۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۳۵۸۴۹

4 نکته مهم سخنان رهبری در مورد حادثه سقوط هواپیما

4 نکته مهم سخنان رهبری در مورد حادثه سقوط هواپیما
عبارت «همان اندازه‌ای که ما از این حادثه‌ سقوط هواپیما غصه خوردیم، دشمن ما از این حادثه به همان اندازه خوشحال شد»، واقعیتی است که میان اپوزیسیون و بیگانگان وجود دارد، باید به آن توجه کرد و فریب صحنه‌سازی آنها را نخورد.

به گزارش خبرگزاري رسا، بیش از یک‌هفته از حادثه تلخ سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین در حوالی فرودگاه امام‌خمینی(ره) می‌گذرد و هنوز کشور تحت‌تاثیر آن قرار دارد. رهبر انقلاب روز گذشته مقطع مهمی از سخنان خود را به این موضوع اختصاص دادند، توضیحات مهمی که نشان می‌داد مردم در مواجهه با هر مساله‌ای سوای اینکه رسانه‌های دوست و دشمن چه نگاهی به آن دارند، چگونه آن را تحلیل می‌کنند و پشت این تحلیل‌ها چه هدفی پنهان شده، باید مطابق اهداف کلان کشور و جامعه حرکت کنند و اجازه ندهند مسیر حرکت اصلی جامعه مسدود یا منحرف شود. درباره این مساله چند نکته مهم لازم به ذکر است.

اول اینکه طی یک‌هفته گذشته سنگین‌ترین تلاش‌های رسانه‌ای از خارج و حتی درون کشور برای دوپاره کردن جامعه به بهانه شهادت سرنشینان هواپیمای اوکراینی دیده شد، از طرفی برخی افراد در جبهه داخلی نیز نتوانستند آن‌طور که شایسته بود با چنین اتفاقی برخورد کنند. با توجه به این نکته توضیح داغدار بودن همه مردم ایران ازجمله رهبر انقلاب مقدمه از بین بردن زمینه برای ایجاد شکاف در جامعه است. از سخنان رهبری به‌هیچ‌عنوان نشانی از تخفیف ابعاد این حادثه و سختی آن دیده نمی‌شد. تاکید چندباره بر این مساله و اینکه چنین واقعه‌ای دل مردم و رهبری را ‌سوزاند، اینکه ضایعه از دست رفتن تعدادی از مردم و جوانان کشور چقدر می‌تواند تلخ و تاسف‌بار باشد، توصیف یکپارچگی ملی است و درواقع تلاش برای هدایت جامعه در مسیری مبتنی‌بر واقعیات و جلوگیری از انحراف. 

مساله دوم تاکید بر رفع ابهام‌ها و مشخص‌شدن جزئیات این اتفاق است. خیلی‌ها در این مدت با وجود اینکه می‌دانستند بررسی و اعلام نتیجه تحقیقات و مقصران اصلی این ماجرا نیازمند زمان بیشتری است، تلاش می‌کردند القا کنند که مسئولان با پنهان‌کاری علاقه‌ای به واکاوی ماجرا ندارند، اما رهبری با تاکید بر اینکه باید جزئیات این ماجرا مشخص و همه ابهامات آن رفع شود بر حساسیت حاکمیت برای پیگیری ماجرا خبر دادند و ضمنا مطالبات جدی هم برای جلوگیری از تکرار آن داشتند که این‌هم در جای خود حکم دستوری برای ارتقای توان فنی نیروهای مسلح دارد. البته ارتقا به این معناست که توان نیروهای مسلح آنقدر بالا برود که هم تاثیر خطای تشخیص انسانی بسیار کم شود و هم احتمال نفوذ در سیستم‌ها و ضریب خطا در اثر جنگ الکترونیک و سایبری کاهش یابد.

سومین نکته، تاکید ایشان بر فرهنگ مسئولیت‌پذیری و عذرخواهی از مردم بود، اینکه حتی مسئولان نظامی هم برای مردم در مواردی که دغدغه عمومی است توضیحات لازم را ارائه کنند حتما گام مهمی در مسیر شفافیت است و تذکر به دیگر مسئولان و ارگان‌های کشور که نباید پرده‌ای میان آنها و مردم وجود داشته باشد.

نکته چهارم، فرهنگ ایثار است. توضیحات رهبر انقلاب از ارزشمندبودن حرکت خانواده‌های داغدار در این ماجرا که صف خود را از ضدانقلاب و رسانه‌های بیگانه جدا کردند نه‌تنها تقدیر از این حرکت بود بلکه گویای این است که همچنان فرهنگی که در بطن جامعه ایرانی نهفته است، زنده و پویاست و می‌تواند کارکردهای بزرگی داشته باشد.

واقع ماجرا این است که حرکت تلویزیون‌های آمریکایی و رادیوهای انگلیسی در این مدت به‌هیچ‌عنوان ساده نبود، بلکه حرکتی سرمایه‌گذاری‌شده و مبتنی‌بر یک طراحی بسیار پیچیده با هدف برگرداندن جامعه ایران به دوران حوادث آبان‌ماه و نارضایتی‌های شکل‌گرفته از حرکت دولت در آن برهه بود. امر مسلم در این میان این است که انسجام ملی شکل‌گرفته ذیل بیرق شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در ایران و حتی در عراق، اهرم بزرگ و بسیار موثری برای شکستن فشارهای خارجی بر ایران و منطقه بود و هست و طراحی رسانه‌های غربی برای از بین بردن اثرات و برکات آن مساله. ایثار خانواده‌های این شهیدان و برجسته‌کردن آن توسط رهبری، الگوسازی برای کلیت جامعه در مواجهه با چالش‌ها، مصائب و فهم نسبت آنها با منافع ملی است و البته در کنار آن شناختن جریانی که تلاش می‌کند منافع ملی را به هر نحوی شده ذبح کند.

عبارت «همان اندازه‌ای که ما از این حادثه‌ سقوط هواپیما غصه خوردیم و غم بر دل ما فرود آمد، دشمن ما از این حادثه به همان اندازه خوشحال شد؛ دشمن ما خوشحال شد؛ به خیال اینکه یک مستمسکی به دست آورده است که بتوانند نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند»، واقعیتی است که میان اپوزیسیون و بیگانگان وجود دارد، باید به آن توجه کرد و فریب صحنه‌سازی آنها را نخورد./1360/

ارسال نظرات