۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۳۶۹۰۴
پزوهشکده باقرالعلوم (ع) منتشر کرد:

مجلد اول کتاب "فرهنگ جامع کلمات حضرت فاطمه"

مجلد اول کتاب
جلد اول مجموعه فرهنگ جامع کلمات حضرت فاطمه سلام‌الله علیها به همت پزوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پزوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام جلد اول مجموعه فرهنگ جامع کلمات حضرت فاطمه سلام‌الله علیها به همت پزوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام منتشر شد.

کتاب "فرهنگ جامع کلمات حضرت فاطمه سلام الله علیها" در دو مجلد، تألیف پژوهشکده باقرالعلوم  علیه‌السلام و ترجمه علی مؤیدی است. این کتاب مجموعه ­ای است کامل از سخنان حضرت زهرا سرور همه زنان دو جهان که درود خدا بر او باد، او شبیه ترین مردم در منش و شخصیت والا به پدر گرامی ­اش رسول­ خدا بود، بلکه از همۀ جهات شبیه آن حضرت بود، تمایز و برتری او بر همه زنان دنیا و آخرت به جهت اوصاف کریمانۀ او است، زهرا سلام­ الله­ علیها در حقیقت تصویر کاملی از روحانیت پدر است، از همین روی خداوند او را نمونه و الگوی خوبی برای زنان قرار داده است.

این کتاب در سال 1386منتشر ش، و نسخه های آن نایاب گردید؛ از همین روی پژوهشکده باقرالعلوم علیه­السلام پس از بازتحقیق تصمیم به بازنشر آن گرفت.

 تشریح جلد اول کتاب:

سخنان حضرت زهرا سلام ­الله­ علیها در این پژوهش به دو قسمت تقسیم شده­ است که در مجلد اول این کتاب به سخنان حضرت زهرا سلام ­الله­ علیها قبل از وفات پیامبر اکرم صلوات­­ الله ­علیه ­وآله و در مجلد دوم به سخنان آن حضرت پس از وفات رسول مکرم اسلام صلوات­­ الله­ علیه­ وآله پرداخته می­ شود.

در مبحث اول فصل اول این کتاب، به مباحث قبل از ازدواج آن حضرت پرداخته می ­شود. دلایل نامگذاری و القاب آن حضرت، نحوه ارتباط وی با پیامبر، مقام و جایگاه حضرت خدیجه از اموری است که در این مبحث به آن پرداخته شده است.

نگارندگان کتاب در مبحث دوم، به مسائل پس از ازدواج ام ابیها سلام­ الله­ علیها پرداخته اند. این مبحث خود شامل 3 گفتار است.

گفتار اول در برگیرنده مباحث پیش از تولد حسنین علیهماالسلام است. این گفتار شامل 47 نکته در مورد فضائل حضرت فاطمه و امیر­المؤمنین علیهم­السلام می­ باشد. نکات آموزنده در مورد نحوه ازدواج فاطمه و علی، چگونگی اداره منزل توسط ایشان، نوع رابطه این دو معصوم با یکدیگر، و حکایت جالب و خواندنی در مورد عبادات و عظمت فاطمه و علی و.... است.

گفتار دوم به وقایع پس از ولادت حسنین علیهم­االسلام می­ پردازد. این گفتار شامل 84 عنوان از فضائل و حکایات مربوط به حسنین علیهما­السلام و والدین گرامی آنها م ی­باشد. حکایاتی از محبت پیامبر صلوات الله علیه­ وآله به حسنین علیهم­االسلام، اندوه و بی­تابی  حضرت زهرا  سلام ­الله­ علیها برای سید­الشهدا، جایگاه اهل بیت نزد خداوند متعال و نقل کرامات از آنها.

برشی از این گفتار:

نازل شدن خرمای بهشتی برای پیامبر و اهل بیت علیهم­االسلام

ابو جعفر طبری از راویان راستگو نقل می کند: پیامبر نزد فاطمه رفت و فرمود: امروز پدرت مهمان تو است. فاطمه سلام ­الله ­علیها عرض کرد: حسن و حسین علیهم­االسلام دنبال غذا می گردند و ما در منزل چیزی برای خوردن نداریم.

امیرالمؤمنین و حسن و حسین علیهم­االسلام وارد منزل شدند و نزد پیامبر نشستند. رسول خدا لحظه ­ای نگاهش را به َآسمان دوخت، جبرئیل نازل شد و عرضه داشت: ای رسول خدا! خداوند بلند مرتبه به تو سلام می­ رساند و درود ویژه ­اش را نثار تو می­ کند و می­ فرماید: به علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم­االسلام بگو: از میوه های بهشتی کدام یک را دوست دارید تا برای شما بفرستم.

رسول­ خدا صلوات ­­الله­ علیه ­وآله فرمود: ای علی و فاطمه و حسن و حسین، چه میوه­ا ی میل دارید تا برای شما حاضر شود؟

همگی سکوت کردند. حسین از جدش رسول گرامی اسلام و از پدرش امیرمؤمنان و از مادرش زهرا و از برادرش درخواست اجازه کرد. همه گفتند: حسین جان آنچه می خواهی بگو. عرض کرد: من خرما را درخواست دارم. بقیه هم از این تقاضا استقبال کردند.

رسول خدا به فاطمه فرمود: برخیز وارد خانه شو و آنچه هست بیاور. فاطمه ظرفی دید که پر از غذای بهشتی بود و پارچۀ سبزی از سندس روی آن انداخته شده بود، و در میان آن خرمای تازه­ای بود که در غیر فصل خودش به وجود آمده بود.

پیامبر به فاطمه فرمود: این غذا را از کجا آورده ­ای؟ عرض کرد: این غذا از طرف پروردگار است.

رسول خدا ظرف غذا را گرفت و نام خدا را بر زبان جاری کرد و یکی از خرما­ها را برداشت و در دهان حسین گذاشت و فرمود: نوش جانت ای حسین! و سپس دومی را برداشت و در دهان حسن گذاشت و فرمود: نوش جانت ای حسن! و سپس سومی را برداشت و در دهان فاطمه گذاشت و فرمود: نوش جانت دخترم! چهارمین خرما را برداشت و در دهان امیرالمؤمنین گذاشت و فرمود: نوش جانت علی جان! آنگاه از جا برخاست و ایستاد، سپس نشست و خرمای دیگری گرفت و در دهان امیرالمؤمنین گذاشت و فرمود: گوارای وجودت علی جان! ، باز هم از جا جست و ایستاد و نشست و سومین خرما را برداشت و در دهان امیرالمؤمنین گذاشت و فرمود: نوش جانت علی جان!

سپس ایستاد و نشست و همگی از آن غذا خوردند و ظرف غذا به آسمان برده شد. فاطمه عرض کرد: پدر جان، امروز عمل شگفت انگیزی از شما دیده شد.

فرمود: دخترم، خرمای اول را که در دهان حسین گذاشتم شنیدم که میکائیل و اسرافیل می­ گویند: نوش جانت ای حسین! لذا من هم با آنان هم سخن شدم، و هنگامی که خرما را در دهان حسن گذاشتم شنیدم که میکائیل و اسرافیل می­ گویند: نوش جانت ای حسن! من نیز با ایشان هم کلام شدم، خرمای سومی را وقتی که در دهان تو گذاشتم، شنیدم، که حورالعین می­ گویند: گوارای وجودت باد ای فاطمه! من نیز با آنان چنین گفتم. ولی وقتی خرما را در دهان علی گذاشتم، سخن حق را شنیدم که فرمود: گوارای وجودت علی! و من برای احترام به پروردگار از جا برخاستم، همچنین این قضیه در خرمای دوم و سوم اتفاق افتاد تا جایی که شنیدم خدای بزرگ فرمود: اگر از این ساعت تا روز قیامت خرما به دهان علی می گذاشتی، می ­گفتم: گوارا باد! گوارا باد!

در گفتار سوم این کتاب اتفاقات مقارن وفات پیامبر صلوات­­ الله­ علیه ­وآله بررسی می ­شود. اتقافاتی نظیر گریه و خنده­ فاطمه پیش و هنگام رحلت پیامبر صلوات­­ الله علیه­ وآله، وصیت­‌های پیامبر به علی و فاطمه، اجازه خواستن فرشته مرگ از پیامبر، وراثت حسن و حسین از جد بزرگوار خود و .... /۱۰۱/ش

 

ارسال نظرات