۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۶۳۵۰۴۲
اندر حکایت دین‌زدایی از مردم؛

غرب به دنبال تلاش برای افول دین در منطقه

غرب به دنبال تلاش برای افول دین در منطقه
الگو گرفتن آمریکا از فاجعه سن بارتلمی و کشتار سی ساله مردم مسیحی در اروپا، انگیزه‌ای برای ایجاد داعش در منطقه بود تا این خشونت‌ها پایانی بر دین‌گرایی در غرب آسیا باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، داعش با حمایت مالی، نظامی و رسانه‌ای کشورهای غربی متولد شد و با دامن زدن به اختلاف مذهبی میان شیعه و سنی، مسیر تحولات منطقه را تغییر داد. حرکت داعش و جریان‌های تکفیری هم‌سوی این جریان در منطقه، درست در مسیر تحقق اهداف اسرائیل و استکبار در منطقه پایه ریزی شده بود.

آن‌ها دنبال خاورمیانه‌ای جدید با کشورهای کوچک بودند تا رژیم صهیونیستی به عنوان ابرقدرت بر آنان تسلط داشته باشد. اما فعالیت سپاه قدس، سردار سلیمانی و جان‌فشانی‌های محور مقاومت، سیاست‌های غرب و استکبار را برهم زد و امروز شاهد منطقه‌‌ای متحد و پایدارتر با محوریت مقاومت و جمهوری اسلامی هستیم.

سیاستی که آنان دنبال می‌کردند، اختلافی مذهبی بود تا منطقه دچار جنگ و خون‌ریزی‌های بی‌پایان شود؛ اما امروز شاهد گسترش گفتمان مقاومت حتی در کشورهای غربی و آمریکای لاتین هستیم.

 

جنگ سی ساله مذهبی

نمایی از جنگ‌های سی ساله مذهبی در مسیحیت

استعاره جنگ‌های 30 ساله مذهبی، با شروع جنگ سوریه در ادبیات نخبگان غربی وارد شد. به کار بردن این استعاره، نشان از تصمیم جدی غرب برای تجزیه سوریه داشت. جنگ‌های مذهبی که از سال های 1618 تا 1648 قسمت‌های عمده‌ای از اروپا را درگیر کشتارهای خونین کرد و نتیجه آن هم چیزی جز رخت بستن دین از اروپا و پایه‌گذاری مدرنیسم نبود.

جنگ مذهبی برای از بین بردن دین

کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها در این نبرد به جان هم افتادند و دامنه آن، چند کشور اروپایی را دربرگرفت، هرچند آغازگر آن فرانسه و ملکه آن بود، هرچند شواهد نشان می‌دهد که ملکه فرانسه از خاندان مدیچی آغازگر این نبرد مذهبی به شمار می‌رفت که یکی از یهودیان مخفی معروف عصر خویش بود.

البته در این درگیری‌ها، انگیزه‌های سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی بیش از اختلافات مذهبی به چشم می‌خورد ولی پس از خون‌های زیادی که از این جنگ بر زمین ریخت، نسل جدید از جنگ خسته بود و کشتارها را از چشم مذهب می‌دید. پس از قبول قطعنامه وستفالی در سال 1648 اختیارات پاپ محدود شد و دیگر نمی‌توانست در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی دخالت داشته باشد.

 

جنگ سی ساله مذهبی

قرارداد وستفالی

حمله نظامی آمریکا در سال 2003 را می‌توان شروع فتنه مذهبی در منطقه دانست. اغتشاشات اخیر در عراق عمدتا مناطق شیعه نشین را شامل می‌شد. پیام تسلیت نیچروان بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق برای شهادت سردار سلیمانی به رهبر انقلاب و تصویب طرح خروج نظامیان آمریکایی در پارلمان عراق بود که نشان از عزم جدی شیعیان، اهل سنت و کرد‌های عراق در کاهش اعمال نفوذ آمریکا در عراق می‌دهد.

فتنه تکفیر یک قیچی دولبه است

فتنه تکفیر همانند دو لبه یک قیچی عمل می‌کند و یک سر آن را جریان تکفیری شیعه و سر دیگر آن را جریان تکفیری اهل سنت یا همان وهابیت شکل می‌دهد. تشیع لندنی و تسنن آمریکایی هر دو به نفع اهداف آمریکا و استعمار در منطقه عمل می‌کنند.

برای مثال در حادثه شهادت سردار سلیمانی و شهدای مقاومت، عربستان با صراحت از این اقدام آمریکا و اسرائیل حمایت می‌کند و از سوی دگیر هیچ گونه پیام تسلیتی از سوی بزرگان جریان افراطی مذهبی به نام شیعه دیده نمی‌شود.

 

جنگ سی ساله مذهبی

 

تدابیر رهبر انقلاب و تلاش‌های نیروی قدس و سردار سلیمانی در کور کردن فتنه تکفیر، نقش موثری داشت. محور مقاومت در عراق و سوریه، بر پایه اخوت میان نیروهای شیعه و سنی دایر بود و حول محور اسلام ناب و استکبارستیزی شکل گرفت، به طوری که هم اکنون هزاران نفر از اهل سنت به عضویت در حشد الشعبی عراق در آمده‌اند و در بیش از 25 گروه مردم نهاد مشغول فعالیت هستند.

 

جنگ سی ساله مذهبی

 

حمله کور و حساب نشده آمریکا به پادگان حشدالشعبی عراق، ترور سردار سلیمانی و چند تن از شهدای مقاومت، مهر پایانی بر حضور نظامی آمریکا در عراق و اجرایی شدن سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا بود. در حال حاضر هسته‌های مقاومت فعال‌تر از قبل شده‌اند و نگاه کشورهای منطقه به گفتمان مقاومت خوش‌بینانه تر از دیروز است.

گفتمان استکبارستیزی عامل وحدت نیروهای مقاومت با عقاید و نژادهای گوناگون در منطقه است و تشییع باشکوه شهیدان مقاومت در ایران و عراق، خروش و تجمع مردم در سوریه، لبنان، پاکستان و دیگر کشورهای مختلف منطقه، گواهی بر این مدعاست. /882/ 703/

صدرا محمدی

ارسال نظرات