۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۳۷۰۳۱

یک دنیا درگیر یک ویروس

یک دنیا درگیر یک ویروس
اين روزها خبرهاي نگران‌کننده‌اي از قربانيان ويروس کرونا به گوش مي‌رسد، ويروسي مرموز و کشنده که تعداد قربانيان و مبتلايان شان رو به افزايش است و شمار افراد در معرض خطر به بيش از ۴۰ ميليون نفر مي‌رسد.

به گزارش خبرگزاري رسا، اين روزها خبرهاي نگران‌کننده‌اي از قربانيان ويروس کرونا به گوش مي‌رسد، ويروسي مرموز و کشنده که تعداد قربانيان و مبتلايان شان رو به افزايش است و شمار افراد در معرض خطر به بيش از ۴۰ ميليون نفر مي‌رسد، خطر انتشار نوع جديدي از کرونا به دليل جهش‌هاي احتمالي در آستانه رشد است و هر روز به شمار قربانيان و شهر‌هاي قرنطينه افزوده مي‌شود.

قرنطينه گسترده در چين براي جلوگيري از شيوع ويروس کرونا ابتدا از استان هوبي آغاز شد و هم‌اينک دست‌کم ۱۰ شهر در استان مرکزي هوبي به‌منظور ممانعت از گسترش ويروس کرونا قرنطينه شده‌اند و مقامات کشورهاي درگير بيماري و سازمان‌هاي بهداشتي، در تلاش‌اند با تشديد مراقبت‌هاي بهداشتي و آگاه کردن شهروندان، از گسترش و شيوع اين بيماري جديد جلوگيري کنند.

هنوز مورد مشکوکي از ويروس کرونا در ايران گزارش نشده

اين ويروس اسرارآميز، موجب تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها و لغو برنامه‌هاي فرهنگي و هنري در چين شده و همزمان با آغاز تعطيلات سال نو در اين کشور و مسافرت‌ شهروندان با قطار و هواپيما نگراني‌ها از خطر شيوع بيماري جديد افزايش يافته، بر همين اساس مقامات چين از مردم اين کشور خواسته‌اند به شهر ووهان با ۱۱ ميليون نفر جمعيت که محل انتشار اين ويروس است، سفر نکنند و به ساکنان هم توصيه کرده‌اند در شهر بمانند، به عبارت ديگر، رفت‌وآمدها به شهر ووهان به حالت تعليق در آمده است. حتي اتاق بازرگاني مشترک ايران و چين ضمن ارائه هشدارهاي لازم به تجار و بازرگانان ايراني، تأکيد کرده است، تجار تا پيش از سفر به چين، از آخرين وضعيت شيوع کرونا در مقصد مطلع شوند. از سوي ديگر مطابق آمار آکادمي گردشگري چين، سالانه 120 ميليون گردشگر اين کشور به سرتاسر جهان سفر مي‌کنند که از اين ميزان، سهم ايران در حدود هزار و ۷۰۰ نفر برآورد شده و اين موضوع، هراس ابتلا و شيوع اين بيماري در ايران را بر اساس مراودات بالاي تجاري و گردشگري بيشتر کرده، هرچند هنوز مورد مشکوکي از ويروس کرونا در ايران گزارش نشده است.

در اطلاعيه مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت آمده است:«‌موارد ابتلا به کرونا ويروس جديدي که تاکنون در چندين کشور مشاهده شده است، اما اکثر موارد در کشور چين بوده است. در هر کشوري نظام مراقبت بيماري‌هاي آن کشور در جهت کنترل اين بيماري اقدام مي‌کنند. اقداماتي که بر اساس پروتکل علمي برخورد با طغيان‌ها، اپيدمي‌ها و پاندمي‌ها انجام مي‌شود.

در کشور ما نيز با نظارت و راهبري معاونت بهداشتي و مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير در تمام پايانه‌هاي مرزي کشور به‌ويژه فرودگاه‌ها و بنادر بين‌المللي، پايگاه‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي مرزي با حضور تيم‌هاي متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بيماري‌ها فعال‌اند و با تجهيزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودي به کشور را تحت غربالگري و مراقبت‌هاي لازم قرار مي‌دهند. با شناسايي احتمالي هر مورد مشکوک به بيماري و يا افراد داراي علائم، فرد مورد نظر تحت تدابير بهداشتي خاص قرار مي‌گيرد و بررسي‌ها و درمان‌هاي لازم صورت مي‌گيرد. اين اصل نه‌فقط براي اين ويروس و اين بيماري، بلکه سال‌هاي سال است در کشور براي پيشگيري و کنترل بيماري‌هاي واگير به‌ويژه بيماري‌هاي نوپديد جريان دارد. چنانکه در ايام اربعين حسيني، ورود اتباع از مرزهاي شرقي و غربي و در ديگر روزهاي سال حسب مورد و هشدارها تحت مراقبت قرار مي‌گيرند.» 

گفته مي‌شود، به غير از چين موارد ديگري از ابتلا به اين بيماري در تايلند، کره جنوبي، ژاپن، تايوان، استراليا و آمريکا هم مشاهده شده است. تاکنون بيش از ۸۰۰ نفر در چين به ويروس جديد کرونا مبتلا شده‌اند که از اين تعداد بالغ بر ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اين ويروس تا لحظه نگارش اين گزارش در
 ۲۹ استان چين و ۱۲ کشور ديگر گزارش شده و سه نفر در فرانسه و يک نفر در استراليا به اين ويروس مبتلا شده‌اند. 
به گزارش خبرگزاري مهر، «سرعت همه‌گير شدن اين ويروس به حدي بالاست که تاکنون حدود ۱۳۰۰ نفر در سراسر جهان به اين ويروس آلوده شده‌اند و شمار قربانيان به ۴۱ تن مي‌رسد که ۳۹ نفر آن‌ها اهل استان «هوبِي» است که ميزباني شهر ووهان را نيز بر عهده دارند.  چين براي ممانعت از شيوع بيماري ۱۸ شهر را قرنطينه کرده است که جمعيتي معادل ۵۶ ميليون نفر را در خود جاي مي‌دهد.» 

کارشناسان سازمان جهاني بهداشت در حال بررسي اين موضوع هستند که آيا بيماري جديد تهديدي در سطح جهاني است و آيا سرعت و سهولت گسترش اين بيماري در حدي است که نسبت به محدوديت سفرهاي بين‌المللي، وضعيت اضطراري اعلام شود يا خير، با اين‌همه سازمان جهاني بهداشت براي اعلام وضعيت اضطراري در سطح جهان به دليل شيوع ويروس جديد کرونا خودداري کرده‌اند چرا که معتقدند، شيوع اين ويروس هنوز وضعيتي اضطراري براي بهداشت جهاني به شمار نمي‌رود. 

کرونا و نشانه‌هاي ابتلا به اين ويروس 

اين نوع ويروس جزء خانواده بزرگ ويروس‌هاست که از ويروس سرماخوردگي معمولي تا عامل بيماري سارس را شامل مي‌شود. سارس در سال ۲۰۰۲ در چين باعث ابتلاي بيش از هشت هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آن‌ها در جهان شد و حالا اين ترس وجود دارد که اتفاقاتي شبيه سارس را شاهد باشيم. تحقيقات نشان مي‌دهد که کدهاي ژنتيکي اين ويروس نزديکي زيادي به ويروس سارس دارد. نشانه‌هاي ابتلا به اين ويروس در انسان تب، سرفه، نفس‌نفس زدن و تنگي نفس است. به نظر مي‌رسد دوره درمان عفونت ناشي از اين ويروس طولاني‌ است به همين دليل احتمال دارد که بيماران بيشتري جان خود را از دست بدهند. صاحب‌نظران عنوان کرده‌اند، دوره نهفتگي آنفلوآنزا دو تا سه روز است اما در مورد ويروس کرونا اين زمان مي‌تواند به ۵ تا ۶ روز، يک هفته يا حتي بيشتر از آن‌هم برسد و حتي به‌محض بروز علائم هم ممکن است، اين بيماري با سرماخوردگي يا آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود.

محل انتقال اين ويروس بازار غذاي دريايي در شهر ووهان اعلام شده است، با اين‌که پستانداران دريايي مانند نهنگ سفيد مي‌توانند ناقل اين ويروس باشند اما احتمال اين‌که اين ويروس از حيوانات زنده ديگر اين بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بيشتر است.

محمدمهدي گويا، رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت درباره گونه جديد ويروس کرونا گفته است: هنوز اطلاعات درباره اين بيماري کامل نيست و راه انتقال آن‌هم به‌طور قطعي مشخص نشده است. آنچه تاکنون مشخص شده اين است که اکثر افراد مبتلا به اين ويروس، به يک بازار فروش محصولات دريايي مراجعه کرده‌اند، اما مشخص شده که حتي اين ويروس مي‌تواند از طريق قطرات تنفسي از انسان به انسان هم منتقل شود. ممکن است اين بيماري از طريق تماس با اين آبزيان يا خوردن آن‌ها انتقال يابد ولي هنوز نتيجه نهايي در اين زمينه حاصل نشده است.

وي توضيح داده است: سومين گونه خطرناک ويروس کرونا در حال حاضر در کشور چين مطرح و موارد اوليه آن مشاهده شده است. اين‌گونه جديد با عنوان ويروس کرونا ۲۰۱۹ نام‌گذاري شده است. کرونا  انواع مختلفي دارد که سه گونه از آن به‌عنوان گونه‌هاي خطرناک شناخته شده‌اند. 

رئيس مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت اعلام کرده است، در حال حاضر مسافراني که از چين وارد ايران مي‌شوند، در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) از نظر علائم ابتلا به ويروس کرونا بررسي مي‌شوند. اگر علائمي از بيماري مشاهده شود، اقدامات لازم براي مراقبت از اين افراد انجام مي‌شود. اگر کسي در چين آلوده به اين بيماري شده باشد، فقط مي‌تواند از طريق هواپيما به ايران برسد و تنها جايي که مسافر از چين وارد مي‌شود، فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) است.

در همين حال حسن خوشخو، معاون شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) از آمادگي اين فرودگاه به‌عنوان مهم‌ترين درگاه ورودي کشور براي مقابله با ويروس کرونا خبر داده و عنوان کرده است: فرودگاه امام خميني (ره) مهم‌ترين درگاه ورودي کشور محسوب مي‌شود، بر اساس استانداردهاي ملي و بين‌المللي و همچنين ضميمه ۹ کنوانسيون شيکاگو، اين فرودگاه همکاري‌هاي گسترده‌اي را با پايگاه بهداشت مرزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي دارد و همکاران اين پايگاه به‌صورت ۲۴ ساعته در فرودگاه حضور دارند.

مطابق اظهارات خوشخو، در حال حاضر از فرودگاه امام خميني (ره)

به ۴ مقصد در چين مسير پروازي برقرار است و تمهيدات لازم براي مقابله با ويروس کرونا از نخستين روزهاي شيوع اين ويروس در چين در فرودگاه امام با همکاري پايگاه بهداشت مرزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي انديشيده شده و اقدامات لازم براي جلوگيري از ورود مبتلايان به اين بيماري به کشور در حال انجام است، به همين منظور، تجهيزات لازم براي کنترل مسافران توسط پايگاه بهداشت مرزي در فرودگاه امام خميني (ره) فراهم شده تا کنترل مسافران با استانداردهاي لازم از نظر دارا بودن علائم بيماري ويروس کرونا صورت گيرد.

راهکارهاي پيشگيرانه

سازمان CDC و نيز ساير متخصصان سلامت، راهکارهاي محافظت در برابر کرونا ويروس را به‌ويژه در هنگام سفر منتشر کرده‌اند: ۱-از افرادي که داراي علائم سينه‌پهلو و سرماخوردگي معمولي نظير آبريزش بيني و سرفه هستند، فاصله بگيريد. ۲-با دست‌هاي نشسته هرگز چشم، بيني و دهان خود را لمس نکنيد. ۳-دست‌هاي خود را مرتب با آب و صابون بشوئيد و ماليدن دست‌ها را حداقل ۲۰ ثانيه ادامه دهيد. ۴-در صورت امکان از ضدعفوني‌کننده‌هاي دست الکلي استفاده کنيد. ۵-تا حد امکان از هرگونه تماسي با حيوانات و حضور در بازارهاي فروش حيوانات خودداري کنيد.

کرونا درمان دارد؟

مطابق گزارشي که خبرگزاري آنا به رشته تحرير درآورده، تاکنون درمان خاصي براي کرونا کشف نشده و در بيشتر موارد علائم آن به خودي خود از بين مي‌رود. پزشکان مي‌توانند با تجويز داروي درد يا تب، علائم را تسکين دهند. گفته مي‌شود دستگاه بخور يا دوش گرم مي‌تواند کاهش علائم  گلودرد يا سرفه کمک کند. نوشيدن مايعات زياد، استراحت و خواب کافي تا حد امکان مي‌تواند در درمان اين ويروس مؤثر باشد.  درعين‌حال، «جيمز گالامر» خبرنگار حوزه سلامت بي‌بي‌سي جهاني در گزارشي اعلام کرده، اين ويروسي نيست که به خودي خود نابود شود.

تنها تعطيلي شهرها در چين مي‌تواند جلوي گسترش کرونا ويروس را بگيرد. دانشمندان نشان داده‌اند که هر فرد آلوده مي‌تواند ويروس را بين ۱/۴ تا ۲/۵ نفر انتقال دهد چرا که توليدمثل ويروس کرونا بالاست. اما دو سؤال اصلي در اين باره وجود دارد؟ چه کسي آلوده به عفونت ويروس کرونا است و چه زماني عفونت تشخيص داده مي‌شود؟ واقعيت اين است که تنها ۲۵ درصد موارد از مبتلايان گزارش شده وضعيت وخيمي دارند. اگرچه کرونا ويروس کمتر از ويروس سارس خطرناک است و موارد خفيف و بدون علائم مسري آن زياد است اما مهار آن بسيار سخت‌تر است. محققان مي‌گويند ما هنوز نمي‌دانيم چه زماني افراد ناقل ويروس هستند. اين‌که آيا قبل از بروز بيماري علائم وجود دارد يا فقط بعد از ظهور بيماري است که علائم شديد مي‌شود؟ با همه اين‌ها پيشگيري از گسترش اين ويروس به‌طور قابل توجهي سخت است. 

حسين عرفاني رئيس اداره مراقبت  مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت درباره اين ويروس، به« رسالت» مي‌گويد: کرونا ويروس انواع مختلفي دارد که سه گونه از آن به‌عنوان گونه‌هاي خطرناک شناخته شده‌اند. ويروس کرونا ۲۰۱۹ درچين شيوع پيدا کرده است و تاکنون۹۰۰ نفر را گرفتار کرده و عامل مرگ ۲۶ نفر و موجب قرنطينه چند شهر و ۴۰ ميليون چيني شده است.

او در ادامه تأکيد مي‌کند: پيش‌بيني‌ها مبني بر آن است که بين هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار نفر در چين به ويروس کرونا ۲۰۱۹ مبتلا شده باشند اما هنوز عامل اصلي انتقال ويروس مشخص نيست و گمانه‌زني‌هاي بسياري براي منشأ آن وجود دارد اما اين ويروس اين توان را دارد تا از راه تنفس از فردي به فرد ديگري منتقل شود.

مطابق گفته‌هاي عرفاني، سازمان جهاني بهداشت تاکنون ويروس کرونا را يک وضعيت اضطراري بين‌المللي قلمداد نکرده و فعلا در چين وضعيت بحراني اعلام شده است.

او با اشاره به علائم ويروس کرونا ۲۰۱۹ اظهار کرد: دوره کمون بيماري حدود هفت روز است و  تب، سرفه، گلودرد، درد عضلاني، آب‌ريزش بيني، سردرد و بدن‌درد از علائم اين بيماري محسوب مي‌شوند و در مواردي تهوع و اسهال  بروز مي‌کند اما کيت تشخيص ويروس کرونا ۲۰۱۹ در کشور آلمان توليد شده و ما نيز پس از شيوع ويروس در چين و گسترش آن براي تهيه کيت اقدام کرده‌ايم و  آزمايشگاه مرجع سلامت براي شناسايي ويروس کرونا ۲۰۱۹ آمادگي دارد.

رئيس اداره مراقبت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي عنوان کرده است:  مراقبت‌هاي  مرزي براي پيشگيري از بروز بيماري ناشي از ويروس کرونا صورت گرفته و تيم‌هاي بهداشتي در فرودگاه امام خميني(ره) مستقر هستند، در ساير مبادي ورودي به کشور که احتمال دارد پس از سفر به چين به کشور ديگر رفته  و از آنجا به ايران سفر کرده باشند نيز تدابير بهداشتي انديشيده شده است. با توجه به اين‌که هموطنان ايراني به کشور چين و ساير کشورهايي که در آن‌ها ويروس کرونا گزارش شده است رفت‌وآمد دارند، توصيه مي‌شود که علائم و راه‌هاي انتقال بيماري را بشناسند و در صورت بروز هر گونه علامت  مشکوک به‌سرعت به پزشک مراجعه کنند.

رئيس اداره مراقبت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت يادآوري کرد: در سال ۲۰۰۳ نوع خطرناک ويروس کرونا به نام سارس  در چين شناسايي شد و موارد مثبت آن در زمان کوتاهي از ۲۷ کشور دنيا گزارش شد و  خوشبختانه طي مدت چند ماه به‌سرعت کنترل گرديد، در ايران شماري از موارد ابتلا به کرونا ويروس مرس ( نوع دوم خطرناک کرونا ويروس که حدود هفت سال پيش‌شناسايي شد و در کشورهاي حاشيه جنوبي خليج‌فارس بيشترين تعداد آن گزارش شده است) ثبت شده اما تاکنون استقرار و طغيان  بيماري را نداشته‌ايم و  به‌موقع از انتقال بيماري به ديگران جلوگيري شده است و در مورد ويروس جديد کرونا ۲۰۱۹ ( سومين نوع خطرناک کرونا ويروس) نيز خوشبختانه تاکنون مورد ابتلا  در ايران نداشته‌ايم.

او در ادامه توضيح مي‌دهد تا سال ۲ هزار يعني قرن بيستم باور بشر اين بود که با توجه به شناخت خانواده کرونا ويروس‌ها به‌عنوان دومين عامل شايع در بروز سرماخوردگي‌هاي معمولي، کرونا ويروس‌ها بيشترين شيوع را در بحث سرماخوردگي‌هاي معمولي دارند، سال ۲۰۰۳ ويروس سارس کشف شد، با آن شدت علائم که مي‌توانست کشنده باشد، حدود ۷ سال پيش ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ ويروس کروناي « MERS» در خاورميانه و کشورهاي جنوبي حاشيه خليج‌فارس به‌ويژه کشورهايي مثل عربستان، قطر، امارات متحده عربي و عمان گزارش شده که از شتر به انسان انتقال پيدا مي‌کند و بعد از آن از انسان به انسان هم قابليت سرايت دارد، اين نوع سوم، ويروس جديد کرونا است که به‌عنوان ويروس جديدي کروناي ۲۰۱۹ نام‌گذاري شده و با آن ۶ ويروس که در گذشته مي‌شناختيم، در حال حاضر ۷ ويروس از اين خانواده را شناسايي کرده‌ايم که سه نوع آن انواع خطرناک‌اند و چهار نوع آن، سرماخوردگي‌هاي معمولي را سبب مي‌شوند. 

دکتر عرفاني با تأکيد بر اين‌که به علت جديد بودن اين بيماري، تاکنون واکسن و درمان اختصاصي براي اين بيماري شناخته نشده، عنوان مي‌کند: همان‌طور که اشاره کردم، در سال ۲۰۰۳ ويروس سارس ظرف مدت زمان کوتاهي ۲۷ کشور را درنورديد و در اقصي نقاط دنيا بروز پيدا کرد و اين ويروس هم که سومين نوع خطرناک خانواده کرونا ويروس به‌حساب مي‌آيد تا دو روز گذشته از کشور آمريکا، استراليا، تايوان و تايلند و کره جنوبي و ژاپن هم گزارش شده بنابراين با توجه به مراوداتي که وجود دارد، احتمال ورود اين ويروس به هر کشوري از جمله ايران هست اما تمامي کشورها بايد اين ويروس را به‌موقع تشخيص داده و جلوي انتشار آن را بگيرند. 

دکتر شروين شکوهي، متخصص بيماري‌هاي عفوني و رئيس بخش عفوني بيمارستان لقمان، در گفت‌وگو با ما تأکيد مي‌کند: احتمال ورود اين ويروس به داخل کشور زياد است، به اين دليل که مراودات گسترده تجاري ميان اين دو کشور برقرار بوده و تجار و بازرگانان در رفت‌وآمد هستند اما چندان جاي نگراني نيست.

مطابق ديدگاه او، هزاران نفر سالانه در اثر آنفلوآنزا، ايدز و حتي هپاتيت جان مي‌بازند و ما نمي‌ترسيم اما از ويروس کرونا مي‌ترسيم، به اين دليل که يک ويروس جديد و ناشناخته است و خبرهايي مبني بر مرگ افراد مبتلا در رسانه‌ها منتشر شده است، درهرحال هنوز هيچ واکسني براي کرونا ويروس وجود ندارد و براي جلوگيري از عفونت کرونا بايد همان کارهايي را که براي پيشگيري از سرماخوردگي توصيه مي‌شود، انجام دهيم؛ مانند استفاده از صابون‌هاي ضد باکتري و اسپري‌هاي حاوي الکل و دستان خود را چند بار در روز به مدت حداقل ۲۰ ثانيه با صابون بشوييم.

از دست زدن به چشم، بيني يا دهان و از تماس نزديک با افرادي که بيمار هستند خودداري کنيم. شکوهي با بيان اين‌که هيچ درمان خاصي براي اين عفونت وجود ندارد، بيان مي‌کند: کرونا خانواده بزرگي از ويروس‌ها هستند که مي‌توانند از سرماخوردگي گرفته تا سندرم تنفسي حاد (SARS) و سندرم تنفسي خاورميانه (MERS)، عفونت ايجاد کنند. کرونا ويروس‌ها زئونوتيک هستند، به اين معني که هم به انسان‌ها و هم به حيوانات منتقل مي‌شوند. همچنين کرونا ‌ويروس به سيستم تنفسي حمله مي‌کند و منجر به آسيب‌هايي در ريه مي‌شود. اين ويروس بسيار مسري است و از طريق تماس با هر چيزي که به آن آلوده شده باشد، تنفس، سرفه يا عطسه، قابل‌انتقال است./1360/

منبع: رسالت
ارسال نظرات