۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۶۳۶۱۱۶

تظاهرات میلیونی؛ رفراندوم عراقی‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی

تظاهرات میلیونی؛ رفراندوم عراقی‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی
عراقی‌ها برای تظاهرات میلیونی روز جمعه با تأکید بر اخراج نیروهای آمریکایی آماده می‌شوند اما آشوبگران موسوم به جوکرها، شروع به خرابکاری کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، تظاهرات مردم عراق که در ابتدا در اعتراض به بیکاری، کمبود خدمات اجتماعی، فساد و... از نهم مهر سال جاری آغاز شد تا امروز شاهد تحولات و تغییرات زیادی بوده است؛ اعتراضاتی که در ابتدا مسالمت‌آمیز و آرام بود، اما در ادامه به دلیل نفوذ معترضان غرب‌گرا، که به «انقلابیون جوکری» معروف هستند و مستقیماً از سوی سفارت آمریکا هدایت می‌شوند، به خشونت کشیده شد. در همین راستا، خون بسیاری از تظاهرات‌کنندگان به زمین ریخته و مراکز و اماکن زیادی تخریب شد.

پس از اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون حشدالشعبی، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که بامداد ۱۳ دی‌ سال جاری رخ داد، تحولات تازه‌ای در حال رقم خوردن در عراق است که از آن به‌ عنوان «عراق منهای آمریکا» یاد می‌شود.

برای تحلیل این موضوع، باید حادثه هشتم دی‌ماه را نیز مد نظر قرار داد. در این روز جنگنده‌های ارتش آمریکا چند مقر گردان‌های حزب‌الله در سازمان حشدالشعبی عراق را در مرز سوریه بمباران کردند و وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای این حمله را تأیید کرد. منابع حشدالشعبی اعلام کردند که در این حمله هوایی دست‌کم ۲۵ نفر از نیروهای بسیج مردمی از جمله یکی از فرماندهان آن و دو معاون و معاون منابع فرمانده تیپ ۴۵ شهید و ۵۱ نفر دیگر مجروح شدند.

تظاهرات میلیونی؛ رفراندوم عراقی‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی

پس از حمله تجاوزکارانه آمریکا به مواضع حشدالشعبی و شهیدشدن ده‌ها نفر از اعضای آن، مردم عراق با تجمع مقابل سفارت آمریکا در بغداد خواستار بسته‌شدن کامل این سفارتخانه شدند. تظاهرات مقابل سفارت آمریکا همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی، که در آن هزاران عراقی شرکت کرده بودند، صورت گرفت و مردم معترض ضمن اعلام برپایی تحصنِ باز برابر سفارت آمریکا خواهان بسته‌ شدن آن و اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در واکنش به تظاهرات گسترده روز سه‌شنبه مردم عراق در مقابل سفارت این کشور در بغداد در حساب توئیتری خود مدعی شد: «ایران پیمانکار آمریکایی در عراق را کشت و چندین نفر را مجروح کرد. ما قویا پاسخ دادیم و همیشه خواهیم داد. اکنون ایران یک حمله به سفارت واشنگتن در عراق را هماهنگ کرده است. آنها مسئول آن هستند».

در حالی که برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز در برابر سفارتخانه آمریکا در بغداد و اعتراضات در عراق به دلیل دخالت‌های بی‌رویه و آشکار آمریکا در امور داخلی کشورشان است که در قالب اظهارات و بیانیه‌های محکومیت از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی یا تهدید به بیرون‌ راندن سفیر آمریکا در بغداد از اراضی عراق بروز و ظهور یافته است.

جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی

بامداد جمعه، سیزدهم دی‌ماه، ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، حشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون سازمان حشدالشعبی عراق، در حمله هوایی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن برعهده گرفتن مسئولیت ترور سردار سلیمانی و المهندس و چند نفر دیگر از همراهان آنها، گفت: این ترور به دستور دونالد ترامپ صورت گرفته است.

تظاهرات میلیونی؛ رفراندوم عراقی‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی

خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد به سرعت تبدیل به مهم‌ترین خبر در سطح رسانه‌های جهانی شد و واکنش‌ گسترده‌ مسئولان دولتی و امنیتی و سیاسی کشورهای مختلف جهان را به دنبال داشت.

در پی این جنایت آمریکا، پارلمان عراق ۵ ژانویه(۱۵ دی‌ماه) طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را به تصویب رساند و همزمان، عادل عبدالمهدی، رئیس دولت پیشبرد امور این کشور، بر خروج همه نیروهای خارجی تأکید کرد. دولت عراق اقدامات پی در پی خود را برای اخراج نیروهای آمریکایی انجام داد. ابتدا لایحه اخراج این نیروها در پارلمان عراق به تصویب رسید. پس از آن دولت با تنظیم شکواییه‌ای برای شورای امنیت سازمان ملل، نسبت به نقض حاکمیت عراق اعتراض کرد. پس از آن عبدالمهدی در یک سخنرانی خروج نیروهای آمریکایی را به نفع دو کشور دانست.

سیلی محکم سپاه پاسداران به آمریکا

بامداد هجدهم دی‌ماه رأس ساعت ۱ و ۲۰ دقیقه، همان ساعتی که سردار سلیمانی در حمله تروریستی نیروهای آمریکایی به شهادت رسید، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات «شهید سلیمانی» با رمز «یا زهرا(س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در عراق در هم کوبیدند. نخستین حملات سنگین موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به  پایگاه عین‌الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، صورت گرفت و سپس دیگر پایگاه آمریکا در اربیل هدف حملات موشکی سپاه پاسداران قرار گرفت.

پنهان‌کاری در تلفات عین الاسد

پس از آنکه رهبران آمریکا از جمله رئیس‌جمهور این کشور به صورت رسمی اعلام کردند که هیچ‌گونه مجروح و تلفاتی در پی حمله موشکی جمهوری‌اسلامی ایران نداشته‌اند، اما به مرور زمان اطلاعات مربوط به این اتفاق از حالت رازآلود خارج شد و جهان در جریان تلفات این حادثه قرار گرفت.

تظاهرات میلیونی؛ رفراندوم عراقی‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی

ارتش آمریکا که پیش‌تر مدعی می‌شد حمله موشکی سپاه پاسداران ایران به دو پایگاه محل استقرار سربازان آمریکایی در عراق تلفاتی جانی نگذاشته است، اخیرا اذعان کرده که بر اثر این حملات، ۱۱ نظامی آمریکایی مجروح شده‌اند. ارتش آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد که در نتیجه حمله موشکی ایران در ۸ ژانویه (۱۸ دی) به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق، ۱۱ نظامی به‌ خاطر ضربه مغزی تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

اتحاد برای اخراج آمریکا

رهبران محور مقاومت در چند روز گذشته ثبات در منطقه را منوط به خروج نیروهای ائتلاف دانسته‌اند. در همین راستا، پس از تأکید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه، پایگاه خبری «العهد» لبنان از برگزاری نشست مقتدی صدر رهبر جریان صدر و هادی العامری رئیس ائتلاف فتح و معاون حشدالشعبی درباره حضور نیروهای خارجی، رسیدگی به خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان و تسریع در تشکیل دولت خبر داد. این خبرگزاری تأکید کرد که ائتلاف فتح معتقد است که برخی نیروهای سیاسی عراق پس از روشن‌شدن موضع عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر موقت عراق درباره تجاوزهای اخیر آمریکا خواهان بازگرداندن مأموریت تشکیل دولت به وی هستند.

دولت نجات ملی یمن نیز به‌ عنوان بخشی از محور مقاومت در منطقه بر خروج نیروهای آمریکایی اصرار دارد و در همین راستا، «عبدالعزیز البکیر» وزیر مشاور در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد: ما اقدام آمریکا علیه اعضای مقاومت در عراق را یک جنایت تروریستی می‌دانیم. در واقع، آمریکایی‌ها این جنایت را از رهگذر نقض حاکمیت ملی عراق مرتکب شدند و این اقدام آنها تجاوز آشکار به ملت عراق نیز محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها با این اقدام، قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشتند. همچنین تمامی قطعنامه‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی را از این طریق نقض کردند. آمریکا به راهکار استفاده از زور و خشونت برای حل و فصل مشکلات میان دولت‌ها معتاد شده است. پاسخ به جنایت علیه فرماندهان محور مقاومت قطع دست آمریکا از منطقه است.

در عراق نیز رهبران این کشور به موضع‌گیری درباره خروج نیروها از این کشور ادامه می‌دهند. «محمد محیی»، سخنگوی کتائب حزب الله عراق از شاخه‌های سازمان حشدالشعبی تأکید کرد که این گروه در حال آماده‌شدن برای مقابله با نیروهای آمریکایی است. وی در گفت‌وگو با شبکه المیادین تصریح کرد: «ما می‌دانیم نیروهای آمریکایی تلاش دارند برای مدت طولانی‌تری در عراق بمانند؛ اما به طرف‌های رسمی عراق فرصت می‌دهیم تا همه ابزارها برای خروج نیروهای آمریکایی را به کارگیرند. محیی اخراج نظامیان آمریکایی از منطقه را اولویت خواند و گفت: جبهه مقاومت برای مقابله با نیروهای آمریکایی در مناطق وسیعی گسترده شده است.

به نظر می‌رسد اجماعی ملی و بین‌المللی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق شکل گرفته است. سفیر روسیه در لبنان در مصاحبه با رادیو لبنان حضور نظامی آمریکا در سوریه و عراق را از سوی همه طرف‌ها مردود دانست. از سویی دیگر، پس از تهدید دولت آمریکا مبنی بر دریافت غرامت، سفیر عراق در تهران، مذاکرات بغداد با مسکو برای خرید سامانه موشکی «اس - ۳۰۰» را تأیید کرد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» توضیح داد: مسئله خرید اس - ۳۰۰، بر روی میز مذاکرات عراق و روسیه قرار دارد و ممکن است که عراق این سامانه را خریداری کند.

مردم عراق متحدتر و منسجم‌تر از گذشته نامه اخراج تروریست‌های آمریکایی را با خون آنها امضا خواهند کرد. در همین راستا، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا شامگاه روز یکشنبه(۲۳ آبان‌ماه) از یک حمله راکتی به پایگاه هوایی بلد در شمال بغداد که میزبان نظامیان تروریست آمریکایی است، خبر داد. وی  در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: از گزارش‌ها درباره یک حمله راکتی دیگر به یک پایگاه عراقی خشمگین هستم. در واقع باید بیان کرد خون پاک شهیدان محور مقاومت دامن‌گیر متجاوزان آمریکایی شده است.

بازی چماق و هویج واشنگتن در بغداد

مقامات آمریکایی در پی درخواست خروج نیروهای این کشور از عراق، ضمن تأکید بر ایجاد روابط راهبردی با بغداد، بر دریافت غرامت ۳۵ میلیارد در صورت خروج تأکید کردند.

بدون در نظر گرفتن اهمیت نیروهای آمریکایی در مبارزه با داعش به نظر می‌رسد آمریکا نوعی سیاست چماق و هویج در مقابل بغداد را در پیش گرفته است. از یک سو بر پرداخت غرامت تأکید می‌کند و از سویی دیگر بر ادامه روابط با عراق سخن می‌گوید.

در واقع دولت ایالات متحده بنا دارد بغداد را اسیر بازی چماق و هویج کند و در مسیر این بازی ضمن انحراف افکار عمومی، دولت عراق را مجبور به پذیرش ادامه حضور نیروهایی آمریکایی آمریکایی کند. آمریکا در ادامه سیاست‌های استعمارگرایانه خود ابتدا شمشیر و پس از مرعوب‌سازی حریف شاخه زیتون را نشان می‌دهد. سیاست تهدید و تشویق یکی از کهنه‌ترین سیاست‌های دولت آمریکا است که با آن دولت‌های منطقه را راضی به پذیرش خواسته‌های خود می‌کند. تلاش دولت ترامپ برای جلوگیری از خروج نیروهای آمریکایی از بغداد تلاشی به منظور جلوگیری از شکست مفتضحانه دیگری در سیاست خارجی این کشور است. در واقع باید بدانیم خروج این نیروها و تعطیلی پایگاه‌های آمریکایی شلیک نهایی به پیکر نیمه جان سیاست خارجی شکست‌خورده آمریکا خواهد بود.

پیام یک مرجع دینی عراقی به ترامپ

در همین راستا، قاسم الطائی، مرجع دینی عراقی در پیامی به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به رجزخوانی‌های اخیر او برای عراق گفت: «زمانی که با آتش بازی می‌کنی ما به تو می‌خندیم، فرزندان حسین{ع} از مرگ واهمه‌ای ندارند و بلکه با آن مأنوس هستند، آنان را امام ‌مهدی(عج) هدایت می‌کند که می‌خواهد آنها را اهل پیروزی و اراده ببیند، این دو مسئله را نه تو و نه کل دنیا نمی‌توانند از ملت عراق بگیرند».

الطائی تأکید کرد: «آمریکا مسئول خسارت‌های وارده به ارتش و تجهیزاتش و نیز کشته‌شدن عراقی‌هایی است که براساس آمار و گزارش‌های خود آنها تعدادشان به یک میلیون نفر می‌رسد و علاوه بر آن مسئول نابودی تمام مؤسسات و زیرساخت‌های کشور، انحلال ارتش و پلیس و تشکیل این نهادها از عناصری است که هیچ مهارتی در اداره و مبارزه نظامی ندارند».

