۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۳۷۱۴۰

مدرسه علمیه جامعة المهدی؛ قطب ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در جنوب غرب اصفهان

مدرسه علمیه جامعة المهدی؛ قطب ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در جنوب غرب اصفهان
مدیر مدرسه علمیه جامعة‌المهدی اصفهان به تبیین برنامه‌های این مدرسه علمیه در راستای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و عمل به رسالت‌های حوزه علمیه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امروزه بیش از هر زمانی حوزه علمیه رسالت‌های خطیر و شرایط ویژه‌ای در عرصه تبیین گفتمان انقلاب اسلامی دارد، توجه به مسائل اجتماعی و رخدادهای روز ایران و جهان و تعیین راهبردهای مناسب برخاسته از مبانی دین مبین اسلام از جمله وظایفی است که حوزه علمیه بر عهده دارد و باید مسؤولان و مدیران حوزه‌های علمیه کشور در این خصوص طراحی علمی و عملی داشته باشند تا شاهد رشد و بالندگی حوزه علمیه در راستای تحقق تمدن اسلامی باشیم.

حوزه علمیه اصفهان به عنوان یکی از با سابقه‌ترین و مستعدترین حوزه‌های علمیه نیز در عرصه ترویج و نشر گفتمان انقلاب اسلامی ظرفیت‌های گسترده‌ای در این خصوص دارد و مدارس علمیه و طلاب حوزه اصفهان می‌توانند در این خصوص اگر برنامه ریزی‌های لازم از سوی مسؤولان صورت بگیرد و طراحی های علمی هدفمند در راستای گفتمان انقلاب اسلامی اجرایی شود، نقش آفرینی ویژه‌ای در عرصه‌های گوناگون از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی داشته باشند و شاید توجه به فقه حکومتی و فقه‌های مضاف بتواند نخستین گام جدی در این زمینه باشد.

مدرسه علمیه جامعة‌المهدی(عج) اصفهان از جمله مدارسی است که فعالیت‌های گسترده‌ای در منطقه جنوب غرب شهر اصفهان داشته و توانسته است تبدیل به یک قطب علمی، فرهنگی و اجتماعی در این منطقه شود. حجت الاسلام سید روح الله فیاض مدیر این مدرسه علمیه و از اساتید برجسته و جوان حوزه علمیه اصفهان و دانشگاه‌های اصفهان است.

در خصوص فعالیت‌ها و اهداف مدرسه علمیه جامعة‌المهدی(عج) خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین فیاض داشته است که مشروح آن در ادامه در اختیار شما قرار داده شده است.

رساـ مدرسه علمیه جامعة المهدی(عج) را معرفی کنید.

مدرسه علمیه جامعة العلم اصفهان توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران تأسیس شده است و مدریت آن با بنده است، امسال پایه سوم در مدرسه دایر شده است و مجموعا طلاب در سه پایه تحصیلی در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

در سال تحصیلی جاری مدرسه جامعة المهدی تبدیل به یک حوزه علمیه دانشجو پذیر شده است و در کنار مدرسه میرزا حسین، دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این مدرسه نیز مشغول به تحصیل علوم دینی شده‌اند و فعلا جمعیت طلاب مدرسه متشکل از 40 طلبه علوم دینی است.

از ابتدای فعالیت این مدرسه در سال 96 اصل کلی و مبنای فعالیت مدرسه علمیه جامعة المهدی با عنایت به اینکه ما در زمانه و عهد انقلاب اسلامی زندگی می‌کنیم و این عطیه بزرگ الهی به این ملت و کشور از شاخصه‌های مهمی از جمله اداره جامعه اسلامی براساس نظام اسلامی و مبانی اسلامی است و این موضوع مشمول تمام حوزه‌ها و عرصه‌های زندگی و اداره جامعه می شود، در این خصوص در راستای اهداف والای انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

فعالیت‌های تحصیلی این مدرسه علمیه به چه صورت است؟

متولی پشتیبانی تئوریک و نظریه‌پردازی این مبانی اسلامی حاکم بر جامعه حوزه‌های علمیه هستند و دستگاه‌های اجرایی باید مجری دستورات دین باشند، واضح است که در  تمام عرصه‌ها حوزه علمیه وظیفه دارد تا به تولید مبانی فکری و علمی بپردازد و در همین راستا مدرسه علمیه جامعة المهدی در دو بخش عمده تعریف می‌شود، نخست دروس رسمی حوزه علمیه و برنامه‌های آموزشی تعریف شده در مرکز مدیریت حوزه علمیه و البته تلاش کرده‌ایم در همین عرصه نیز بر نهادینه کردن فرهنگ مباحثه تأکید داشته و در راستای عملی شدن این فرهنگ مثبت و سازنده حوزه علمیه گام برداریم.

