۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۳۶۱۵۵
خدمات اجتماعی طلاب (12)

تبلیغ مهمترین وظیفه روحانیت در جامعه است

تبلیغ مهمترین وظیفه روحانیت در جامعه است
عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: روحانیت باید عمل و گفتار یکسان داشته باشد و همان‌گونه که گفتار آنها تبلیغ دین است، رفتار آنها نیز باید مبلغ دین باشد.

محمد محمدرضایی عضو هیأت علمی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به حضور امروز طلاب در عرصه‌های مهم اجتماعی گفت: اگر امروز بدانیم وظیفه و فلسفه روحانیت چیست، بهتر می‌توانیم نقش‌آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: حوزه علمیه نهاد آموزشی و پژوهشی است که وظیفه آن تبیین، گسترش، تبلیغ، حفظ دین، اسلام و اجرای دستورات آن است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم بیان کرد: در تاریخ اسلام، تبیین، گسترش و تبلیغ دین نیازمند کسانی بود که فرامین دین را بدانند و به دیگران آموزش دهند؛ این وظیفه امروز در دست عالمان، مجتهدان، علما و طلاب می‌باشد.

وی افزود: باید مشخص کنیم که اسلام چه وظیفه‌ای را بر عهده روحانیت قرار داده است، در روایات ما عالمان و فقها جانشینان و وارثان پیامبر (ص) معرفی شده‌اند.

رضایی با اشاره سخن امام خمینی (ره) که فرمود کلیه اموری که بر عهده پیامبر است، فقهای عادل موظف به اجرای آن هستند، عنوان داشت: تبیین و تفسیر دین اسلام و پاسداری از آن؛ تبلیغ آموزه‎های دینی؛ قضاوت و حل اختلاف مردم است؛ خیرخواهی و دلسوزی برای مردم و دفاع از عدالت و اجرای آن در جامعه از جمله وظایف روحانیت است.

وی اظهار داشت: لازمه اجرای عدالت تشکیل حکومت اسلامی است و در غیر این صورت چگونه می‌توان عدالت را در تمام سطوح جامعه ایجاد کرد.

کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: روحانیت باید در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور پیدا کند و نقش خود را ایفا نماید تا برای تحقق حکومت اسلامی اقدامات موثری انجام بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این مسئله باید جامعه شناسی و روانشناسی مردم را بدانیم و بر اساس آن تبلیغ دین انجام دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم در پایان با اشاره به اینکه روحانیت باید خود را از لحاظ معنوی و روحی تقویت کند و دنیاطلب نباشد، گفت: روحانیت باید عمل و گفتار یکسان داشته باشد و همان گونه که گفتار آنها تبلیغ دین می‌کند، رفتار آنها هم تبلیغ دین نماید. /882/ 302/

ارسال نظرات