این مرجع دینی به موضوع ساخت پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق چه با موافقت و چه بدون موافقت دولت عراق اشاره کرد و گفت: «اگر با موافقت دولت بود که موافقت آن برداشته شده و آمریکایی‌ها حقی در آن ندارند اما اگر شروطی در میان بوده عراق باید مسئولیت تلفات در میان عراقی‌ها و باقی‌ماندن نیروهای آمریکایی را برعهده بگیرد؛ خساراتی که به یک میلیارد دلار می‌رسد به نظر من یک مهندس می‌تواند مبلغ احداث پایگاه را برآورد کرده و اجاره زمینی را که در آن پایگاه ساخته شده مطرح کند اما اگر بدون موافقت دولت بوده باشد عراق باید آنها را اخراج کند و در اقدامی متقابل به ساخت و ساز در خاک آنها بپردازد».

تظاهرات میلیونی؛ رفراندوم عراقی‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی

الطائی دولت آمریکا را مسئول قتل عراقی‌ها و نابودی کشورشان دانست و از این کشور خواست از ملت عراق عذرخواهی کند و به خاطر از دست‌رفتن جان عراقی‌ها و اموال‌شان به آنها غرامت بدهد.

این مرجع دینی عراق تصریح کرد: «قبلا گفتیم عراقی‌های متضرر از اشغالگری آمریکا باید علیه آنها شکایت کرده و غرامت‌شان را مطالبه کنند و دولت باید این مسئله را جامه عمل بپوشاند».

وی تأکید کرد: «کار کردن با مال دیگری منوط به این است که با اجازه و موافقت آن طرف باشد و گرنه دست درازی به مال دیگری است که باید بازگردانده شود. آمریکا در مواجهه با دیگر کشورها بر موضعی ثابت و استوار تکیه ندارد و ما، این را از سیاست آنها درک کرده‌ایم.

نشست رهبران مقاومت عراق 

رهبران گروه‌های مقاومت اسلامی عراق، ۲۳ دی‌ماه، نشستی در شهر قم برگزار کردند که در این نشست مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، دبیرکل گردان‌های حزب‌الله عراق، دبیرکل جنبش نجباء و شماری از رهبران عصائب اهل الحق حضور داشتند و مسائل مهم مربوط به حضور اشغالگران آمریکا در خاک عراق بررسی شد.
 
رهبران مقاومت عراق در این نشست هماهنگی‌های لازم برای برگزاری تظاهرات میلیونی در شهرهای مختلف این کشور که قرار است ۴ بهمن‌ماه سال جاری برگزار شود را مورد بررسی قرار دارند.

تصویب طرح پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، تاکنون بازخوردهای زیادی در جامعه عراق داشته است، چرا که در حالی که دولت مرکزی عراق و بخش اعظم پارلمان خواهان اجرایی شدن این طرح هستند، «نیچروان بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق، در مصاحبه با وبگاه «المانیتور» در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا نظامیانش را از عراق خارج کند و خواستار استقرار در منطقه کردستان شود، چه خواهد شد،  مدعی شد که حضور نیروهای آمریکایی در عراق در شرایط کنونی منطقه ضروری است و تصمیم پارلمان عراق برای اخراج نظامیان خارجی، تصمیم خوبی نبود و کُردها و سنّی‌ها در آن دخیل نبودند.

تظاهرات میلیونی؛ رفراندوم عراقی‌ها برای اخراج اشغالگران آمریکایی

این در حالی است که «مهدی عبدالکریم»، عضو حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به بارزانی، امروز در موضعی مخالف با اظهارات دو روز پیش نیچروان بارزانی اعلام کرد که اقلیم کردستان با خروج نیروهای خارجی از این منطقه مخالف نیست، اما عقب‌نشینی این نیروها از کردستان به تصمیم دولت عراق بستگی دارد.
 
وی افزود: مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان در جریان بازدید عادل عبدالمهدی از اقلیم کردستان، تأکید کرد که این اقلیم بر اساس هر تصمیمی که دولت اتخاذ کند، به منظور حفظ حاکمیت عراق در کنار دولت ایستاده است.
 
اما در حالی که مردم عراق برای تظاهرات میلیونی عراق آماده می‌شود، معترضان معروف به «انقلابیون جوکری» از صبح امروز اعتراضات خشونت‌آمیز را در بغداد، نجف و برخی شهرهای عراق به راه‌ انداخته‌اند که به نظر می‌رسد، هدف آن‌ها از این اقدام تحت تأثیر تظاهرات روز جمعه آینده مردم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی است.
 
آمریکایی‌ها باید بدانند که روح دو ملت بزرگ ایران و عراق از اقدام شنیع آن‌ها در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بسیار آزرده شده است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، انتقام خون این دو شهید خروج نظامیان آمریکایی از منطقه است./847/ب
 
منبع: ایکنا
ارسال نظرات