۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۳۵۳۱۱

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۴ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۴ دی ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 776 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 24 دی ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۰/۲۴| دلار ارزان شد

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 776 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 770 هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 449 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 470 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 928 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 490 هزار و 800 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1539.6 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 654 هزار و 400 تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 129 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 691 تومان، یورو 14 هزار و 600 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 502 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار  تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 900 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 500 تومان است.

 

رشد 3847 واحدی شاخص بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران​ بعد از ریزش‌های پیاپی شاخص بورس تهران در هفته گذشته، این هفته به رکوردشکنی خود ادامه می‌دهد و امروز با افزایش 3874 واحد به رقم 395 هزار و 912 واحد رسید.

دلیل افزایش شاخص بورس، برطرف شدن فضای نا امن ذهنی سهامداران حقیقی به خاطر اتفاقات هفته قبل است که این هفته از رفتار هیجانی سهامداران خبری نیست. همچنین وجود سرمایه‌های سرگردان در جامعه و رکود در بازارهای رقیب مانند مسکن،‌ ملک، طلا و سکه و ارز باعث توجه سرمایه‌گذاران به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران شده است. 

شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش 1664 واحد به رقم 120 هزار و 589 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 1443 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از 6 میلیارد سهم اوراق بهادار حق تقدم و اوراق مالی دیگر در قالب 394 هزار نوبت معامله و به ارزش 3468 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش 1036 واحدی به رقم 105 هزار و 926 واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن با افزایش 1111 واحد به رقم 80 هزار و 516 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش 6633 واحد به رقم 464 هزار و 355 واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش 3361 واحد به رقم 284 هزار و 458 واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش 5427 واحد به رقم 819 هزار و 951 واحد رسید.

امروز نمادهای بانک ملت، مخابرات، ملی مس، پتروشیمی نوری و ایرانخودرو بیشترین اثر تقویتی در تقویت شاخص کل داشته و نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد خراسان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

امروز نمادهای پربیننده که حاکی از اغفال فعالان بورس به این شرکت‌ها بوده است‌، شامل بانک تجارت با قیمت هر سهم 488 ریال، بانک ملت 6331 ریال، و شرکت‌های ملی مس ایران، سایپا، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران بوده‌اند.

به گزارش فارس امروز در فرابورس ایران شاخص کل 49 واحد رشد کرده و به رقم 5094 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 293 تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از دو میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 312 هزار نوبت معامله و به ارزش 1706 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، فولاد ارفع، مادیران،  و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته و نمادهای فولاد هرمزگان و تولید نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشاورزی و دامپروری بینالود وکارخانجات صنعتی تبرک بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار در جریان معاملات برخی از نمادهای بورسی متوقف برخی بازگشایی، تعدادی دچار حراج و برخی مشمول وقفه معاملات شدند.

توقف نماد سرمایه‌گذاری بوعلی، معدنی دماوند، شرکت‌های لامیران، شرکت شکر، شرکت پتروشیمی پردیس، متوقف شدند.

در پیامی دیگر نماد حق تقدم سرمایه‌گذاری صنعت بیمه بازگشایی شد. 

همچنین توقف نماد لابراتوآر داروسازی دکتر عبیدی و سیمان بهبهان انجام شد.

بازگشایی نماد صنعتی رنا انجام شد.

حراج نماد معاملاتی رادیاتور ایران، سرمایه‌گذاری ملی ایران و شرکت بین‌آلمللی محصولات پارس و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان صورت گرفت.

 

کاهش 47 درصدی صادرات سیگار طی 8 ماهه

طی 8 ماهه امسال 80 میلیون نخ سیگار از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 درصد افت داشته است. همچنین در این مدت میزان قاچاق سیگار به کشور 8.16 میلیارد نخ برآورد می‌شود که در مقایسه با 8 ماهه سال قبل 43 درصد کاهش داشته است.

در عین حال، طی 8 ماهه امسال صادرات تنباکو سنتی 32.6 درصد افت داشته و صادرات تنباکو معسل نیز با کاهش 65.6 درصدی همراه بوده است. در این مدت 78.1 میلیون نخ سیگار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 47.9 درصدی را تجربه کرده است.

در مورد واردات نیز باید به کاهش 76 درصدی واردات تنباکو معسل طی 8 ماهه امسال اشاره کرد. در این مدت واردات سیگار به کشور صورت نگرفته است.

همچنین در مورد واریزی اشخاص و شرکت‌ها جهت محصولات دخانی به خزانه نیز باید به رشد 81.9 درصدی این واریزی‌ها طی 8 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کنیم به طوری که امسال 113 میلیارد و 210 میلیون تومان از این محل به خزانه واریز شده است.

 

داخلی‌سازی 50 قطعه از محصولات ایران‌ خودرو

فرشاد مقیمی در جلسه ستاد تعمیق ساخت داخل گفت: میزان پیشرفت پروژه‌های داخلی‌سازی قطعات محصولات ایران خودرو در میزهای یک تا سوم صنعت به ترتیب 42 ، 41و 12 درصد است.

وی از برگزاری میز چهارم صنعت در آینده نزدیک خبر داد و افزود: قرار است در این میز 23 پروژه، 37 قطعه از محصولات ایران خودرو توسط 19 سازنده داخلی بومی سازی شود که با اجرای این امر حدود 33 میلیون یورو کاهش ارزبری خواهد داشت.

مقیمی تاکید کرد: شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) با اجرای14پروژه بهینه‌سازی طراحی قطعات در محصولات در تیراژ یک سال، 88میلیون یورو کاهش ارزبری عاید اقتصاد و صنعت کشور کرده است.

 

رشد ۶۳۰ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی

مسعود خوانساری در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در شاخص های اقتصادی مشکلات زیادی وجود دارد که حل آنها نیازمند وفاق ملی است.

وی با اشاره به اینکه در سال 97 تورم به 26.7 و در 7 ماهه به حدود 40 درصد رسیده است، تصریح کرد: رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم در 6 ماهه 98 به میزان 243 هزار میلیارد تومان اضافه شد و به این ترتیب نقدینگی از 1883 میلیارد تومان به 2126 میلیارد تومان رسید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته منفی بوده است، گفت: در سال‌های 74 تا 84 رشد سرمایه‌گذاری 30 درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است اما در سال 97 به کمتر از 18 درصد یعنی به کمترین میزان در 40 سال گذشته رسیده است. بررسی ارقام بودجه شرکت های دولتی در سال 99 با اعداد ارقام بودجه در سال 70 که پروژه های خصوصی سازی شروع شد ارقام جالبی را نشان می‌دهد.

به گفته وی، در سال 70 این رقم 1206 میلیارد تومان بوده که اگر تورم 99 را به آن دخالت دهیم کل بودجه شرکت‌های دولتی 201 هزار میلیارد تومان است.

خوانساری با بیان اینکه رقم بودجه‌های دولتی که برای سال 99 پیش بینی شده 1480 میلیارد تومان است که نشان دهنده 630 درصد افزایش شرکت‌های دولتی بوده که نشان می‌دهد نه تنها خصوصی سازی موفق نبوده بلکه کاملا یک اثر عکس هم داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور سال به سال و خیم تر می‌شود، افزود: با توجه به نرخ استهلاک، انباشت سرمایه نه تنها رشد نداشته بلکه کاهش یافته است و با این روند حتی اگر وضعیت ریسک محیط اقتصادی کشور برطرف شود به واسطه تضعیف انباشت سرمایه روند تولیدی کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه بیان داشت: اگر فضای کسب و کار بهتر و اعتماد عمومی افزایش یابد مشکلات حل می‌شود.

وی در خصوص انباشت کالا در گمرکات گفت: در این رابطه مکاتباتی با ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور انجام شده اما برای حل این مشکل تاکنون اتفاقی نیفتاده است در حالی که بخشی از این کالاها در گمرکات محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که با توجه به انباشت 10 ماهه در حال ازبین رفتن است. البته در این خصوص ظاهرا موافقت وزارت صمت حاصل شده اما بورکراسی بانکی مانع ترخیص این کالاها از گمرکات شده است.

خوانساری در پایان در خصوص فشارهای مالیاتی اظهار داشت: لازم است اصلاحاتی انجام شود تا بنگاه های تولیدی با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم دچار آسیب نشوند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات