۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۶۳۶۹۸۰
تولیت مدرسه علمیه مروی:

انسان با اراده خودش مسیر سعادت و شقاوت را انتخاب می کند

انسان با اراده خودش مسیر سعادت و شقاوت را انتخاب می کند
آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان با اراده خودش مسیر سعادت و شقاوت را انتخاب می کند، گفت: مواسات در سیره اهل بیت(ع) کاملا مشهود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) در فرمایش خودشان پیامی به همه شیعیان دارند مبنی بر اینکه اگر می خواهید به ولایت ما اهل بیت(ع) نائل شوید باید سه خصلت را داشته باشید.

وی افزود: نخستین ویژگی آن است که انسان در مقام عمل ورع داشته باشد و در ارتباط با برادران دینی اهل مواسات باشد؛ در واقع تحت ولایت ائمه اطهار(ع) قرارگرفتن لازمه‌اش از خودگذشتگی و مخالفت با خواسته های نفسانی است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: کسی نمی تواند اظهار و ادعای ولایت اهل بیت(ع) را داشته باشد اما در زندگی دنیوی اهل تلاش و مجاهدت نباشد و نفس خویش را با آن کشش‌های جنبه های حیوانی که مخالف فرمان الهی است رها کرده باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: انسان ولایتمدار در ارتباط با دیگران و زندگی مادی اهل دقت است و این گونه نیست که فعالیت او در زندگی فردی براساس تقوا و ورع باشد اما در زندگی اجتماعی توجهی به دیگران نکند و همواره به فکر خود باشد؛ انسان ولایتمدار در همه ابعاد به سعادت و راحتی دیگران فکر می کند.

وی افزود: بنابراین در معنای مواسات می توان چنین گفت که انسان هر چیزی را که در محدوده شرع مقدس برای خود می خواهد در همان محدوده برای دیگری نیست بخواهد؛ بر فرض مثال علاوه بر اینکه امور واجب مالی خویش را اعم از خمس و زکات پرداخت می کند نسبت به رفع نیاز مالی برادر مومن نیز غفلت ندارد.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: همین اقدام سبب تقویت رابطه ولایی فرد با ائمه اطهار(ع) می شود؛ انسان حتی اگر تمکن مالی نداشت می تواند از اعتبار و آبروی خود برای دستگیری از برادر دینی‌اش هزینه کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه بیان داشت: در سیره ائمه اطهار(ع) بارها ذکر شده با اینکه آن بزرگواران جایگاه بالای امامت و معنویت داشتند اما با دستان مبارکشان انبانی از نان و طعام بر دوش می گذاشتند و شبانه به درب خانه محرومان و مستضعفان می رفتند و به آنان کمک می کردند؛ اولیای الهی این نوع فعالیت ها را در حکومتی که ظالمان قصد جان آنان را داشتند انجام می دادند.

وی ادامه داد: سطح زندگی ائمه اطهار(ع) متناسب با مقتضای زمانشان حتی پایین تز از آنگونه که عمومی مسلمانان زندگی می کردند، بود؛ تبعیت از سیره اولیای الهی باید در زندگی عملی انسان مشهود باشد.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: انسان برای رشد جنبه های جسمانی خود چطور نیازمند تغذیه مناسب است و از امور خطرناک پرهیز می کند روح آدمی نیز چنین و حتی بالاتر است، انسان باید در همه مراحل از اعتقادات خود مراقبت کند؛ اعتقادات آدمی عمدتا با اعمالی که انجام می دهد شکل می گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه ابراز کرد: انسان اگر بخواهد به هر درجه ای از درجات ارتباط با ائمه اطهار(ع) دست یابد باید متناسب با همان درجه به صورت جامع ارتباط عملی را را سرلوحه خودش قرار دهد یعنی نه تنها جنبه های عبادی بلکه باید به حفظ روابط سالم فردی و اجتماعی آن هم در شؤونات مختلف زندگی توجه داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین انسان در هر بعدی از زندگی فردی و اجتماعی ضعیف عمل کند در بعد عبادی و ولایی ‌اش با اهل بیت(ع) نیز عملکردی ضعیف خواهد داشت چرا که رابطه ایمانی انسان با خداوند بستگی به رابطه ولایی او با اهل بیت(ع) دارد.

آیت‌الله تحریری در پایان با بیان اینکه دستورات شرع مقدس جامع است و همه شؤون زندگی انسان را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: انسان یک موجود جامعی است و با این گستردگی هر یک از ابعادش نقشی موثر در سعادت خود و دیگران دارد البته همین قدر که می تواند موجب سعادت خود و دیگری شود به همان میزان قادر است تاثیر منفی در سعادت خود و دیگران داشته باشد؛ انسان با اختیاری که خداوند به او عطا کرده می تواند انتخاب کنن که در مسیر سعادت و یا شقاوت حرکت کنند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات