۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۳۵۶۰۰
ماجراهای مهره روباه پیر در ایران؛

کاهش یا قطع روابط ایران با انگلیس!

کاهش یا قطع روابط ایران با انگلیس!
«سفير بريتانيا رفت.» اين خبر حتي مقامات و مردم ايران را بهت‌زده نکرد چراکه دست انگليس سال‌ها براي ايران و ايراني رو شده بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، «سفير بريتانيا رفت.» اين خبر حتي مقامات و مردم ايران را بهت‌زده نکرد چراکه دست انگليس سال‌ها براي ايران و ايراني رو شده بود. ماجراي فرار سفير انگليس از ايران از کجا آغاز شد؟ در ميان اخبار مبني بر ناآرامي‌هاي اخير خبري حول حضور سفير انگليس در تجمعات  مقابل دانشگاه اميرکبير در فضاي مجازي و رسانه‌ها دست‌به‌دست شد. بهت و واهمه عجيبي در موضع‌گيري‌هاي مقامات انگليسي به‌وضوح مشاهده مي‌شد چراکه استعمار پير حتي فکر هم نمي‌کرد دست مهره‌اش در ميان تجمع‌کنندگان در ايران رو شده و آبرويش در دنيا برود. پس از حضور غيرقانوني سفير انگليس در تجمعات اخير تهران که اقدامي خلاف کنوانسيون ۱۹۶۳ وين بود گويا انگليس به دنبال نگاه‌داشتن همان مقدار آبرويي که در ايالات‌متحده اروپايي دارد، مي‌دود زيرا روز گذشته خبري مبني بر بازگشت آقاي سفير به کشورش منتشر شد.

مردم ايران در تجمعاتي مقابل سفارتخانه انگليس در ايران نسبت به دخالت اين کشور در امور داخلي مان معترض و خواستار اخراجش از ايران شدند. سه‌شنبه ۲۴ دي‌ماه عضو هيئت‌رئيسه مجلس از تقديم طرح دوفوريتي کاهش روابط ديپلماتيک با انگليس به اين هيئت خبر داد. احمد اميرآبادي‌فراهاني در ادامه افزود: «اين طرح با امضاي بيش از ۱۰۰ تن از نمايندگان مجلس تقديم هيئت‌رئيسه مجلس شده است.» به جهت بررسي بيشتر حول اين طرح روزنامه «رسالت» با چندي از نمايندگان مجلس گفت‌وگويي داشته که در ادامه مشروح آن را مي‌خوانيد.

ايران تاکنون انگليس را تحمل مي‌کرد

اکبر رنجبرزاده، عضو هيئت رئيس مجلس دراين‌باره گفت: «ايران تاکنون تنها به جهت آن‌که انگلستان از اعضاي اتحاديه اروپا است شيطنت‌هاي اين کشور را تحمل کرده بود چراکه اقدامات شيطنت‌آميز و فريبکارانه انگلستان براي ملت ايران قابل‌تحمل نيست و به عبارتي در تقابل و تضاد با منافع کشورمان گام برمي‌دارد.»

وي ادامه داد: «فلسفه وجودي هر سفارتخانه بر اساس تأمين و تضمين روابط منطبق با قواعد و قوانين بين‌المللي ميان دو کشور است اما حضور انگلستان در تمام طول تاريخ در ايران مضر و تمام برنامه‌هايش در تقابل با ما بوده است. اين کشور در مسير هدف دشمنان اصلي ما يعني آمريکا و صهيونيست ها قرار دارد، گويا سرباز حلقه‌به‌گوش اين دو کشور است. ما به‌عنوان نمايندگان ملت حق‌داريم تا دغدغه ادامه کار يا کاهش روابط سياسي ايران با اين سفارتخانه را موردبحث و بررسي قرار دهيم چراکه با ارتقاء روابط ميان ايران و انگليس تنها منافع کشور مورد تخريب قرار مي‌گيرد.»

اين نماينده مجلس با اشاره به حضور سفير انگليس در تجمعات اخير گفت: «اين حضور تنها نشانه بزرگي از شيطنت انگليس است و قابل‌تحمل نيست. نمايندگان مجلس در تلاش هستند تا دست انگلستان را از ايران کوتاه کنند. اگر ايران تاکنون با انگليس در ارتباط بود تنها به جهت اعتبار ديگر اعضاي اتحاديه اروپا بوده وگرنه اين کشور هيچ اعتباري نزد ملت ايران ندارد.»

رنجبرزاده با تأکيد بر اقتدار جمهوري اسلامي ايران افزود: «پشه‌هايي که در اطراف ايران به دنبال واردکردن نيشي هستند، حتي نمي‌توانند تمرکز جمهوري اسلامي ايران را از بين ببرند اما با کاهش روابط سياسي ميان ايران و انگليس مي‌توان تلنگري به آن‌ها زد و اقتدار کشورمان را برايشان يادآوري کنيم.» 

وزارت خارجه اقدامي در شأن ايران انجام داد

همچنين ابوالفضل ابوترابي، عضو فراکسيون ولايي دراين‌باره گفت: «قوانين بين‌المللي اجازه دخالت در امور داخلي توسط مقام‌هاي سياسي ساير کشورها ازجمله ديپلمات‌ها، سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌ها را نمي دهد. بااين‌وجود چندي پيش شاهد حضور سفير استعمار پير با گستاخي در تجمعي غيرقانوني بوديم، حتي در ادامه ويدئو اين حضور در تمام دنيا مخابره شد.» اين نماينده مجلس تصريح کرد: «کشورها با توجه به قوانين بين‌المللي مکلف هستند تا در صورت مشاهده چنين حرکاتي سفير را از کشورشان اخراج کنند. ما نيز خواستار اين موضوع هستيم تا سفير استعمار پير (انگلستان) از کشور اخراج و سطح روابط سياسي‌مان از سفارتخانه به کنسولي کاهش يابد.» وي افزود: «اين موضوع باعث مي‌شود تا روابط کنسولي‌مان حفظ و ايراني‌هاي داخل انگليس و انگليسي‌هاي داخل ايران به‌راحتي فعاليت‌هاي روزمره‌شان را انجام دهند اما بايد تأکيد کنم که روابط سياسي‌مان قطع مي‌شود تا سفير انگليس اين‌گونه گستاخانه در امور داخلي ايران به‌ويژه تجمعات غيرقانوني دخالت نکند.»

ابو ترابي ادامه داد: «احيانا اگر يک کارمند ساده سفارتخانه ايراني در تجمعات يکي از کشورهاي اروپايي حضور داشت، دنيا اکنون ايران را به نقض قوانين بين‌الملل متهم مي‌کرد اما موضوعي که براي من جاي تعجب دارد، واکنش وزارت خارجه به اين اتفاق است، چراکه اين وزارتخانه اقدامي در شأن ايران انجام نداده است. لذا مجلس اين موضوع را پيگيري مي‌کند تا اقدامي در پاسخ حرکت گستاخانه اين سفير انجام دهد.»/1360/

منبع: رسالت
ارسال نظرات