۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۶۳۶۱۸۰
اندیشکده فارن‌افرز:

با ترور سردار سلیمانی ساختار سپاه لطمه نمی‌بیند

با ترور سردار سلیمانی ساختار سپاه لطمه نمی‌بیند
نشریه آمریکایی فارن افرز از سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به عنوان نماد قدرت سپاه یاد کرده اما تصریح کرده شهادت وی لطمه‌ای به ساختار این نهاد وارد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه آمریکایی فارن افرز در گزارشی ضمن تشریح روند شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توضیحاتی را درباره ویژگی‌های سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ارائه کرده و از ایشان به عنوان سرداری «شجاع و فداکار» نام برده است. 

 فارن‌افرز درباره شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشته است: «حلقه‌های اولیه رهبری در سپاه پاسداران بر پیوندهای دوستی و همکفری انقلابی متمرکز بود و آنها با تسری دادن اعتماد موجود در چنین روابطی به اعضای جدید، این سازمان را گسترش دادند.»

فارن‌افرز در ادامه نوشته است: «[سردار] سلیمانی شخصیتی نمونه در میان سازمانی بود که چنین خصیصه‌هایی وجه مشخصه ان بود. او در میادین فراسوی مرزهای ایران، رفتارهایی را نشان می‌داد که کهنه‌سربازان ایران در میان فرماندهان از دست‌رفته‌شان دوست داشتند: او شجاعانه و فداکارانه در میادین جنگ حاضر بود؛ عقاید انقلابی راسخی داشت؛ زندگی محقرانه و سرشار از فراز و نشیب داشت. با افرادش با مساوات برخورد می‌کرد و اغلب با یونیفرم ساده و خاکی سربازان پیاده دیده می‌شد.»

نشریه آمریکایی در ادامه با یادآوری اینکه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ممکن است شخصاً دلتنگ سردار سلیمانی شوند، روحیاتی در این سازمان را که موجب خواهد شد اعضای سپاه با فرمانده جدید هم روابطی صمیمی و اعتمادمحور برقرار کنند را برشمرده است. 

فارن‌افرز می‌نویسد: «نیروی قدس ده‌ها هزار عضو ایرانی دارد که با توجه به دلبستگی‌شان به سبقه سازمانی تشریح‌شده در بالا احتمالاً با فرمانده جدید نیز پیوندهای صمیمی ایجاد خواهند کرد. آنها به کلیت سپاه پاسداران و رهبر معظم ایران به عنوان فرمانده کل قوا متعهد هستند. بر همین اساس ممکن است شخصاً دلتنگ سلیمانی شوند، اما احتمالاً همان روابط صمیمی و مبتنی بر اعتماد را با فرمانده جدید نیز خواهند داشت.»

این رسانه آمریکایی در ادامه این مقاله هنگام تشریح وظایف فرمانده جدید نیروی قدس، باز هم به نقش سردار سلیمانی و روحیات ایشان اشاره کرده است: «علاوه بر این، نقش سردار سلیمانی صرفاً به یک فرمانده میدان جنگ محدود نمی‌شد. او در کسوت یک کارشناس امنیت ژئوپولتیک هم منافع ایران را پیگیری می‌کرد و این کار را با درجات قابل‌توجهی از اختیار انجام می‌داد. به همین دلیل، ایشان شهرتی به عنوان یک راهبردشناس پراگماتیک به دست آورده بود و با چهره‌های شاخص دنیا از "بشار اسد"، رئیس‌جمهور سوریه گرفته تا "نوری المالکی"، "ولادیمیر پوتین" و فرمانده سنتکام تماس‌هایی داشت.»

فارن‌افرز بر اساس همین استدلال مدعی شده فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه دشواری برای رسیدن به جایگاه او به عنوان یک شخصیت سیاسی در منطقه خواهد داشت.

با این حال، این رسانه در پایان نوشته است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس ساختار فرماندهی پایین به بالا رونق گرفته که به هیچ شخصیت محوری متکی نیست بلکه اتکایش بر مجموعه‌ای از پیوندهای شخصی اعتمادمحور است. یاد سرلشکر قاسم سلیمانی به عنوان یک فرمانده کاریزماتیک و  نماد قدرت سپاه در یادها خواهد ماند، اما برای اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی او هنوز هم "برادری" بود که یکی دیگر از بی‌شمار افراد متعهد در این سازمان جایش را پرخواهد کرد. ساختار این نهاد، لطمه‌ای نخواهد دید.»/847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات