۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۳۴۷۶۵
معاون پژوهش حوزه:

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقشه راه تمدن اسلامی است

سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقشه راه تمدن اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان این که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقشه راه تمدن ایرانی اسلامی است، گفت: این کار نقطه شروعی برای کارهای بزرگتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در نشست علمی بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت که امروز در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد با تبریک و تسلیت شهادت سردار سلیمانی گزارشی از مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ارائه کرد و گفت: در اساس نامه ای که رهبر معظم انقلاب برای مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ابلاغ کرده اند سه هدف تعیین شده است.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ادامه داد: نظریه پردازی در راستای پیشرفت اسلامی، گفتمان سازی میان نخبگان کشور و تنظیم سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از اهداف مطرح شده در اساسنامه ابلاغی رهبر معظم انقلاب به شمار می روند.

وی خاطرنشان کرد: در مدتی که در شواری مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستم دومرتبه خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده ایم که در هر دو مرتبه ایشان بر دونکته تأکید داشته اند نخست این که این مرکز هدف اصلی اش تولید فکر است وحتی این مرکز را به بنیاد فکری در فرانسه تشبیه کردند و بیان کردند شما خواهید رفت اما این مرکز خواهد بود و هدایت ها راخواهد داشت.

معاونت پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که رهبر معظم انقلاب تأکید داشته اند در اسلامیت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تعارفی نداشته باشیم، اظهار کرد: این سند باید اسلامی باشد همچنین رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که حوزه باید در اسلامی بودن سند مشارکت داشته باشد.

 وی اضافه کرد: هدف پشت پرده سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این است که دانشمندان و نخبگان بجای این که براساس مبانی سکولار در زمینه یا مقوله پیشرفت تولید فکر کنند، این جریان دانش در کشور تغییر کند که امروزه بسیاری در کشور در زمینه مقوله پیشرفت اسلامی تفکر می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی سند الگو اسلامی ایرانی پیشرفت را نقشه راه تمدن ایرانی اسلامی دانست وگفت: این کار نقطه شروعی برای کار بزرگتر است که متفکرین باید دغدغه پیدا کنند براساس مبانی و ارزش های اسلامی به تولید فکر و نظریه در زمینه مقوله پیشرفت بپردازند؛ چنانچه گفته شد تمامی این ها قدم اول است و انتظار این است هر گروهی با هر مبانی  فکری، نظریه پیشرفت اسلامی را تولید و از آن دفاع کند و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز رسالت اصلی اش حمایت از این کار است.

وی با تصریح بر این که نگارش سندی در مجموعه های همفکر راحت تر است تا در جمع بزرگ نخبگان در گستره ملی که در آن تفکرات متفاوت وجود دارد، اظهار کرد: سندی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در فرآیند گفت و گوی نخبگانی دانشگاهی حوزوی تولید شده است که درتنظیم آن نخبگانی با تفکرات مختلف مشارکت داشته اند.

عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اضافه کرد: به عنوان مثال در سند اسلامی ایرانی پیشرفت مبانی معرفت شناسی وجود ندارد در حالی که این مبانی در آغاز وجود داشت اما در یک جریان گفتمانی به این نتیجه رسیدند که این سند در فهم دانشگاهی است بنابراین مبانی مطرح شده برای آنها ثقیل است و باید حذف شود یا اینکه باید در ذیل گفتمان های دیگر بیان شود که در نهایت با رأی گیری حذف شد.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که پس از دریافت پیشنهادات چه فرایندی طی می شود، گفت: پس از بررسی سند از سوی اندیشکده ها، یک شورا نیز به صورت کلی اشکالات را بررسی می کند و پس از آن نیز شورایی با حضور روسای اندیشکده ها برگزار خواهد شد که نظرات آنها در نهایت به شورای عالی گزارش داده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پایان با اشاره به امتیاز خاص مطالب ارائه شده از سوی فرهنگستان بیان کرد: بسته ارائه شده از سوی فرهنگستان بسته منسجمی است که مزیت آن نسبت به سایر کارهای انجام شده است زیرا مبتنی بر مبانی و اصول و روش مشخصی است و به همین جهت از انسجام و عمق بیشتری برخوردار است./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات