرایط جدیدی را برای انقلاب به وجود آورد و امروز در جبهه مقاومت، جبهه جدیدی را باز کرد، این فرهنگ قطعا رو به بالندگی بیشتر است و اثرات خود را در جهان اسلام خواهد گذاشت.

حاج قاسم مقاومت رابه صورت «بنیان مرصوص» بنا کرد

حجت‌الاسلام داوود صمدی آملی از شاگردان عرفانی آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی در رابطه با سردار سلیمانی گفت: حاج قاسم به حقیقت از مصادیق بارز اسم شریف منتظر بودند که خداوند این توفیق سنگین را به ایشان عطا فرمود که هم بتوانند 8 سال دفاع مقدس را به آن خوبی پیش ببرند و بعد هم حفظ شوند و بیایند خط مقاومت را بنیان مرصوصی بنا کنند.
در جریان 22 روزه کانال ماهی در کربلای 5 یک صحنه سخت و دشواری رخ داده بود که شاید بتوان گفت در طول تاریخ جنگ‌های صدر اسلام تا صفین هم شبیه آن رخ نداده و حاج قاسم با دوستان توانستند در آن مقاومت کنند.

حاج قاسم غرق در عشق رهبر بود

حجت‌الاسلام صمدی آملی در حالی که بغض خود را فرو می‌خورد اظهار داشت: لباس شهادت را بر تن این سردار اسلام تبریک می‌گویم؛ اما از صبح به یاد یک صحنه کربلا می‌افتم، آنجا که امام حسین ابالفضل علیهم‌االسلام را از دست داده بود و دشمن لبخند  می‌زد و صدای خوشحالی در گروه دشمن بلند شد... امیدواریم خداوند انتقام او را بگیرد. حاج قاسم غرق در مقام معظم رهبری بود و از خدا می‌خواهیم این لبخندی که بر لب دشمن نشست به حق اباالفضل علیه‌السلام به عزا تبدیل شود و دست غیبی الهی به کمک رهبر عزیز ما بیاید و اردوی دشمن در یک ماتم عظیمی فرو برود که به هر حال این عَلَم سنگین حاج قاسم که بر دل مشتاقان نشست تسکین پیدا کند.

یک‌بار رفتم به منطقه تل رفعت، قانع نشدم و مستقیم رفتم خط مقدم، عملیات آن روز به اتمام رسیده بود و بچه‌ها به نزدیکی شهر تل رفعت رسیده بودند و حاجی هم شنیده بود که من رفته ام آنجا، به یکی از فرمانده‌ها گفته بود چرا گذاشتی او برود خط، او هم گفته بود: «همان طور که تو را نمی‌توانیم کنترل کنیم و هر جایی دلت می‌خواهد می‌روی.» او در عمق معرکه‌ها می‌رفت و همان سیره جنگ را در اینجا هم پیاده کرده بود، بعضی از دوستان رزمنده می‌گفتند گاهی می‌رفتیم و می‌دیدیم حاجی جلوتر از ما در خط مقدم داعش قرار گرفته.
سردار سلیمانی یک استراتژیست بی‌نظیرسرلشکر سید محمد حجازی معاون ستاد کل نیروهای مسلح درباره شخصیت سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی یک نظامی خارق العاده بود که از نظر افکار استراتژیک و طرح‌های راهبردی واقعا بی‌نظیر بود، چندبار آمریکایی‌ها را در جبهه مقاومت به شکست کشاند، داعش را در عراق و سوره به شکست کشاند، اسرائیل را در لبنان به شکست کشاند. این چهره چهره‌ای بود که هم در جنگ‌های منظم و هم نامنظم و هم در جنگ با نیروهای تکفیری داعشی و هم در جنگ‌های اطلاعاتی و پیچیده، از تبحر و مهارت خاصی برخوردار بود، یک شخصیت بی‌نظیر بود، و از آن طرف به شدت مهربان و رقیق القلب و با همه خانواده شهدا و رزمندگان و کسانی که در جبهه بودند یک رفتار بسیار متواضعانه و خالصانه و خاکی داشت، طوری که اصلا تصور نمی‌کردید این همان قاسم سلیمانی است که اسمش آمریکا را به لرزه می‌اندازد.

یادتان است اوباما گفت این دشمنی است که من برای او احترام قائل هستم. او یک استراتژیست و شخصیت بی‌نظیر است که اسرائیلی‌ها بارها به آن اذعان داشته اند؛ بنابراین این دو وجه مهربانانه، عاطفی، اخلاقی، متواضعانه، بی‌ادعا و خاکی و از طرفی دیگر صلابت، ابهت، نترسی شجاعت بی‌نظیری داشت. بسیار به ایشان سفارش می‌کردند که حاجی مراقب باش ممکن است بخواهند شما را بزنند و او می‌گفت: «ما کاره‌ای نیستیم و همه کارها را خدا انجام می‌دهد، ما اینجا نقشی را بازی می‌کنیم، وظیفه ما این است که چند روزی ایفای نقش بکنیم و برویم، همه این جبهه را خدا دارد اداره می‌کند و من هیچ کاره هستم.» همین دو روز پیش همین کلمه را شنیدم که برادری گفت حاجی مراقب باش درباره شما زیاد حرف می‌زنند گفت: «ما هیچ ارزشی نداریم، آنچه که مهم است این است که خدا دارد این جبهه را اداره می‌کند و ما جز ابزاری برای اراده الهی چیز دیگری نیستیم.»

وی تصریح کرد: سردار این روزها و ماه‌های اخیر بسیار آرامتر بود و چهره نورانی‌تر و صمیمی‌تری داشت، همین چند روز پیش از او پرسیدم حاجی وضع عراق شما را خسته کرده است؟ گفتند: «ابدا خسته نکرده، خیلی راضی و راحت هستم، من بسیار خوشبین هستم، ان شاءالله عراق به جاهای خوبی می‌رسد، ملت عراق بیدار است، این چیزی که به عنوان ملت عراق در رسانه‌ها منعکس می‌کنند، به عنوان ضدیت با ایران و ایرانیان می‌گویند، دروغ است. من ملت عراق را می‌شناسم، آن کسی که جزو ملت عراق است همراه با جمهوری اسلامی خط مقاومت و مخالف‌اشغال کشورشان هستند و سرتا پا و با اعتقاد حاضرند با آمریکا بجنگند.» به آینده عراق، سوریه و لبنان بسیار امیدوار بودند و من فکر می‌کنم که ان‌شاءالله خون این شهید عزیز منشا یک تحولات مثبت در جبهه مقاومت خواهد شد.

سرلشکر حجازی خاطرنشان کرد: ایشان نسبت به همه رزمندگان اعم از فاطمیون و حیدریون مهربان بودند و همه را مانند فرزندان خود می‌دانست. امروز یکی از برادران نقل می‌کرد که من با چشم خود دیدم که بر دست یک رزمنده نوجوان افغانی بوسه زد. این ساده نیست که یک شخصیت به این بزرگی و عظیمی خم شود و دست یک رزمنده افغانی را ببوسد. بسیاری از رزمنده‌های افغانی، عراقی، لبنانی و سوری او را می‌شناختند و با او روابط عاطفی داشتند. حاج قاسم این‌طور نبودند که فقط با روسا و فرماندهان عالی‌رتبه کارکند، خیر. او با بدنه جبهه مقاومت در تماس مستمر و دائم بود؛ کما اینکه با خانواده‌ها و فرزندان شهدا تک تک در ارتباط بود. گاهی وقتی در ماشین می‌نشستند از جایی به جایی برود از همین فرصت کوتاه استفاده می‌کرد چند تلفن می‌زد و با فرزندان شهدا احوالپرسی می‌کرد، حالشان را می‌پرسید و کارشان را پیگیری می‌کرد و می‌گفت: «باید از این فرصت استفاده کنم، کاری که ندارم.» بیشتر مشکلات خانواده شهدا را می‌دانست و پیگیری می‌کرد؛ مادر فلان شهید مشکل قند دارد، خانواده فلان شهید مشکل مالی دارد، فرزند فلان شهید مشکل تحصیل دارد. حقیقتا هم برای خانواده‌های شهدای ما و هم برای جبهه دیگران پیگیری می‌کرد. من دیدم فرزندان شهدای جبهه مقاومت، نه تنها ایرانیان، که از دیگر کشورها را که او را پدر خود می‌دانستند و امروز یک‌بار دیگر پدر از دست دادند.

کلام آخر

کلام آخر نه کلامی برای پایان، که کلامی برای آغاز است، آغاز راه، از شهادت بزرگمردی که تاریخ کمتر نمونه آن را به خود دیده، به قول سردار قاسمی، جای سردار سلیمانی خالی نمی‌ماند، اما حاج قاسم، حاج قاسم بود. امروز آغاز سردار سلیمانی است، آغاز نزدیک‌ترین راه برای نابودی اسرائیل غاصب، آغاز نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به ظهور مولا، چقدر عطر شهادت حاج قاسم به بوی پیراهن یوسف می‌ماند.

امروز تروریسم و دنیای استکبار بزرگ‌ترین سد خود را شکست؛ اما نمی‌دانست پشت این سد نابودی، انتظارش را می‌کشد، امروز جهانی در آسمانی شدن سردار قیام کرده و و این سیل خروشان تا قیام حضرتش پیش خواهد رفت، ان‌شاءالله./1360/

منبع:کیهان

ارسال نظرات