۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۳
کد خبر: ۶۳۴۴۵۴
مسئول نهاد رهبری دانشگاه اراک:

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب در راستای افزایش معنویت است

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب در راستای افزایش معنویت است
حجت الاسلام مهدوی اطهر گفت: معنویت یک رکن اساسی محسوب می‌شود، به این دلیل که حقیقت انسان دو بُعد جسم و روح دارد و حقیقت اصلی روح است، معنویت غذا و کمال روح محسوب می‌شود.

اشاره: انقلاب اسلامی ایران در حالی چهل و یکمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم حیات خود نهاد که دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند و رهبر حکیم انقلاب با صدور بیانیه‌ گام دوم انقلاب، برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداختند و توصیه‌های اساسی به‌ منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ ارائه فرمودند.

از همین رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در گفت‌وگوی تفصیلی با حجت الاسلام مهدی مهدوی اطهر، مسئول نهاد رهبری دانشگاه اراک به بحث پیرامون معنویت در گام دوم انقلاب پرداخت.

رسا-چرا امروز یکی از اولویت‌های جامعه ما معنویت است؟

رسالت و هدف جمهوری اسلامی کمال و سعادت انسان است؛ معنویت رکن اساسی محسوب می‌شود و علت آن هم این است که حقیقت انسان دو بُعد جسم و روح دارد که حقیقت اصلی آن روح است، معنویت غذا و کمال روح محسوب می‌شود. غذای اصلی روح انسان معنویت است و هر مقدار معنویت یعنی ارتباط او با عالم معنا که حقیقت خداوند است، بیشتر شود؛ آرامش او در جامعه بیشتر خواهد شد.

 

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب افزایش معنویت را می‌خواهد

 

یکی از خلاءهای موجود در جوامع انسانی رسیدن به آرامش است و معنویت را می‌توان از جمله وسایل آرامش‌زا برشمرد؛ گام دوم انقلاب در جامعه ما بر اساس رسالتی که دارد و حاکمیت الهی برای اینکه بتواند اهداف اسلامی را پیاده کند، قطعا باید معنویت را  بیشتر کند، چرا که از اسم معنویت هم پیداست، معنویت یعنی ارتباط انسان با عالم معنا بیشتر شود و معنویت بر اساس عمل به دستورات الهی و انجام وظایف انسان نسبت به خداوند بیشتر می‌شود.

رسا- نگاه مقام معظم رهبری به مسئله معنویت در گام دوم انقلاب را چگونه بررسی می‌کنید؟

قطعا در بیانیه گام دوم، یکی از بخش‌های اصلی جوانان هستند و در بُعد جوانان نگاه مقام معظم رهبری اینگونه بود که هم بُعد جسمانی و هم بُعد روحانی جوانان به صورت فردی و اجتماعی تقویت شود، جامعه‌ای که معنوی باشد به سمت کمال می‌رود و از آسیب‌ها دور می‌ماند.

مقام معظم رهبری بر اساسی بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند تا زمینه‌ساز تمدن اسلامی شود؛ گام دوم مقدمه‌ای بر تحول، فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت مهدی (عج) باشد و برای رسیدن به گام دوم نیازمند جامعه‌ای هستیم که هم از بُعد‌ اقتصادی، سیاسی و هم از بُعد فرهنگی تقویت شود و این جامعه نیازمند معنویت فردی و اجتماعی است.

 

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب افزایش معنویت را می‌خواهد

 

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب افزایش معنویت را می‌خواهد، چون معنویت یعنی ارتباط انسان با عالم معنا و خداوند است، اگر به بیانیه گام دوم انقلاب بیشتر توجه کنیم حتما عبادت به خدا را بیشتر درک خواهیم کرد.

رسا- به بحث عبادت اشاره کردید، لطفا بیشتر توضیح دهید.

رهبر انقلاب اعتقاد دارند که اطاعت از خداوند متعال دو گونه است، این اطاعت از خدا هم موردی است و هم خطی. در تعریف عبادت موردی یا فردی باید گفت که اگر هدف خداوند را در عالم نفهمیم، آن را درک نکنیم و نتوانیم عبادت‌های خودمان را وصل نماییم، عبادت‌های ما عبادت فردی است و اگر هدف خداوند در عالم که حاکمیت الله و حکومت اسلامی است را فهمیدیم و عبادت‌هایمان را به او وصل کردیم، به تعبیر رهبری این عبادت، عبادت خطی می‌شود.

 

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب افزایش معنویت را می‌خواهد

 

برای رسیدن حکومت اسلامی و ایجاد تمدن اسلامی در زمین، باید اطاعت از خداوند متعال در اعمال ما وجود داشته باشد. هر چقدر ما اطاعت خودمان از خدا را بالا ببریم، معنویت افزایش پیدا می‌کند، پس همه باید تلاش کنیم تا تمدن اسلامی محقق شود.

همه بخش‌های گام دوم انقلاب کمک می‌کند که روح معنویت در جامعه بیشتر شود تا تمدن اسلامی محقق شود؛ معنویت باید در عزت ملی، سیاست خارجه، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و... افزایش پیدا کند، هرچقدر این اطاعت از فرمان الهی صورت می‌گیرد، معنویت جایگاه خود را پیدا می کند.

 

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب افزایش معنویت را می‌خواهد

 

رسا- وظیفه حوزه و دانشگاه در این مسیر چیست؟

برای افزایش معنویت چند گام لازم است، یکی از این وظایف را باید حوزه در دستور کار خود قرار دهد؛ اول اینکه  شفاف‌سازی خود مفهوم معنویت را انجام دهد. در برخی موارد معنویت در جامعه چنان سخت به نظر می‌رسد که نباید قدم برداریم.

ابتدا شناسایی و معرفی معنویت اصیل از وظایف حوزوی‌ها است، یعنی آشنا کردن جوامع با منابع معنویت، اقدامات معنویت، روش معنویت و ... که این مطالب باید از طریق حوزه علمیه گفته شود، حوزه هم سرچشمه علمی و هم الگوسازی معنویت است.

 

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب افزایش معنویت را می‌خواهد

 

معرفی، تبین و الگوسازی باید توسط حوزه علمیه صورت بگیرد؛ شرح و بسترسازی این معنویت باید از حوزه باشد. دانشگاه‌ها باید منابع معنوی و روش‌های معنوی را در متون علمی دانشگاه، اساتید و فضای دانشگاه ایجاد کنند، همچنین کارمندان می‌توانند با عمل به دین هم معنویت را در خود تقویت کنند و هم به دیگران منتقل نمایند.

با این عمل به این مسائل باید در دانشگاه الگو باشند. از طرفی معنویت، دارای بخش علمی هم هست که اگر واقعا بخواهیم معنویت افزایش پیدا کند، باید این بحث در متون و منابع علمی اضافه شود، البته باید در روش‌شناسی علوم برای افزایش معنویت تغییراتی ایجاد شود. /882/ 403/

خبرنگار: حسین حیدری

ارسال نظرات