۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۶۳۶۹۳۷
کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

ضرورت افزایش مطالبه مردمی برای شبکه ملی اطلاعات

ضرورت افزایش مطالبه مردمی برای شبکه ملی اطلاعات
منتظرقائم گفت: امیدوارم رسانه‌ای‌ها مطالبه خود را در حوزه شبکۀ ملی اطلاعات بالا ببرند و خودشان عملا از شبکه‌های داخلی استفاده کنند تا بتوانند مطالبه‌گری مثبت کنند.

اشاره: مسدود شدن دامنه farsnews.com توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از مهمترین و فعال‌ترین خبرگزاری‌های ایران به خصوص بعد از حوادث آبان ماه 98 یک نکته مهم را در حوزه رسانه متذکر می‌شود که با وجود اثبات دشمنی آمریکا با مردم ایران، چرا هنوز فرزندان مسئولین در آمریکا تحصیل می‌کنند و چرا باید از امریکا اینترنت بخریم و ارز زیادی را خارج کنیم.

از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سراغ ابوذر منتظر قائم رفت تا در مورد اهمیت شبکۀ ملی اطلاعات و اتفاقات این روزهای عرصه رسانه به گفت‌وگو بپردازیم.

رسا- نظر شما دربارۀ اهمیت شبکۀ ملی اطلاعات و مزایای راه‌اندازی این شبکه چیست؟

ببینید در رابطه با اهمیت شبکه ملی اطلاعات حرف‌های زیادی زده‌اند و من خیلی خلاصه بسنده می‌کنم به اینکه شبکه ملی اطلاعات بر خلاف اغواهایی که شده است به معنای کم کردن جزئی از نظام مخابراتی فعلی کشور و نظام مخابراتی دیجیتال و اینترنت کشور نیست بلکه به معنای اضافه کردن چیزی است و آن هم مسیرهای دسترسی و ارتباطی داخلی در ترافیک اطلاعات آنلاینی است که نداشتیم.

 

مصاحبه/ رسانه‌ای‌ها باید بیدار بشوند

 

مزایای شبکه ملی اطلاعات

شبکۀ ملی اطلاعات یک سری مزیت‌هایی را به دنبال می‌آورد، به طور مستقیم با ارزان شدن خدمات، ده برابر شدن سرعت خدمات، بالا رفتن کیفیت خدمات و امنیت اجتماعی و سیستمی خدمات و ارتباطات در فضای مجازی همراه است، حالا این دیگر خودش می‌تواند شروع یک سری بحث‌ها باشد که چه کسانی از شبکۀ ملی اطلاعات خوششان نمی‌آید و چه کسانی از این خوششان می‌آید.

رسا- مسئله دیگری که پیش آمد، دامنه farsnews.com توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بسته شد، در مورد فرآیند این انسداد توضیحاتی می‌دهید؟

اولا دوستان رسانه‌ای ما باید بیدار شوند، البته من امیدی ندارم که دوستان رسانه‌ای بیدار بشوند، چرا که اگر در نوع کاربرد فناوری اطلاعات و فضای مجازی قدری هوشمندی را لحاظ بکنند، چرا باید رسانه مهمی مثل فارس نیوز سانسور شود؟‌ در حالی که ما جنگ سایبری با رژیم ایالات متحده و نظام سلطه داریم و فکر بکنند که آمریکا اجازه می‌دهد تا استفادۀ ما از فضای مجازی به همین راحتی باشد، در حالی که وقتی کنترل و مدیریت فضای مجازی در اختیار آمریکا است و اگر سودی از این موضوع به دست نیاورد، قطع می‌کند.

 

مصاحبه/ رسانه‌ای‌ها باید بیدار بشوند

 

درس عبرت

اتفاقاتی که در اینستاگرام و توییتر افتاد، باید برای ما درس عبرت می‌شد و متاسفانه تعدادی بودند که تمام اقدامات مجرمانه و تروریستی دشمن را در فضای مجازی توجیه کردند و همین توجیه‌ها باعث شد تا ما فکر کنیم که اشکال کار از ما بوده و دشمن گناهی نداشته است.

رسا- اگر همین دامنه farsnews.ir که تازگی راه انداخته‌اند، آیا این دامنۀ جدید نیز قابل مسدود شدن توسط آمریکا است یا خیر؟

استفاده از دامنه ir باید زودتر از اینها شروع می‌شد و نباید سرمایه گذاری روی com می‌شد، شبکه ملی اطلاعات هم حداقل‌هایی در حوزه زیرساخت‌های شبکه آماده کرده است و در صورتی که از سوی خبرگزاری‌هایی مثل فارس و سایر نیروهای انقلابی مورد استفاده و کاربری قرار می‌گرفت می‌توانستیم به دولت و مسئولین دیگر فشار بیاوریم تا آن را توسعه بدهند.

ولی وقتی شبکه‌هایی مثل فارس نیوز و حتی رسای شما از تلگرام و اینستاگرام بیشتر از شبکه‌های داخلی استفاده می‌کنند، شبکه‌های داخلی مورد کاربرد قرار نمی‌گیرند، نقاط ضعف‌شان مشخص نمی‌شود.

تبعیت از دیدگاه رهبری وجود ندارد

به خاطر همین عدم استفاده، شبکه داخلی رشد نمی‌کند و وضعیت امروز اینگونه می‌شود که ترافیک داخلی یا عرض باند آن حداکثر نیم ترابیت بر ثانیه است و حالا به نیم ترابیت هم نرسیده است اما ابر ترافیک بین‌المللی کشور، عرض باند 720 ترابیت به بالا است و نسبت یک هزار و چهارصدم میان ترافیک داخلی با بین‌المللی برقرار است. 

 

مصاحبه/ رسانه‌ای‌ها باید بیدار بشوند

 

این آمار به این علت است که بخش‌های IT و رایانۀ خبرگزاری‌ها که با بیت کار می‌کنند، از دیدگاه‌های رهبری در حوزه استفاده از کالای داخلی و استقلال در حوزۀ فضای مجازی ظاهرا نه از منظر سیاسی و رسانه‌ای بلکه تبعیت عملی ندارند و دوست دارند با ابزارهای آماده‌ای کار کنند که صهیونیسم بین‌الملل در اختیارشان قرار داده و این اشکالات ناشی از عدم رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل است.

ما نقطه ضعفی داریم و به رفع آن احساس نیاز نمی‌کنیم، در نتیجه این نقطه ضعف، از سمت دشمن می‌تواند بر ما اعمال فشار کند و سامانه‌های اصلی مدیریتی اینترنت بین‌الملل که در اختیار آمریکا است و از طرفی بر خلاف نظر آقای وزیر ارتباطات که می‌گفت:«اینترنت در اختیار آمریکا نیست که بخواهد سیاستش را اعمال کند.» خیر! کاملا در اختیار آمریکا است و اعمال سیاست مد نظر خودش را می‌کند.

 

مصاحبه/ رسانه‌ای‌ها باید بیدار بشوند

 

رسانه‌ای‌ها باید بیدار شوند

امیدوارم که رسانه‌ای‎های ما بیدار بشوند، در مورد اینستاگرام، توییتر و در مورد شبکه‌های خارجی، اولا مطالبه‌گری‌شان در مورد شبکۀ ملی اطلاعات را بالا ببرند و مقداری هم خودشان عملا از شبکه‌های داخلی به معنای واقعی استفاده کنند تا بتوانند واقعا مطالبه کنند، آن وقت ما می‌توانیم بگوییم که حرکت به سمت انقلاب اسلامی در فضای مجازی اتفاق بیفتد.

رسا ـ با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. /882/ 403/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
باید خیلی زود وو فوری بسیج عمومی شود برای شبکه ملی اطلاعات
1
0