۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۳۶۸۶۲
امام جمعه موقت کاشان:

اعتقاد به «بداء» سبب می شود انسان هیچگاه ناامید نباشد

اعتقاد به «بداء» سبب می شود انسان هیچگاه ناامید نباشد
حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اعتقاد به «بداء» سبب خواهد شد انسان هیچگاه ناامید نباشد و به خداوند توکل داشته باشد و هر لحظه منتظر عنایات خدا برای حل مشکلات خود باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در تفسیر آیه ۳۹ سوره رعد که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید، «یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَیُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ» عالم تقدیر هرآنچه که بخواهد محو می‌کند و هرآنچه را که بخواهد اثبات می‌کند.

وی افزود: این آیه تأکیدی بر آیه قبل است که می‌فرماید، «لِکُلِّ أَجَلٍ کِتَابٌ» این پاسخ مشرکین به پیامبر بود که گفتند اگر کتاب تورات و انجیل و قرآن کتاب آسمانی هستند، چرا خداوند در کتاب تورات و انجیل یک مطلب جدیدی را مطرح کرده و در قرآن مطلب دیگری را بیان کرده است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند در این آیه قبل خطاب به مشرکین می‌فرماید، هر زمانی کتاب خاص همان زمان و براساس مقتضیات همان زمان نیاز است و در آیه بعد برای تأکید بر این مطلب می‌فرماید، «یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَیُثْبِتُ» خدا هر دستوری را بخواهد محو می‌کند و هرآنچه را که بخواهد اثبات می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از مفسرین در ذیل این آیه شریفه موضوعی را تحت عنوان موضوع «بداء» مطرح کرده اند که از اعتقادت شیعه است که خداوند در آین آیه می‌فرماید، هرآنچه را که بخواهد محو می‌کند و هرآنچه را که بخواهد اثبات می‌کند.

امام جمعه موقت کاشان افزود: واژه «بداء» به معنی آشکار شدن موضوعی است که گاهی از سوی خدا آشکار می‌شود درحالیکه تا آن زمان تصور می‌کرد موضوع خوبی است، اما در ادامه متوجه می‌شود اشتباه است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند از انبیاء الهی عهد و پیمان گرفته است و یکی از این عهد و پیمان‌ها اعتقاد به «بداء» است که هرلحظه ممکن است از جانب خداوند اتفاق پیش بینی نشده‌ای رخ بدهد.
 
وی افزود: اعتقاد به «بداء» سبب خواهد شد انسان هیچگاه ناامید نباشد و به خداوند توکل داشته باشد و هر لحظه منتظرعنایات خدا برای حل مشکلات خود باشد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اهل بیت (ع) همه معتقد به «بداء» بودند و شیعیان نیز در زندگی همیشه باید به «بداء» اعتقاد داشته باشیم و هیچگاه ازعنایت خداوند ناامید نباشیم.

حجت الاسلام اسلامی تبار در عین حال از «بداء» به عنوان یک عامل بازدارنده نام برد و ادامه داد: انسان‌هایی که در اوج قرار دارند و از قدرت و ثروت برخوردار هستند باید مراقب اعمال خود باشند که خداوند می‌تواند به خاطر اعمال آن‌ها به راحتی قدرت و ثروت را از او بگیرید و تبدیل به انسان نیازمندی شود.

وی افزود: خداوند می‌تواند انسان قدرتمند و ثروتمندی را به تبدیل به یک انسان ضعیف و نیازمند کند و بر عکس آن نیز انسان ضعیف و نیازمندی را تبدیل به انسان قدرتمند و ثروتمندی کند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: انسان معتقد به «بداء» در عین حال که در مشکلات و سختی‌های زندگی خود منتظر عنایات خدا است، اگر عنایات خداوند شامل حال او شد باید مراقب باشد تا عنایات خداوند از او گرفته نشود./۱۳۰۷/پ203/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات