۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۶۳۵۱۹۲
خدمات اجتماعی طلاب (5)

خدمات اجتماعی به مردم همان تبلیغ دین است

خدمات اجتماعی به مردم همان تبلیغ دین است
خدمات اجتماعی طلاب راه مناسبی برای تبلیغ دین است، این کار یکی از شئون مهم تبلیغ، حس تعاون و یاری رساندن به مردم می‌باشد که در بالاترین درجه اهمیت نیز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حضور پر رنگ طلاب در عرصه خدمات اجتماعی منشأ برکات بسیاری می‌شود و عملا دعوت به خوبی‌ها خواهد بود؛ چرا که می‌تواند مصداقی از کلام امام صادق علیه‌السلام باشد که فرمودند: «کونوا دُعاةَ الناسِ بِغیرِ اَلسنتِکُم؛ مردم را با غیر زبان دعوت [به خوبی]کنید.»

با توجه به ویژگی منحصر به فردی که طلاب (خصوصا طلاب معمّم) در جامعه دارند و زیر ذره بین اقشار مختلف مردم هستند، این خدمات جلوه خاصی پیدا می‌کند و در تقویت وجهه طلاب و روحانیت در میان توده مردم نقش بسزایی دارد. البته این به معنای ریا و تظاهر نیست؛ بلکه عمده سخن ناظر به همان حدیث «کونوا دعاة الناس...» است.

 

خدمات اجتماعی به مردم همان تبلیغ دین است

 

خدمت رسانی اجتماعی جدای از تبلیغ دین نیست

مهم‌ترین رسالت طلاب علوم دینی، تبلیغ دین و رساندن معارف الهی به افراد جامعه است؛ یکی با منبر و سخنرانی، دیگری با نگارش کتاب و مقاله و دیگری با فعالیت در فضای اینترنت و مجازی، هر یک به نوعی در این امر مهم شریک هستند.

در همین راستا خدمات اجتماعی طلاب می‌تواند راهی برای تبلیغ دین نیز باشد؛ چرا که تبلیغ دین فقط منحصر به امور مذکور نیست؛ بلکه یکی از شئون مهم تبلیغ، حس تعاون و یاری رساندن به مردم است که شاید در بالاترین درجه اهمیت نیز قرار داشته باشد.

 

خدمات اجتماعی به مردم همان تبلیغ دین است

 

ارائه تصویر واقعی و درست از فعالیت طلاب

زمانی که مردم شاهد فعالیت دلسوزانه طلاب در جهت رفع مشکلات آن‌ها هستند، طبیعتا نسبت به دین و آموزه‌های دینی قرص‌تر می‌شوند و چه بسا سعی کنند که بیش از پیش آداب دینی را رعایت کنند و این نکته بسیار مهمی است و نمی‌شود به راحتی آن را نادیده گرفت.

مثلا در حادثه سیل سال گذشته که در برخی از شهر‌ها اتفاق افتاد، یا زلزله کرمانشاه، حضور پررنگ طلاب در خدمت رسانی به مردم سیل زده و آسیب دیدگان از زلزله که بعضا تمام زندگیشان نابود شده بود، کارهایی باید انجام می‌گرفت که مرهمی بر زخم آن‌ها باشد.

 

خدمات اجتماعی به مردم همان تبلیغ دین است

 

افرادی هستند که تصورشان را نسبت به روحانیت خراب کردند و با همین دید اشتباه به دین تمایلی نشان ندهند اما زمانی که طلاب را همراه و یاور خود ببینند، تغییرات اساسی در بینش‌شان ایجاد می‌شود و واقعیت را کامل‌تر از قبل از نزدیک لمس می‌کنند.

خدمات اجتماعی به مردم همان تبلیغ دین است

با این توصف به نظر می‌رسد که خدمت‌رسانی اجتماعی طلاب ضرورت دارد، جدای از شئون تبلیغ نیست و در همان راستا محسوب می‌شود. به هر حال این خدمت رسانی نوعی تعامل پسندیده با مردم به حساب می‌آید و برکات زیادی را به دنبال دارد.

اصولا کمک رسانی به مردم از اصول مهم مرذم داری است که در دین اسلام تأکید زیادی به آن می‌شود. بعضی از احکام اسلام و واجبات آن مثل خمس و زکات در راستای همین خدمت‎رسانی به مردم است و جای هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.

 

خدمات اجتماعی به مردم همان تبلیغ دین است

 

این حدیث معروف را شاید کمتر کسی باشد که تا به حال نشنیده باشد که فرمودند: «منْ لَمْ یَهْتَمّ باُمورِ المسلمین فلیس بمسلمٍ؛ هر که اهتمام به امور مسلمین ندارد، مسلمان نیست.»

طبیعی است که خدمت رسانی اجتماعی مصداقی از همین اهتمام است که انجام آن توسط طلاب اولویت بیشتری دارد و ثمرات مثبت بشتری خواهد داشت. البته این به معنای سلب مسئولیت از سایر آحاد جامعه نیست، ولی دست کم به خاطر حساسیتی که نسبت به طلاب در بین نوع مردم وجود دارد، شریک شدن طلاب در این خدمت رسانی رنگ و بوی دیگری دارد. /۹۹۹/ 703/

بابک شکورزاده

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
گزارش خوبی بود.
0
0