۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۳۵۷۲۹

هفته پر آمد و رفت تهران

هفته پر آمد و رفت تهران
تهران در هفته‌ای که گذشت شاهد حضور مقامات کشورهای مختلف بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، تهران در هفته‌ای که گذشت شاهد حضور مقاماتی از منطقه و خارج از منطقه بود از امیر قطر گرفته تا فرستاده ویژه رئیس جمهور فیلیپین. از سوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز به عمان و هند سفر کرد و قرار است در مسیر بازگشت از هند در توقفی کوتاه در مسقط پایتخت عمان با وزیر خارجه کانادا در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی دیدار و گفتگو کند.

در دومین روز هفته (یکشنبه) ۲۲ دی ماه شبکه قطری الجزیره در خبری از سفر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به تهران خبر داد و پس از آن بود که شیخ تمیم وارد تهران شد. امیر قطر بعد از ورود به تهران که اولین سفرش بعد از تصدی به این سمت در تیر ماه ۱۳۹۲ بود، مورد استقبال رسمی حسن روحانی قرار گرفت و بعد از آن رایزنی‌های دوجانبه انجام شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پس از دیدار با امیر قطر در نشست خبری مشترک گفت: امروز تصمیم گرفتیم کمیسیون مشترک دو کشور به صورت منظم و سالانه تشکیل شود و همچنین تصمیم گرفتیم روابط سیاسی و رفت آمد مقامات سیاسی و اقتصادی بیشتر شود تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های آن به نفع دو ملت استفاده کنیم.

*روحانی به دوحه دعوت شد

شیخ تمیم نیز به کمک های ایران در دوران محاصره این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کمک‌های ایران را نمی‌توان در زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم فراموش کرد و از شخص رئیس‌جمهور و جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم، سفر من به ایران در زمان حساسی در منطقه انجام شد. ما با رئیس جمهور ایران توافق کردیم که راه حل تمامی بحران ها و مشکلات گفت‌وگو است. من از آقای رئیس‌ جمهور دعوت کردم که سفری به کشور قطر داشته باشند، ایشان هم قول دادند این سفر را در نزدیک ترین فرصت انجام دهند.

همزمان با سفر امیر قطر به تهران خبری منتشر شد مبنی بر پیشنهادش برای غرامت ۳ میلیارد دلاری به ایران در پی سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین که بر اثر آن ۱۷۶ سرنشین شامل مسافران و خدمه پرواز جان باختند. البته این خبر روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه از سوی «علی ربیعی» سخنگوی دولت رد شد و وی گفت:‌ مبنای این سخن غیر عقلایی و غیر واقعی است. قطر از کمک ما در زمان تحریمش تشکر کرد؛ این موضوع وظیفه قطر نیست و با عرف بین‌الملل سازگار نیست؛ قطر می‌خواهد روابطش با ما پر قدرت باشد. (اینجا بخوانید)

*دیدار امیر قطر با رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار امیر قطر عنوان کردند: شرایط کنونی منطقه بیش از پیش نیازمند تقویت ارتباطات کشورهای منطقه و تأثیر نپذیرفتن از القائات بیگانگان است.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و آقای رئیس جمهور هم صراحتاً گفته است، ایران آماده همکاری های نزدیکتر با کشورهای منطقه است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای شرایط کنونی منطقه را نامناسب دانستند و افزودند: علت این وضعیت فسادانگیزی آمریکا و رفقای او است و تنها راه مقابله با آن هم تکیه بر همکاری های درون منطقه ای است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در سخنانی با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی شرایط منطقه را دشوار خواند و گفت: ما با صحبت‌های جنابعالی درخصوص لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کاملاً موافقیم و معتقدیم باید گفتگوهای جامع بین کشورهای منطقه برگزار شود.

امیرقطر همچنین با اشاره به مذاکرات خود در تهران افزود: قرار بر این شد که کمیسیون مشترک دو کشور، حدود سه ماه دیگر در ایران برگزار شود و امیدواریم روابط اقتصادی ایران و قطر به سطح روابط سیاسی برسد.

وی همچنین از کمک‌ها و حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم قطر، تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش فارس، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی بعد از این سفر در توئیتی با اشاره به دیدارهای خود نوشت: با برادران خود درباره کاهش تنش ها از سوی همه طرف ها رایزنی و تاکید کردم که تنها راه کاهش تنش ها گفت و گو است .

«حمد بن جاسم» وزیر خارجه سابق و نخست‌وزیر پیشین قطر پس از این سفر در حساب توئیتری خود نوشت: «سفر تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به تهران با توجه به زمان و شرایط آن سفر مهمی است و بیانگر اصول سیاسی قطر مبتنی بر حسن‌ همجواری و گفت‌وگوی سازند به خصوص در شرایط کنونی است که نیازمند ایجاد کانال‌هایی برای دستیابی به گفت‌وگوی سیاسی با هدف آرام کردن اوضاع منطقه است».

به گزارش فارس، سفر امیر قطر به عنوان سفر عالی ترین مقام در هفته های اخیر به تهران در حالی انجام شد که وزیر خارجه این کشور نیز یک هفته قبل و یک روز بعد از ترور شهید سردار سپهبد سلیمانی به تهران آمد و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

*شاه محمود در مشهد و بعد در تهران

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان هم دیگر مقامی بود که در هفته ای که گذشت به ایران آمد. او روز یکشنبه ۲۲ دی ماه در سفری به ۲ کشور منطقه و در اولین مقصد این سفر به ایران آمد و در بدو ورود به مشهد رفت و از آنجا راهی تهران شد و با حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

روابط دوجانبه و مسائل منطقه به ویژه کاهش تنش در منطقه خلیج فارس از جمله موضوعات مورد گفتگوی وزرای خارجه ایران و پاکستان بود.

در دیدار شاه محمود قریشی با رئیس جمهور، روحانی با تاکید بر اینکه بروز جنگ و تنش در منطقه می‌تواند بسیار خطرناک باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن آمادگی کامل برای دفاع از منافع خود، هرگز به دنبال شعله‌ور کردن جنگ در منطقه نیست از این رو در جریان عملیاتی که علیه پایگاه آمریکایی داشتیم در واقع پاسخ به اقدام جنایتکارانه آمریکا بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت گسترش و تعمیق روابط تهران- اسلام آباد اظهار داشت: مرزهای ایران و پاکستان باید مرزهای صلح و دوستی باشد و نباید اجازه دهیم که برخی گروهک‌ها مرزهای ما را ناامن کنند.

شاه محمود قریشی نیز در این دیدار با تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی و حادثه سقوط هواپیمای مسافربری گفت: حادثه ترور شهید سلیمانی بسیار غیرمنتظره و شوک برانگیز بود.

وزیر خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه کشورش اجازه نمی‌دهد که از خاک آن برای تهدید سایر کشورها به ویژه ایران استفاده شود، گفت: پاکستان خود را شریک صلح و ثبات برای جمهوری اسلامی ایران می‌داند و به هیچ عنوان نمی‌خواهد شریک مناقشه‌ای باشد که به منطقه و مخصوصا ایران آسیب برساند.

شاه محمود قریشی تصریح کرد: معتقدیم مرزهای پاکستان و ایران مرزهای صلح و دوستی است و باید به همین شکل باقی بماند و مصمم هستیم با خرابکارانی که تلاش می‌کنند در این زمینه خدشه وارد کنند مقابله کنیم.

*عماد الخمیس و هیأت سوری در تهران

در همان روز (یکشنبه) نیز «عماد الخمیس» نخست‌وزیر سوریه به همراه هیأتی از جمله «ولید المعلم» وزیر خارجه و «علی ایوب» وزیر دفاع سوریه به تهران آمد و روز دوشنبه ۲۳ دی ماه رایزنی‌هایی را با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی داشت.

نخست‌وزیر سوریه در دیدار با جهانگیری از اعطای بالاترین نشان و مدال افتخار به مقام شهید سردار سلیمانی از سوی بشار اسد رئیس جمهور سوریه خبر داد و گفت: اعطای این نشان حاکی از محبت فراوان رئیس جمهور سوریه نسبت به سردار سلیمانی و برادران خود در جمهوری اسلامی ایران است.

گفتنی است در پی شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش نیز «علی مملوک» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سوریه نیز به عنوان نماینده ویژه بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران سفر و با علی شمخانی دیدار و مراتب تسلیت دولت و ملت سوریه را به مناسبت شهادت سپهبد سلیمانی ابراز داشت.

*سفر فرستاده ویژه رییس جمهور فیلیپین

«عبدالله مامائو» فرستاده ویژه رئیس جمهور فیلیپن نیز دیگر مقامی بود که روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه در تهران با محمدجواد ظریف دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو پرداخت.

*سفر چند ساعته ظریف به مسقط

در این هفته و پس از درگذشت سلطان عمان، محمدجواد ظریف صبح یکشنبه ۲۲ دی ماه در سفری چند ساعته و در رأس هیأتی به مسقط رفت و ضمن شرکت در مراسم بزرگداشت سلطان قابوس و ابلاغ پیام تسلیت دولت و ملت ایران، با «هیثم بن طارق» سلطان جدید دیدار و گفتگو و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعمیق و توسعه مناسبات با عمان در دوران جدید اعلام کرد.

به گزارش فارس، در هفته قبل نیز «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان برای شرکت در نشست مجمع گفتگوی تهران به ایران سفر کرده بود.

*ظریف در هندوستان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر سه‌شنبه ۲۴ دی ماه نیز برای شرکت در نشست گفتگوهای رایسینا راهی دهلی‌نو شد و ضمن شرکت در این نشست و دیدار و گفتگو با نخست‌وزیر و وزیر خارجه هند با برخی مقامات حاضر از جمله وزرای خارجه روسیه، استرالیا، دانمارک، استونی، وزیر مشاور در امور خارجی عمان، مشاوران امنیت ملی هند و افغانستان و «جوزپ بورل» مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد و پس از دهلی‌نو نیز به منظور دیدار و گفتگو با تجار، بازرگانان ایران و هند و مقامات محلی به بمبئی رفت.

گفتنی است محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران قرار است در مسیر بازگشت از هند به تهران، در توقفی کوتاه در مسقط با «فرانسوا فیلیپ شامپانی» وزیر خارجه کانادا در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی دیدار و گفتگو کند.این دومین دیدار وزرای خارجه ایران و کانادا پس از قطعی روابط در سال ۱۳۹۱ است. محمدجواد ظریف و «استفان دیون» وزیر خارجه پیشین کانادا شهریور ۱۳۹۵ برای اولین بار از زمان قطع روابط دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کردند./847/ب

 

ارسال نظرات