۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۳۶۴۹۴
استاد حوزه علمیه و دانشگاه:

ترکیب نظام ارزشی مادی و معنوی عامل اقتدار عمومی جامعه است

ترکیب نظام ارزشی مادی و معنوی عامل اقتدار عمومی جامعه است
استاد حوزه علمیه گفت: از ترکیب نظام ارزش‌های مادی و معنوی جامعه، اقتدار عمومی به وجود آمده و زمانی که دانش به ارزش معنوی و مادی تبدیل می‌شود، اقتدار زاییده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد رحیمی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، به تبیین مسئله قوی شدن یا همان اقتدار عمومی در منظومه فکری رهبری پرداخت.

وی افزود: مقام معظم رهبری در فرازی از خطبه ۲۷ دی‌ماه سال جاری فرمودند: «من در یک کلمه عرض می‌کنم: ملّت عزیز ایران باید همتشان این باشد که قوی بشوند. تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم».

حجت‌الاسلام رحیمی در ادامه با اشاره به الزامات قوی شدن یا اقتدار، با بیان اینکه اقتدار حقیقی؛ اقتدار فرهنگی است، گفت: هیچ یک از الگوهای قدرت بدون داشتن انطباق با مبانی فرهنگی یک جامعه، نمی‌توانند به اقتدار تبدیل شوند. لذا لازم است تا بین حاکمیت و الگوی فرهنگی جامعه ارتباط و انطباق حاصل آید.

وی با اشاره به جایگاه ارزش در فرهنگ، خاطرنشان کرد: مفهوم ارزش شاید مهم‌ترین و بنیادین‌ترین مبحث در فرهنگ و اقتدار فرهنگی باشد.

حجت‌الاسلام رحیمی با بیان اینکه ارزش بر دو قسمت ارزش معنوی و ارزش مادی است، اضافه کرد: ارزش‌های معنوی، همان باور قلبی و عمل به قانون هستند که از یک نظام معنوی تغذیه می‌کند و رفتارها در یک جامعه را نظم و نسق می‌بخشد؛ تولید باور و قانون، درواقع تولید انسجام فردی و اجتماعی است و انسجام فردی و اجتماعی، تولید اقتدار عمومی یک جامعه را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ارزش‌های مادی، یعنی ثروت مادی، فناوری را به وجود می‌آورد و با تولید فناوری مجدداً ثروت تولید خواهد شد. ثروت، نظام مالی یک جامعه را شکل می‌دهد و نظام مالی، اقتصاد یک جامعه را به وجود خواهد آورد.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به رابطه ارزش‌های معنوی و مادی، گفت: ارزش‌های معنوی و مادی یک جامعه، ارتباط متقابل با یکدیگر دارند. ارزش‌های معنوی شامل باورها و قوانین موجب رشد ارزش‌های مادی یا اقتصاد می‌شود و اقتصاد، ارزش‌های معنوی یک جامعه را پشتیبانی کرده و نظام تولید و بازتولید ارزش‌ها را حمایت می‌کند و به نوعی به استقرار و اقتدار نظام ارزش‌های معنوی کمک می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از ترکیب ارزش معنوی و ارزش مادی، نظام ارزشی یک جامعه تولید می‌شود که هم برای حرکت یک جامه جهت‌بخش است و هم برای یک جامه ثبات و استقرار و نیز حرکت و سرعت می‌آفریند.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به نقش اقتدار فرهنگی در تمدن سازی، افزود: از ترکیب نظام ارزش‌های مادی و معنوی جامعه، اقتدار عمومی به وجود می‌آید، به‌عبارت‌دیگر زمانی که دانش به ارزش معنوی و مادی تبدیل می‌شود، اقتدار زاییده می‌شود و تا زمانی که ارزش معنوی و مادی کماکان تبدیل به دانش می‌شود، اقتدار ادامه پیدا می‌کند. اقتدار فکری، فرهنگی، علمی و اقتصادی، تمدن را می‌آفریند.

وی تصریح کرد: به عبارت بهتر تمدن از تبدیل دانش به ارزش، شروع می‌شوند و با تبدیل همان ارزش به دانش جدید بسط، گسترش و امتداد می‌یابند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات