۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۶۳۴۴۳۳
حجت الاسلام بنیسی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

روشنگری در مقوله بازی را جدی بگیریم

روشنگری در مقوله بازی را جدی بگیریم
کارشناس بازی‌های رایانه‌ای گفت: امروز با وجود گیم‌نت‌ها در فضای بیرون، نوجوانان به سمت بازی‌های رایانه‌ای سوق بیشتری پیدا کرده‌اند و نیازمند آگاه‌سازی خانواده‌ها هستیم.

اشاره: امروز با وجود بیشتر شدن گیم‌نت‌ها در فضای بیرون و کامپیوتر در خانه، کودکان و نوجوانان به سمت بازی‌های رایانه‌ای سوق بیشتری پیدا کرده‌اند و اگر خانواده‌ها در خصوص بازی‌هایی که فرزندان آن‌ها انجام می‌دهند، اطلاع نداشته باشند یا میزان انجام بازی فرزندان خود را کنترل نکنند، امکان بروز برخی مشکلاتی مانند افسردگی و خشونت از سوی فرزندان هست که از طریق برخی بازی‌ها به نسل جدید منتقل می‌شود.

از همین رو خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا به نزد حجت‌الاسلام حبیب داستانی بِنیسی کارشناس بازی و بازی ساز رفته است تا در خصوص مسئله بازی‌سازی و تاثیر بازی‌های ناسالم در نوجوانان به بحث بپردازد.

رسا- بازی اکشن چیست و چه معیاری برای تعریف این واژه هست؟

بازی اکشن به سبکی از بازی گفته می‌شود که روش اصلی پیش‌روی در بازی از طریق فعالیت‌های فیزیکی شخصیت بازی صورت می‌گیرد و این نوع بازی‌ها بیشتر بر پایه زد و خورد با سلاح‌های سرد و گرم یا مشت و لگد طراحی شده‌اند. دویدن و جست‌وخیز از یک سو به سوی دیگر، رفتن به مکان‌های ناشناخته و کشف اسرار پشت درهای بسته، زد و خوردهای مهیج و گه‌گاه نفس‌گیر، همه و همه از ویژگی‌های بارز این سبک بازی‌ها محسوب می‌شوند.

 

بحث روشنگری و نشر در بازی بسیار مهم است

 

رسا-چرا جوانان و نوجوانان بیشتر به دنبال بازی‌های اکشن هستند؟

همه دنبال نوعی تفاوت در زندگی می‌گردند تا رشد کنند و تفاوت داشته باشند، تفاوت‌های کوچک معمولا در امور هیجانی حاصل می‌شود، یعنی مثلا فرد دوست دارد تا حس خاصی را تجربه کند و آن را به دست بیاورد، پس در شهربازی به دنبال بازی‌های پرهیجان و خطرناک می‌رود.

حس علاقمندی به متفاوت بودن یکی از بروز و ظهورهای آن در مسائل هیجانی است، قطعا بازی‌های اکشن هم مصداقی از این مسائل هستند. بازی‌های اکشن نیاز به عکس‌العمل و واکنش سریع کاربر دارد و قاعدتا کسی که دنبال هیجان است همین را می خواهد.

تعریف هیجان این است که آدرنالین فرد ترشح می‌کند و حس خاصی را تجربه کند. پس جواب اولیه به این سوال علاقه به هیجان است که ریشه آن علاقه به متفاوت بودن می‌باشد.

 

بحث روشنگری و نشر در بازی بسیار مهم است

 

رسا- بیشتر کدام بازی‌ها توسط ایرانی‌ها انجام شده است یا در ده بازی اول چه بازی‌هایی قرار دارد؟

در چند رده اول بازی‌های مورد انتخاب ایرانی‌ها، بازی‌های خارجی قرار دارد و اکثرا هم بازی GTA که بازی وحشی لقب گرفته است و بازی کال اف دیوتی می‌باشد. متاسفانه به دلیل عدم معرفی مناسب بازی‌های اکشن داخلی، این نوع بازی‌ها در بین کاربران ایرانی کمتر استقبال می‌شود اما بازی‌های اندرویدی مثل آمیرزا در بین کاربران ایرانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رسا- چرا رده‌بندی بازی در ایران رعایت نمی‌شود؟ برای هر بازی بر اساس سن مخاطب رده بندی سنی قرار داده‌اند، چرا رده‌بندی‌ها رعایت نمی‌شود؟

وقتی خریدار یا کاربر بازی حاضر است برای کسب هیجان جدید همه چیز را فدا کند، به این رده‌بندی‌ها دقت نمی‌کند، مثلا نوجوان و جوانی که می‌خواهد بازی کند و بازی باکیفیت‌تر را انتخاب می‌کند، پس رده بندی بازی برای او خیلی مهم نیست.

البته ما در ایران رده‌بندی بازی داریم ولی چرا به این موضوع اهمیت داده نمی‌شود، چون والدین به این مسئله واقف نیستند؛ والدین تصور می‌کنند که فرزند آنها در حال بازی است و خود کودک و یا نوجوان هم به مسئله رده‌بندی سنی اهمیتی نمی‌دهد چرا که به دنبال هیجان است.

 

روشنگری در مقوله بازی را جدی بگیریم

 

در این میان باید به بحث فرهنگ‌سازی اشاره کنیم که جایگاه مهمی دارد. دو طیف افراد وجود دارند، اولی والدین هستند که در ایران به این مسئله اهمیتی داده نمی‌شود و دومی هم کاربران بازی هستند.پس بدون شک امروزه رعایت شدن رده بندی‌ها با ورود خانواده‌ها عملیاتی می‌شود.

رسا-وظیفه مسئولین و والدین در بحث بازی چیست؟

در پیگیری این مسئله چندین مسئله مهم است که بر روی زمین مانده و باید پیگیری شود. اول اینکه باید روشنگری یا فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، روشنگری باعث می‌شود تا حواس بسیاری از افراد جمع شود و این اقدام را می‌توان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی یا تبلیغات مناسب در صدا و سیما انجام داد.

دوم اینکه باید جلوی دانلود و فروش راحت و آسان محصولات گرفته شود؛ البته جلوی فروش فیزیکی این محصولات تا حدودی توسط ستاد مبارزه با بازی‌های قاچاق گرفته شده اما از آن مهمتر بحث دانلود است.

 

روشنگری در مقوله بازی را جدی بگیریم

 

هر کسی هر چیزی را که می‌خواهد در اینترنت قرار می‌دهد و هر کسی هر چیزی را که می‌خواهد، دانلود می‌کند. کسانی که باید به این قسمت نظارت داشته باشند، کار خود را انجام نمی‌دهند و این فضا را واقعا رها کرده‌اند. باید این مسئله مطالبه‌گری شود.

توزیع و نشر بازی باید درست مدیریت شود

نکته سوم این است که دولت وظیفه دارد تا بستری را آماده کند و لو آن بستر مجری خصوصی داشته باشد تا کار نشر بازی‌های خوب در کل کشور را انجام دهد. مثلا بازی عملیات انهدام 3 ساخته شده که شاید بزرگترین بازی مهم خاورمیانه باشد و همه موارد مناسب و استاندارد در آن رعایت شده است و اکشن هم می‌باشد اما کسی این بازی را نمی‌شناسد، چون معرفی نشده است.

حال آن پدر و مادر از کجا باید بدانند که چنین بازی وجود دارد و به آن دسترسی داشته باشند؛ ضروری است تا مسئله نشر و معرفی بازی‌های مناسب توسط چند شرکت کوچک انجام شود، همان طور که در اروپا و آمریکا وجود دارد. بازی GTA رکودار بیشترین هزینه در 60 سال اخیر را دارد اما این بازی به دلیل نشر و معرفی در هفته اول بعد از تولید 5 میلیون نسخه به فروش رسید.

 

بحث روشنگری و نشر در بازی بسیار مهم است

 

در حال حاضر ما هم در ایران نیازمند شرکتی هستیم تا بازی‌های مناسب و خوب را تبلیغ کند و به فروش برساند. تاکنون هیچ نهادی متولی این امر نشده است. اگر روشنگری و فرهنگ‌سازی به طور کامل انجام نشود و برخورد والدین در خصوص نوع انتخاب بازی وجود نداشته باشد اما نهادی وجود داشته باشد که بحث معرفی، روشنگری و نشر بازی را انجام دهد، بسیاری از مشکلات امروز حل خواهد شد.

رسا-مهمترین مشکل امروز تولیدکنندگان بازی چه چیز می تواند باشد؟

مهمترین مشکل امروز بازی‌سازها مسئله نشر است و باید برای این چاره‌ای اندیشیده شود. البته سرمایه‌گذاری در تولید و در تبلیغ هم امروز مهم است. /882/ 402/

خبرنگار: حسین حیدری

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
بازی های رایانه آمریکایی در کنار کارتون های آمریکایی قاتل فرهنگ و سلامت روانی کودکان این سرزمین شده است
4
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کارتون های آمریکایی که در شبکه های خصوصی دوبله شده و در شبکه های مانند نماوا منتشر می شود مخرب فرهنگ است
4
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
گرافیک و مراحل بازی های ایرانی بسیار پایین و کم است و برنامه سازان ایده های نوینی برای طراحی باز ی ندارند؛ برای مقابله با بازی های غربی باید بازی با فرهنگ اصیل ایرانی و محتوای اسلامی و ب گرافیک جالب و جذاب طراحی شود.
2
0
ناشناس
United States
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸
very very good
2
1
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
عزیزان اندیشمند و خوب کشورمان بفکر ایجاد بازی هائی باشند که در همان بازیها بصورت عملی را ه درست فکر کردن و حل مجهولات را به کودکان متناسب با سنین مختلف آنان تعلیمشان داده شود . مثلا در گذشته از بازی قائم باشک کودکان نا خواسته می آموختند که برای پیدا کردن فرد ی که خود را پنهان کرده است احتمالات درستی بدهند و جاهائی را که رفتن در آنجا ها ممکن بود در نظر بگیرند پس هر گز به جاهائی که امکان ورود در آنها نبود فکر نمی کردند و در وقت خود را بیهوده نمیگذراندند .ضمن آن که رعایت اخلاق و ادب و حفظ حرمت همبازیها را هم در عمل بکار می بردند و اعتراضاتشان هم که معادل با انتقاد باشد دوستانه و با صمیمیت بود .گاهی هم بزرگتر با افراد کم سن بازی میکردند ومثلا صدائی را از نهانگاه خود ایجاد میکردند تا کودک پی ببرد که به علائم وجود اشخاص نیز توجه و بدانوسیله به اهمیت دنبال کردن پنهان شدگان با استناد به دلیل و نشانه واقف شوند .
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
مشکل اصلی امروز تحقیقات غالبا کپی‌رایت است.
2
0