۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۶۳۶۶۰۱
واعظی:

اروپا به اقدامات نادرست خود ادامه دهد از NPT خارج می شویم

اروپا به اقدامات نادرست خود ادامه دهد از NPT خارج می شویم
رییس دفتر رییس جمهور گفت: بحث خروج ایران از ان پی تی درصورت ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت، در نامه اردیبهشت ماه رییس جمهور به سران کشورهای 1+4 عنوان شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه دولت در گفت و گو با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال خروج ایران از ان پی تی در پاسخ به عملکرد اروپایی ها، افزود: رئیس جمهور در نامه به سران کشورهای 1+4 اعلام کردند که ما علاقمندیم در برجام بمانیم و آنچه تعهدات ما در برجام است را انجام دهیم و لازمه اش این است که 1+4 هم برای حفظ برجام به تعهدات خود متعهد و وفادار باشد.

واعظی تاکید کرد: اگر آمریکایی ها و طرفین بدنبال این باشند که پرونده ایران را دوباره به شورای امنیت ببرند، در اینصورت تصمیمات سخت تری خواهیم گرفت از جمله موضوع خروج از ان پی تی و اگر آنها بخواهند از این مسیر خارج شوند ما هم مسیر دیگری را دنبال خواهیم کرد.

از رئیس دفتر رئیس جمهور درخصوص مسائل مطرح شده درمورد نحوه انعکاس اخبار دولت در صدا و سیما سوال شد که وی در پاسخ با بیان اینکه ما چیز زیادی از صدا و سیما نمی خواهیم، گفت: خواسته ما این است که صحبت های آقای رئیس جمهور و اعضای دولت بدون تبعیض و براساس آنچه گفته می شود، مطرح شود.

واعظی افزود: در صدا و سیما برخی مطالب مطرح شده را منعکس نمی کنند و می گویند مصلحت نیست یا اینکه برداشت خود را از مطالب مطرح شده از سوی آقای رییس جمهور و وزرا زیر نویس می کنند که ما بارها گفته ایم و تذکر داده ایم زیر نویس شما با نوار و فیلم صحبت ها کاملا مغایر است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دولت با رئیس سازمان صدا و سیما و مجموعه عظیمی که برای این رسانه در نقاط مختلف کشور زحمت می کشند مشکلی نداریم و آنها را از خودمان می دانیم، اظهار داشت: متاسفانه تعداد اندکی از افراد سیاسی که در سال های گذشته برخی سمت های کلیدی را در دست دارند، فکر می کنند باید براساس تفکر و حزب خودشان برخورد کند.

واعظی با تاکید بر اینکه صدا و سیما یک رسانه ملی و متعلق به همه مردم و کل کشور است و نباید توسط یک گروه محدود به صورت جناحی اداره شود، تصریح کرد:همانطوری که برای قوا و نهادهای دیگر بسته خبری می بندند، برای دولت هم همانطورعمل کنند، نمی شود که وزیر ما دو روز در هرمزگان به همه مناطق سیل زده سر بزند و 10 ثانیه پخش کنند و یکی که فقط غذا توزیع کرده را سه دقیقه انعکاس دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این موضوع فقط صحبت ما نیست بلکه صحبت مردم هم هست، گفت: مردم دوست دارند صدا و سیما بدون تبعیض عمل کند و معنای این خواسته این نیست که بین دولت و صدا و سیما اختلاف وجود دارد، باید به انتقادات ما به نوعی توجه شود.

رد صلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان و موضع دولت در این رابطه، دیگر سوال خبرنگاران بود که وی در پاسخ تاکید کرد: رد صلاحیت ها اگر براساس قانون باشد و فردی به خاطر تخلف اعم از اقتصادی، اخلاقی و هرچیزی که قانون مشخص کرده است رد صلاحیت شود، دولت هیچ مطلبی در رابطه با آن ندارد.

واعظی تصریح کرد: ولی ما گزارش هایی دریافت می کنیم از افرادی که همین الان در مجلس حضور دارند و یا نماینده نیستند مبنی بر اینکه به آنها گفته اند شما از برجام حمایت و از دولت طرفداری کرده اید. چیزهایی در پرونده اینها گذاشته اند که مسئله تفکر و اندیشه است ، اندیشه ای است که 24 میلیون نفر به آن رای داده اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: برجام چیزی نیست که طرفداری از آن نقطه ضعف و دلیل رد صلاحیت افراد باشد و نمی شود که همه ناحق باشند و فقط سخنگوی شورای نگهبان حق باشد و به هرکسی در هر جایی صحبت می کند از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنگوی شورای نگهبان پاسخ بدهد.

واعظی با بیان اینکه رد صلاحیت براساس تخلف مالی ، اقتصادی یا اخلاقی قابل قبول است اما نمی شود به خاطر فکر و عقیده این کار را کرد، افزود: همواره دو تفکر در کشور بوده ، یک تفکر بدنبال افزایش مشارکت و انتخابات پرشور در کشور است که سردمدار آن از ابتدا مقام معظم رهبری بوده اند.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: تفکر دیگری هم هست که می گویند مهم نیست چند درصد شرکت می کنند، مهم این است که نتیجه انتخابات چه باشد، ما به این تفکر می گوییم اگر شما می خواهید در انتخابات کم شرکت کنند و نتیجه آن، انتخاب یک گروه خاص باشد، این خواست همه ملت ایران نیست.

واعظی تاکید کرد: صحبت دولت و آقای رئیس جمهور روشن است و آن این است که همانطوری که مقام معظم رهبری فرموند باید همه تلاش کنیم انتخابات حداکثری داشته باشیم زیرا در این حالت علاوه بر اینکه مسائل داخلی را حل می کند، قطعا مسائل خارجی ما راهم حل می کند و با انتخابات پرشور و حداکثری بسیاری از توطئه ها خنثی می شود.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص تاخیر در انتخاب رئیس هلال احمر، گفت: شورای عالی هلال احمر قبل از موافقت رئیس جمهور با استعفای آقای پیوندی و با عجله تشکیل شد و رای گیری انجام شده در شورا برای انتخاب گزینه های جایگزین از میان 9 نفر ثبت نام کننده نیز با اشکالاتی مواجه بوده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: از میان 9 نفر، 2 نفر از داخل شورا و 7 نفر از بیرون بوده اند که زمان محدودی برای حرف زدن داشتند و در نهایت هم همان دو نفر داخل شورا انتخاب شدند که با اعتراض 7 نفر دیگر مواجه شده است.

واعظی گفت: معترضان در نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی شدند و ایشان هم بی طرفانه دستور دادند معاونت حقوقی موضوع را بررسی کند، معاونت حقوقی هم بعد از بررسی به نحوه انتخابات اشکال گرفت و پیشنهاد کرد که انتخابات تجدید شود.

واعظی درخصوص دومین سفر وزیر خارجه عمان به ایران طی هفته های اخیر و اینکه آیا حامل پیام خاصی بوده است، با بیان اینکه آقای بن علوی حامل پیام خاصی نبود، گفت: روابط دو جانبه ایران و عمان درحال گسترش است، بخشی از سفر آقای بن علوی روابط دو جانبه و بخشی نیز مربوط به مسائل منطقه ای است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: عمان و ایران در دو طرف تنگه هرمز قرار دارند و تعامل دو کشور باید زیاد باشد، وقتی ایده تامین امنیت منطقه از سوی کشورهای منطقه را مطرح می کنیم، این امنیت بدون صحبت کردن و دیدار تامین نمی شود.

واعظی افزود: سفر امیر قطر به ایران نیز در همین راستا بود و بخشی از صحبت های ایشان در رابطه با تامین امنیت خلیج فارس بود، سفر دیروز وزیر خارجه عمان نیز در رابطه با امنیت خلیج فارس انجام شده است . امنیت خلیج فارس آنقدر اهمیت دارد که هم وزیر خارجه ایران سفرهای متعدد به کشورهای منطقه داشته باشد و هم وزرای خارجه این منطقه به ایران سفر کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور درمورد مواضع عربستان درمورد ایران و تاثیر آن بر روابط دو کشور نیز افزود: عربستان همسایه ما است، سیاست ما همواره این بوده که با همسایگان خود از جمله عربستان روابط خوبی داشته باشیم، عربستان یک کشور اسلامی است، در گذشته روابط خوبی داشته ایم و امروز هم عقیده داریم به نفع دو کشور و منطقه است که مشکلات خود را حل کنیم و اجازه ندهیم رژیم صهیونیستی و دشمنان کشورهای اسلامی از این شکاف ایجاد شده استفاده کنند.

محمد قمین
ارسال نظرات