۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۶۳۶۲۴۷
مورخ ضدصهیونیسم:

تا زمانی که مسأله فلسطین حل نشده منطقه آرام نخواهد گرفت

تا زمانی که مسأله فلسطین حل نشده منطقه آرام نخواهد گرفت
یک پژوهشگر ضدصهیونیسم تصریح کرد، تا زمانی که مسأله فلسطین حل نشود تنش‌ها در منطقه غرب آسیا ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، «ایلان پاپه» مورخ و پژوهشگر معروف یهودی ضد صهیونیسم در نشستی در «کوالالامپور» پایتخت مالزی گفت، ملت‌های غربی بویژه اروپایی دیگر ناآگاه به مسأله فلسطین نیستند و حق فلسطینی‌ها در آزادی، تعیین سرنوشت و رد ظلم رژیم صهیونیستی را تأیید می‌کنند.

وی به شبکه «الجزیره» گفت که حمایت دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی مورد تأیید ملت‌های این کشورها نیست بویژه اگر بحث مسائل حقوق بشری و تعیین سرنوشت در میان باشد.

پاپه که استاد دانشگاه «اکستر» انگلستان است، رشد شناخت و بیداری نسبت به مسأله فلسطین را به یک گلوله برفی تشبیه کرد که کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند. از نظر او بیداری در قبال این مسأله دیگری مجالی برای کشورهای غربی برای بیطرفی باقی نگذاشته و آنها را به سمت حمایت از مسأله فلسطین سوق داده است.

عادی‌سازی روابط

وی سپس از کسانی که به سمت عادی‌سازی روابط با «اسرائیل» رفته‌اند، انتقاد کرد و گفت: کشورهایی مانند مصر، سعودی و اردن جلوی فشار بر اسرائیل برای تغییر سیاستش را گرفته‌اند. روابط اسرائیل با کشورهای عربی از روابط دیپلماتیک عبور کرده و به همکاری نظامی و اطلاعاتی رسیده است.

پاپه افزود: اسرائیل با معرفی کردن ایران به عنوان دشمن مشترک توانسته پوششی بر سیاست پاکسازی نژادی علیه فلسطینی‌ها ایجاد کند.

وی تصریح کرد: این کشورها (کشورهایی که با اسرائیل رابطه برقرار کرده‌اند) اسرائیل را حلقه وصل به آمریکا می‌دانند. با آنکه سعودی مانند اردن و مصر روابط کاملی با اسرائیل ندارد اما این احساس را به رژیم اسرائیل می‌دهد که متحدی راهبردی است.

 

 

ارتباط مسائل کشورهای عربی به قضیه فلسطین

پاپه که در حیفا متولد شده و برای زندگی به انگلیس رفته در ادامه اعلام کرد، رژیم اشغالگر اسرائیل زشت‌ترین پاکسازی نژادی در جهان معاصر را انجام داده تا اشغالگران را ساکنان اصلی یک سرزمین جای دهد.

وی سپس گفت، حوادثی که جهان عرب شاهد آن است به شکل کامل با نزاع در فلسطین مرتبط است و تا زمانی که این ملت به حقوق کامل خود دست پیدا نکند، محال است جامعه بین‌المللی بتواند شرایط حقوق بشری و زندگی مدنی در جهان عرب را بهبود ببخشد. این نیازمند بازگشت به «النکبه» فلسطین (سالروز اشغال فلسطین) و برآورد دوباره آثاری است که شهرک‌سازی صهیونیستی و افکار صهیونیستی به جای گذاشته است.

پاپه که چندین کتاب در زمینه مسأله فلسطین تألیف کرده، در باره ادامه تنش‌ها در منطقه غرب آسیا تا زمانی که عدالت درباره ملت فلسطین تحقق پیدا نکرده، هشدار داد.

وی تأکید کرد، جنگ‌های داخلی در منطقه به مسأله فلسطین مرتبط است و آثار فاجعه‌بار اشغال فلسطین به مراتب بیشتر از جنگ‌هایی است که تمام منطقه غرب آسیا از ده سال پیش شاهد آن بوده است.

پاپه دلیل این اعتقاد خود را طول مدت ظلم اسرائیل و حمایت غربی نامحدود از این رژیم اشغالگر عنوان کرد.

پاکسازی نژادی

این پروفسوراسرائیلی پاکسازی نژادی از طریق آوارگی اجباری هفتاد هزار فلسطینی از شهر حیفا طی دو روز در سال ۱۹۴۸ را به عنوان شاهد مثال ذکر کرد و تمام ملت‌هایی را که در جهان مورد ظلم واقع شده‌اند به یاری و حمایت از یکدیگر فراخواند.

ایلان پاپه بیش از بیست کتاب بعلاوه تعدادی زیادی مقابله در تاریخ منطقه غرب آسیا بویژه مسأله فلسطین تألیف کرده که از جمله آنها « تاریخ فلسطین المعاصر: أرض واحدة و شعبان» (تاریخ معاصر فلسطین: یک سرزمین و دو ملت»، « التطهیر العرقی فی فلسطین» (پاکسازی نژادی در فلسطین) و «أکبر سجن فی الأرض: تاریخ الاحتلال الإسرائیلی» (بزرگترین زندان در زمین: تاریخ اشغالگر اسرائیل) است./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات