۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۶۳۷۰۰۱
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

علقه های دنیوی مردم دلیل اصلی تنها ماندن اولیای الهی است

علقه های دنیوی مردم دلیل اصلی تنها ماندن اولیای الهی است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تعلقات دنیوی مردم دلیل اصلی تنها ماندن اولیای الهی است، گفت: انسان ولایتمدار تسلیم محض امر ولی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجدالهادی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: سوالی که در ایام فاطمیه برای انسان پیش می آید این است که چگونه شد امتی که قطرات وضوی پیامبراکرم(ص) را به تبرک بر می داشتند توانستند پس از ایشان دختر حضرت را تنها گذاشته و شاهد شهادت پاره تن حضرت رسول(ص) باشند.

وی با طرح این پرسش که چرا در طول تاریخ اکثر اولیای الهی تنها بودند و مردم به یاری آنان نمی شتافتند، ادامه داد: با وجود اینکه مردم از اولیای الهی بدی نمی دیدند اما در طول تاریخ آن بزرگان را تنها گذاشتند و آنان را یاری نکردند حتی دشمنان نیز به خوبی و بزرگ بودن اولیای الهی اذعان داشتند؛ امروز نیز این سوال مطرح است اینکه چرا امام زمان(عج) امروز در پس پرده غیبت و در غربت به سر می برند؟

حجت الاسلام والمسلمین عالی یکی از آسیب ها و آفات خوبان را عجب برشمرد و ابراز کرد: ریشه و زمینه های کفر بر سه محور کبر، حرص و حسد استوار است؛ ابلیس به واسطه صفت کبر بود که در برابر خداوند استکبار ورزید و رانده شد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان اگر بداند کمالات وجودی‌اش شعاعی از نور الهی و از جانب خداوند است هرگز به داشته های خودش متکبر نمی شود چرا که اگر کمالات وجودی آدمی از آن انسان بود نباید هنگام پیری و یا بیماری دچار ضعف و نقص می شد.

وی افزود: انسان اگر به دنبال بندگی الهی باشد هرگز گرفتار عجب و غرور نمی شود و از کمالات عنایت شده در مسیر کسب رضای الهی بهره می برد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی علت اصلی مشکلات و گرفتاری های بشری را نتیجه اعمال خود آنها بیان کرد و گفت: انسان در مواجهه با سختی ها و ابتلائات نباید خداوند را مقصر بداند بلکه باید به اعمال خود رجوع کرده و ریشه آن را در اعمال و رفتارش پیدا کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان اگر خود را برای خدمت در راه ولی الهی آماده نکرده باشد نمی تواند همگام با ایشان در مسیر حق گام بردارد و تسلیم فرامینش باشد؛ اولیای الهی مخزن اسرار پروردگار هستند بنابراین انسان باید با همه وجود در برابر آن بزرگان تسلیم محض باشد.

وی با اشاره به اینکه تعلقات پست و حتی مقدس می تواند انسان را از ولی الهی جدا کند، اظهار داشت: انسان اگر در برابر اولیای الهی تسلیم محض باشد در مواجهه با بحران ها و حوادث گمراه نمی شود؛ خوارج با شعار دفاع از مقدسات بود که در برابر قرآن ناطق ایستادند و شکست را بر امام علی(ع) تحمیل کردند بر این اساس یکی از دلایل تنها ماندن اولیای الهی دلبستگی امت به تعلقات نفسانی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در پایان خاطرنشان کرد: تعلقات نباید انسان را از اولیای الهی دور کند؛ کسانی که در روزهای بحرانی بین حق و باطل از مسیر حق خارج می شوند و اولیای الهی را تنها می گذارند در اصل گرفتار علاقه های باطل هستند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 8
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات