۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۶۳۶۳۶۴
يادداشت؛

درباره یک عبارت خوش‌عاقبت: رزمندگان بدون مرز

درباره یک عبارت خوش‌عاقبت: رزمندگان بدون مرز
اگر معتقد باشیم انقلابی‌گری، می‌تواند در لحظه لحظه زندگی خود را نشان دهد، پس خواهیم توانست از عبارت «رزمندگان بدون مرز»، نسخه‌های کاربردی فراوانی برای همه نقش‌ها و حالت‌ها استخراج کنیم.

به گزارش خبرگزاري رسا، سیدمهدی سیدی در یادداشتی نوشت: بعضی واژه‌ها، خوش‌عاقبت و آینده‌دارند؛ خیلی زود سر زبان‌ها می‌افتند و مثل یک آهنربای قوی، فکرهای سنجیده و ذهن‌های آماده را به خود جذب می‌کنند. ساخت واژگان خوش‌عاقبت نه کار ادیبان است و خطیبان، نه کار سیاستمداران و اصحاب جدل؛ این کار فقط از دست حکیمان بر می‌آید. به این تعبیر خوش‌ساخت و جان‌دار دقت کنید: «رزمندگان بدون مرز». 

اگر معتقد باشیم انقلابی‌گری، می‌تواند در لحظه لحظه زندگی خود را نشان دهد، پس خواهیم توانست از عبارت «رزمندگان بدون مرز»، نسخه‌های کاربردی فراوانی برای همه نقش‌ها و حالت‌ها استخراج کنیم. نه فقط برای یک نظامی که حتی یک فعال فرهنگی هم به آن خواهد اندیشید که چگونه می‌تواند مرزها را بشکند؟ مرزشکنی برای یک کنشگر اقتصادی به چه معناست؟ و سیاستمداران، این فرهنگ را چگونه باید مشق کنند؟
بایسته‌ها و الزامات بدون مرز بودن چیست؟

1. اعتقاد و باور جهان‌شمول. وقتی می‌خواهی داخل مرزهای خودت حبس نمانی پس باید از اندیشه و نگاهی دفاع کنی که همه نسل‌ها و رنگ‌ها با فطرت پاک آن را بفهمند و پذیرایی کنند. همان اعتقادی که به ترجمه زبان به زبان محتاج نباشد؛ یکراست و مستقیم قلب‌ها را فتح کند.

2. شناخت جهانی. شناخت، عنصر زیربنایی رزم است. اگر از خاکریزهای جهانی خبر نداشته باشی در حومه جهان می‌مانی و می‌پوسی. خیزش جهانی، راه‌بلدهایی می‌خواهد که فرهنگ‌ها و الگوهای فرامنطقه‌ای را بشناسند.

3. اعتنا به رسالت‌های محلی. نمی‌شود به جهان بیندیشی اما از باغ و کلبه خود بیخبر بمانی. دل سوزاندن برای آبادی و تلاش برای حل مشکل شهر خود، نقطه آغاز گام‌های جهانی است. مردمان همسایه، در مرتبه اولی از توجه و مراقبتند.

4. چابکی و قدرت رزمندگی. گام نهادن برای حل مسائل جهان، کار چریکی و البته نظام‌مند می‌خواهد. یک چریک از آسایش و رفاه خود می‌گذرد، همواره و در کوتاه‌ترین مدت، آماده عملیات نجات است. نو به نو صحنه‌های حضور را عوض می‌کند، به هیچ سنگری وابسته نمی‌شود و از هیچ حادثه‌ای جا نمی‌ماند. سنگین‌وزن‌های پای در خاک، هرگز توان پرواز بر آسمان دنیا را ندارند.

5. مهربانی و شجاعت. کسی که می‌خواهد مسائل مشترک جهان را حل کند باید در زمره مهربان‌ترین‌های عالم باشد. وگرنه همه تلاش خود را با منت و قمار و آزار، آلوده می‌سازد؛ و در این بین با صحنه‌های پُر واهمه‌ای روبرو می‌شود که اگر ذره‌ای ترس در دلش نفوذ کرده باشد، در حساس‌ترین لحظات جهاد، صحنه را ترک خواهد کرد و پشت به دشمن، چه بسا به خودی‌ها هم خنجر خواهد زد.

رزمندگان بدون مرز، دایره‌ای وسیع از معنا و انگیزه را می‌سازد که با خلق گفتمان پشتیبان، آغازگر انقلابی جدید در فرامنطقه ایران خواهد شد./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات