۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۳۶۴۰۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 876 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 840 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 1 بهمن ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۱/۰۱

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 876 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 840 هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 470 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 470 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 930 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 497 هزار و 500 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1556.6 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 663 هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 152 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 700 تومان، یورو 15 هزار تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 576 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  12 هزار و 950 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12 هزار و 850 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 450 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 350 تومان است.

 

آغاز طرح جدید فروش اقساطی ۳ محصول ایران خودرو از ۱ و ۲ بهمن ماه + جدول

شرایط فروش اعتباری محصولات ایران خودرو به تعداد بسیار محدود از ساعت 10صبح روزهای سه شنبه مورخ 98/11/01 و چهارشنبه مورخ 98/11/02 و تا زمان تکمیل ظرفیت انجام خواهد شد.

 این طرح فروش با هدف جلوگیری از ثبت نام واسطه ها و افزایش امکان ثبت نام برای مصرف کننده نهایی خودرو،شرکت ایران خودرو فیلترهای را مطابق شرط و شروط مندرج در قواعد و ضوابط بخشنامه که ذیلا" تشریح شده قرار داده است که در صورت ثبت نام مغایر با شروط مندرج در قواعد و ضوابط بخشنامه، ثبت نام مشتری از سوی شرکت ایران خودرو یک طرفه ابطال و وجه ایشان حداکثر ظرف 20 روز مسترد خواهد شد.

"مطابق با بخشنامه دریافت کد کاربری و کلمه عبور قبل از ثبت نام در سایت فروش اینترنتی از الزامات ثبت نام می باشد لذا بدیهی است در صورت عدم دریافت کد کاربری و کلمه عبور،امکان ثبت نام میسر نخواهد بود."

  گروه صنعتی ایران خودرو , خودرو ,

 

تورم دی ماه به 38.6 درصد رسید

نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٤.٠ واحد درصدی به ٢٤.٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٣٩٨ به عدد ٢٦,٣ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٢٦.٣ درصد بیشتر از دی ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ١,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٤.٠ واحد درصدی به ٢٤.٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٣ واحد درصدی به ٢٧.٤ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٦,٢ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢٧.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه دی ١٣٩٨ به ٠,٨ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٤ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٠.٣- درصد و ١.٤ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٠,٩ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل، ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٠.٥ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٧ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٣٨,٦ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣٨,٠ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٢.٢ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار » (انار، موز و هندوانه) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

هم‌چنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دی ماه ١٣٩٨ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٨,١ درصد برای دهک اول تا ٤٠.٣ درصد برای دهک دهم است.

 

کاهش 3798 واحدی شاخص بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران که در ابتدای این هفته به رکوردشکنی شاخص مشغول بود، از دو روز قبل به نظر می‌رسد، این روند تعدیل شده و هم دیروز روند کاهشی داشت و هم امروز با کاهش 3798 واحد به رقم 406 هزار و 8 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هموزن 1329 واحد رشد کرد و به رقم 129 هزار و 420 واحد رسید. 

ارزش روز بازار امروز به بیش از 1476 تریلیون تومان رسید. 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 6.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 766 هزار معامله و به ارزش 4144 میلیارد تومان دادوستد کردند. 

امروز عمده نمادهای مهم بورسی در کاهش شاخص کل موثر بودند که از جمله می‌توان به پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس، مخابرات ایران، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و گسترش نفت و گاز پارسیان اشاره کرد.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی با کاهش 1013 واحد به رقم 108 هزار و 355 واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هموزن با افزایش 886 واحد به رقم 86 هزار و 342 واحد رسید. 

شاخص آزاد شناور با کاهش 2681 واحد به رقم 483 هزار و 632 واحد رسید. 

شاخص بازار اول بورس با کاهش 3639 واحد به رقم 290 هزار و 288 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم بورس با کاهش 3794 واحد به رقم 847 هزار و 240 واحد رسید.

امروز نمادهای پربیننده شامل بانک تجارت به قیمت 503 ریال، بانک ملت به قیمت 7070 ریال، گروه سایپا، فولاد مبارکه، ماشین‌سازی اراک، بانک اقتصاد نوین، فولاد مبارکه، بانک پارسیان و ایران‌خودرو بودند. 

در پایان معاملات فرابورس ایران، شاخص کل امروز 42 واحد کاهش یافته و به رقم 5258 واحد رسید. 

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 302 تریلیون تومان رسید. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.2 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 343 هزار معامله و به ارزش 1528 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای مادیران و بیمه کوثر در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نمادهای پتروشیمی مارون، سنگ آهن گهرزمین، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان جنوب و نیروی برق دماوند در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

امروز نمادهای پربینند در فرابورس شامل ذوب آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، فرابورس ایران، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، صنایع ماشین اداری ایران، کشاورزی و دامپروری بینالود و کارخانجات تبرک و قاسم ایران بودند.

امروز همچنین در جریان معاملات با پیام ناظر بازار برخی نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی، تعدادی دچار وقفه معاملات و برخی نیز حراج شدند. 

با پیام ناظر امروز توقف نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس،‌ سیمان ایلام، پالایش نفت تبریز، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت سالمین متوقف شدند. همچنین در پیام دیگری بازگشایی نماد حق تقدم بیسگوئیت گرجی، شرکت گلوکوزان، نقد نیشابور، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران بازگشایی پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان انجام شد. 

در پیام دیگری وقفه در معاملات نماد پارس خزر، همچنین وقفه معاملات تامین سرمایه امید، وقفه معاملات بورس اوراق بهادار ایران، گروه صنعتی بوتان، شرکت ایران‌مرینوس انجام شد.

در پیام دیگری بازگشایی نمادهای سرمایه‌گذاری صنعتی رنا، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، سیمان صوفیان انجام شد.

در پیام دیگری وقفه در معاملات شرکت توریستی و رفاهی آبادگران ایران، وقفه معاملات کویر تایر، وقفه در معاملات دوده صنعتی پارس، وقفه در معاملات نماد لاستیکی سهند، کاشی سعدی، سیمان ایلام، کشتیرانی جمهوری اسلامی، سرمایه‌گذاری پردیس انجام شد. 

در پیام دیگری بازگشایی نمادهای تراکتورسازی ایران، شرکت مهرکام‌پارس و حق تقدم تراکتورسازی ایران انجام شد.

در پیام دیگری حراج مجدد نماد چاپ افست، شرکت قند شهد، حق تقدم دارویی برکت و حق تقدم ریخته‌گری تراکتورسازی ایران انجام شد.

 

بودجه 99 با کسری فراوان امکان رشد اقتصادی را فراهم نمی‌کند

قریب مشاور اقتصادی وزیر بهداشت امروز در همایش هم اندیشی سالانه نهادهای ذیل دفتر رهبری اظهار داشت: سال 97 برای اولین بار بعد از 50 سال نرخ تشکیل سرمایه ثابت و نرخ استهلاک با هم منطبق شده یعنی به عبارتی اقتصاد کشور به سمت پیری حرکت می‌کند.

وی همچنین گفت: بعد از 50 سال نسبت به تشکیل سرمایه ثابت به تولید ناخالص داخلی کشور زیر 20 درصد قرار گرفت که این پیام برای دو دهه آینده کشور نگران کننده است. 

به گفته مشاور اقتصادی وزیر بهداشت، چشم‌انداز کشور که از سال 84 تا 1404 تدوین شده عملکرد آن تاکنون نشان می‌دهد از اول چشم‌انداز تاکنون مجموع درآمد نفتی کشور 849 میلیارد دلار و درآمد غیرنفتی 338 میلیارد دلار است که برآورد درآمد نفتی برای سال گذشته 50 و برای سال جاری 40 میلیارد دلار خواهد بود که مجموع درآمد نفتی در چشم‌انداز به 940 میلیارد دلار می‌رسد.

قریب با بیان اینکه بر اساس اهداف چشم انداز کشور باید نرخ رشد اقتصادی طی سال‌های چشم انداز متوسط 8 درصد می‌شد اما طبق گزارش بانک مرکزی متوسط رشد اقتصادی محقق شده 2.9 درصد و بر اساس محاسبات بانک جهانی 2.7 درصد بوده است، اظهار داشت: پیام کلی این است که در حوزه اثربخشی در اقتصاد دچار چالش اساسی هستیم. 

وی گفت: سند چشم انداز که تدوین شد درآمد ارزی کشور 55 تا 60 میلیارد دلار برآورد شده بود که به نرخ رشد 8 درصد برسیم اما اکنون با میانگین درآمد 75 تا 80 میلیارد دلار نتوانستیم به این رشد اقتصادی برسیم.یعنی تناسبی بین درآمد و هزینه‌های ارزی کشور وجود ندارد.

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت همچنین در باره نابرابری و ضریب جینی گفت: این ضریب در سال 84 کاهش پیدا کرد و به سمت بهبود حرکت کرد اما از سال 90 ضریب جینی دوباره رو به افزایش نهاد و سال گذشته این ضریب به 41 واحد درصد رسید یعنی وضعیت نابرابری بدتر شده است.

به گفته قریب، تناسب بین نرخ رشد اقتصادی و نابرابری نشان داده هر چه رشد اقتصادی بهتر شده وضعیت نابرابری و فقر نیز بهبود یافته و هر چه رشد کم شده است نابرابری بیشتر شده است.

به گفته وی اوج تحریم‌ها که از سال 90 اتفاق افتاد نرخ رشد اقتصادی از آن موقع تا کنون یک و نیم درصد شده، شاخص ضریب جینی از 31 صدم واحد به 41 صدم رسیده است که نگران کننده است. 

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت همچنین وضعیت لایحه بودجه 99 را مناسب ندانست وگفت: تدوین کنندگان لایحه بودجه به زبان بی‌زبانی گفته‌اند رسالت ما بقای کشور است و به بقیه مباحث مانند رشد نمی‌رسد. 

قریب با بیان اینکه بودجه عمومی دولت 448 هزار میلیارد در نظر گرفته شده، گفت: 261 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای، صد هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی و اوراق و صندوق توسعه ملی 125 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی یکی از چالش‌های عمده بودجه 99 را فروش نفت دانست و گفت:48 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت پیش‌بینی‌ شده که عملکرد سال جاری حداکثر 40 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی رانشان می‌دهد. همچنین فروش اموال منقول دولت در بودجه 50 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در حالی که در قانون بودجه امسال این رقم 5 هزار میلیارد تومان بود و عملکرد آن نزدیک به صفر بود یعنی این رقم محقق نخواهد شد. 

مشاور اقتصادی وزیر بهداشت در مورد فروش نفت با توجه به تحریم‌ها گفت: فروش نفت تحقق نمی‌یابد و راحت ترین کار برای دولت این است که بار وزن واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای را از محل انتشار اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی بردارد که این چشم انداز خوبی برای قوت اقتصادی نیست.

به گفته قریب نگرانی دیگر که بودجه 99 دارد این است که 260 هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت پیش‌بینی شده که 200 هزار میلیارد تومان آن از محل مالیات خواهد بود. در حالی که هزینه جاری دولت 367 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده یعنی 160 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد بود که باید از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یا مالی تامین شود که این هم ضد توسعه است. 

وی همچنین چالش دیگر لایحه بودجه 99 را عدم تحقق صد هزار میلیارد تومانی برای فروش امکانات دولتی دانست که عملکرد ضعیفی داشته است. 

به گفته مشاور اقتصادی وزیر بهداشت بودجه سال 99 مانند 20 سال قبل فاقد اثربخشی و چالش در بخش اقتصاد کلان خواهد بود. 

قریب همچنین با بیان اینکه چالش‌های عمده اقتصاد کشور شامل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، تله درآمد سرانه پایین، بیکاری تحصیلکردگان، موضوع آب، محیط زیست، ساختار بودجه، وضع بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، دانست و گفت: کشور به سمت نزدیک شدن دوره پنجره جمعیتی و سالمندی جمعیت پیش می‌رود به گونه‌ای که نرخ رشد جمعیت در سال 1425 کم می‌شود و از سال 1430 سالمندی کشور شروع می‌شود.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات