۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۳۶۹۳۵
وقتی باید در آزادی بیان‌ غرب را گِل گرفت

سانسور دامن‌گیر خبرگزاری فارس شد

سانسور دامن‌گیر خبرگزاری فارس شد
اینها مثل بمب شیمیایی‌اند، مثل این می‌ماند که ما اجازه دهیم دشمن، بمب شیمیایی را به زمین ما بزند، بعد یک‌سری ماسک به مردم بدهیم که هر کس خواست استفاده کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، شبکه ملی اطلاعات یکی از نیازهای مهم و اساسی در امر اطلاع‌رسانی است که بسیاری از کارشناسان فضای مجازی نسبت به آن واکنش نشان دادند. اتفاق امروز خبرگزاری فارس دوباره این سوال را به ذهن می‌رسد که چرا در عرصه زیرساخت و ساخت شبکه ملی اطلاعات فشل می‌زنیم.

مهدی صرامی معتقد است: «شبکه ملی اطلاعات در واقع همین شبکه ارتباطی کشور است که سه تفاوت اصلی با یکدیگر دارند. یک، گردش اطلاعات مربوط به داخل کشور صرفا از طریق داخل کشور و مدیریت ترافیک در داخل کشور انجام شود. به عبارت دیگر مسیر یابی اطلاعات یک شبکه، در داخل همان کشور باشد.»

زمانی که مبدا و مقصد اطلاعات در داخل کشور است، چه ضرورتی دارد تا از اینترنت آمریکایی استفاده کنیم و از همین طریق همان گونه که اسنودن بیان کرد، سالانه میلیاردها داده اطلاعاتی از کشورما دزدیده شود و به سمت آمریکا و صاحبان شبکه‌های اجتماعی خارجی روانه شود.

آزادی اطلاعات برای مطالب غیراخلاقی

ابتدا سپاه را از شبکه‌های اجتماعی سانسور کردند، سپس تصویر سردار سلیمانی و حالا دیگر مسئله شبکه اجتماعی نیست بلکه مسئله در سانسور و حذف یک خبرگزاری بزرگ از روی اینترنت است. دکتر غمامی گفت: آزادی اطلاعات غیر اخلاقی یعنی به جهت فرهنگی کاملاً در تضاد با ارزش‌های اسلامی و بومی ماست و ما هیچ کاری نمی‌توانیم در قبالش انجام بدهیم و هیچ سیاست‌گذاری نمی‌توانیم در موردش انجام بدهیم. پس ما به یک فضای داخلی نیاز داریم تا مبتنی بر ارزش‌های خودمان باشد و بر اساس آن سیاست‌گذاری کنیم.

حجت الاسلام کهوند در تعریف شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت:‌ اگر بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را تعریف کنیم، به نظرم خیلی از مسائل حل می شود. شبکه ملی اطلاعات در واقع اینترنتی است متصل به اینترنت جهانی؛ ولی با چهار خصوصیت، پرسرعت، امن، ارزان و سالم است؛ یعنی با این چهار خصوصیت به اینترنت بین‌الملل وصل می‌شود.

شبکه ملی اطلاعات در مقابل فضای سانسور و تهدید

از ابتدا رهبر انقلاب با این فضای سانسور، بگیر و ببند آمریکا در فضای مجازی مخالف بودند، روح الله مومن نسب در این رابطه عنوان کرد: تعبیر رهبر انقلاب در مورد شبکه‌های اجتماعی یا بهتر بگوییم ضد اجتماعی و غربی را دقت کنید؛ حضرت آقا می‌گویند: اینها مثل بمب شیمیایی‌اند، مثل این می‌ماند که ما اجازه دهیم دشمن، بمب شیمیایی را به زمین ما بزند، بعد یک‌سری ماسک به مردم بدهیم که هر کس خواست استفاده کند و هر کس هم نخواست استفاده نکند یا ماسک‌ها هم بعضا ماسک‌های معیوبی باشد؛ این اصلا معقول نیست؛ ما باید جلوی این موشک‌ها را بگیریم.

در پایان باز به اهمیت تبیین شبکه ملی اطلاعات و توضیح سواد رسانه و بصیرت رسانه‌ای باز می‌گردیم تا در بازی سیاسی و جنگ رسانه‌ای شکست نخوریم، کرم اللهی در ارتباط با اهمیت تربیت رسانه‌ای گفت: باید تربیت رسانه‌ای را شروع کنیم تا بچه یادبگیرد که نباید گوشی داشته باشد یا اگر سراغ فضای مجازی رفت، به اندازه نیم ساعت برود و تعریف شده حضور داشته باشد، آرام آرام این بچه یاد بگیرد که در خیلی از عرصه‌ها وارد نشود و نباید چیزی بالاتر از سن خودش یاد بگیرد. /882/ 503/

ارسال نظرات