۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۳۵۵۵۱
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری مطرح کرد؛

لزوم توجه و اهتمام بیشتر حوزه به فقه مقارن

لزوم توجه و اهتمام بیشتر حوزه به فقه مقارن
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خواستار توجه و اهتمام بیشتر حوزه های علمیه به فقه مقارن شد و این مهم را مؤثر در تقریب مذاهب اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسملین حمید شهریاری صبح امروز با حضور در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت وکو کرد.

وی وحدت اسلامی را یک امر مهم دانست و گفت: تفرقه بین اجزای پیکره اسلامی همواره در دستور کار دنیای استکبار بوده، خلق گروه های تکفیری و تندرو نیز به منظور ارائه چهره مشوش از دنیای اسلام بوده است.

وی ایجاد گروه های تکفیری، داعش و القاعده را برنامه جبهه استکبار برای تفرقه افکنی در جهان اسلام دانست و از مجاهدت های بی نظیر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در مقابله با این جریان ها تجلیل کرد و یاد و خاطره سردار مقاومت را گرامی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری حرکت به سمت ایده و اندیشه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی را در دستور کار مجمع جهانی تقریب مذاهب دانست و گفت: تقریب در اندیشه مرحوم آیت الله بروجردی به معنای دست کشیدن از اصول و عقاید نیست، بلکه عرضه مبانی عمیق و دقیق فقه جعفری و شکل گیری پیوند است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: مرحوم حضرت آیت الله بروجردی تلاش کردند فقه مقارنی در حوزه دنبال کنند، حوزه های علمیه باید در این خصوص بیشتر ورود کنند، ما تلاش خواهیم کرد در این مسیر تغییری در فقه سنتی که در برخی از حوزه ها جریان دارد شکل بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حضرت آیت الله مکارم در عرصه مبارزه با تکفیر پیشگام هستند، اظهار داشت: ایشان با تمام وجود در این خصوص فعال بودند و این نشان می دهد که نهاد مرجعیت هوشیار و کاملا در صحنه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری جلوگیری از برنامه های تفرقه انگیز در جهان اسلام را یکی از ماموریت های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دانست. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
برخلافِ کسانی‌که سیاست‌بازانه و عمل‌گرایانه، مناقشاتِ انقلاب با غرب را به مسأله‌های خُرد و جزئی فرومی‌کاهند تا بتوانند در چارچوبِ این تنازل و قشری‌گری، طریقِ مذاکره و گفتگوهای فرسایشی را بگشایند، امام خمینی سخت بر این باور است که مشکل و معضلِ ما با غرب، به ذات و جوهرِ خودِ انقلاب بازمی‌گردد که عبارت است از اسلامِ سیاسی و نظام‌پرداز و ایستاده در برابرِ زیاده‌خواهی‌ها و سلطه‌جویی‌های غرب. از این‌رو، ایشان تصریح می‌کند که به‌یقین، دشمنانِ ما و جهان‌خواران، مرزی جز عدول از «هویّت‌ و ارزش‌های معنوی و الهی»‌مان نمی‌شناسند؛ به گفتۀ قرآنِ کریم، آنان هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمی‌دارند، مگر این‌که شما را از «دین»‌تان برگردانند.
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
تولید علم در حوزه های مختلف رسالت حوزه انقلابی است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
چند آدم باسواد و فرهنگی و هوشمند در رسانه شما نیستند که بتوانند مسائل را خوب تحلیل کنند و برای رشد فرهنگی و تداوم آرمانهای انقلاب کارهای تاثیرگذار انجام دهد؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
در ۲۰۰ سال اخیر نظام‌های مدرن مثل آموزش‌وپرورش، ثبت‌اسناد، دانشگاه، میراث فرهنگی و... مدام یکی‌یکی آمده و حوزه نفوذ عالمان دینی را از آن‌ها گرفته است. روحانیت ما این تحول را به موقع دریافت نمی‌کند و نمی‌تواند خودش را به‌روز و بازسازی کند؛ این وضعیت تا امروز ادامه داشته و در جمهوری اسلامی هم روحانیت و حوزه علمیه راه‌حل‌های ایجابی ندارند، بلکه صرفاً انتقادات عالمانه و البته بسیار قوی نسبت به نظام غرب و ساختارهای حکومتی کنونی دارند.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
ما به‌مثابه جامعه اسلامی، نمی‌توانیم ‌از تمام راه‌حل‌هایی که علم اجتماعی غربی برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد کرده، استفاده کنیم و وضع اجتماعی خود را بر اساس طرحی که این علم ارائه کرده، بازسازی و صورت‌بندی نماییم؛ بنابراین محتاج نظریه‌پردازی مستقل و اسلامی هستیم.
0
0