همچنین برگزاری کارگاه‌های روش مطالعه و مباحثه، تمرکز حواس در مطالعه و فراگیری علوم و دروس، ارتباط با خانواده‌های طلاب به صورت دقیق و روش‌مند، دوره‌های تمهیدیه برای طلاب جدید الورود و آشنایی با رسالت‌ها و اهداف تحصیل در حوزه علمیه از جمله اقداماتی است که در راستای اجرای بهتر، مؤثر و جامع‌تر برنامه‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه در مدرسه علمیه جامعة المهدی اجرایی شده است.

آیا این مدرسه علمیه فعالیت‌های فوق برنامه‌ای هم دارد؟

اما در بخش دوم فعالیت‌های مدرسه علمیه جامعة المهدی(عج) که براساس آن گام تأسیس مدرسه علمیه جامعة المهدی برداشته شده است، در محورهای گسترده‌تری در حال انجام و پیشرفتن در مسیر مشخص شده‌ای است که اهداف مهمی را در راستای اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب و رسیدن به آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی دنبال می‌کند.

تشکیل گروه‌های مباحثه طلاب درس خارج با محوریت درس خارج رهبر معظم انقلاب یکی از این برنامه‌ها است، از آنجایی که امام خامنه‌ای حتی در فقهی که ارائه می‌دهند مسأله فقه حکومتی است و در اصفهان به این موضوع کمتر توجه شده است لازم دیدیم گروهی از فضلای درس خارج حوزه علمیه اصفهان با توجه به متن درس خارج رهبر معظم انقلاب به مباحثه دیدگاه‌ها و مباحث ایشان بپردازند.

به صورت هفتگی جلساتی با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه پیرامون ابعاد مختلف بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه جامعة المهدی درحال برگزاری است، گروه پژوهشی تشکیل داده‌ایم که فعالیت جدی بر روی بیانات رهبر معظم انقلاب از ابتدای رهبری ایشان تا کنون در دیدار با طلاب و روحانیون حوزه علمیه که 32 مورد است، پیرامون وظایف و رسالت‌های حوزه علمیه و انتظارات و مطالبات ایشان از حوزه علمیه کار پژوهشی بسیار دقیق و منظم و قابل ارائه‌ای انجام داده‌اند و دستاوردهای این مطالعات پژوهشی را به مباحثه و بررسی گذاشته‌ایم.

کارگاه‌های آموزشی با محوریت اربعین در همین مدرسه و برخی از دیگر مدارس اصفهان برگزار کردیم و به بررسی ابعاد حرکت اربعین در ایجاد تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید ویژه دارند برگزار کرده ایم و دستاوردها و نتایج علمی و عملی خوبی داشته است.

بررسی ناهنجاری‌های اجتماعی منطقه جنوب غرب اصفهان که محل استقرار مدرسه علمیه جامعة‌المهدی است با حضور معتمدین محلی و مسؤولان از دیگر اقداماتی است که برگزار شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

فعالیت خانه طلاب به عنوان «قرارگاه گفتمانی طلبه عصر امام خمینی»

 همچنین خانه طلاب با مدیریت بنده نزدیک به 8 ماه است که در این مدرسه علمیه تأسیس شده و به عنوان یک تشکل طلبگی و حوزوی طلبه محور مشغول به فعالیت است و محوریت و شعار فعالیت آن به عنوان «قرارگاه گفتمانی طلبه عصر امام خمینی» است و طلاب اهل فکر و اندیشه و فعالیت در عرصه انقلاب اسلامی در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند تا بتوانند در راستای تبیین و ترویج و نشر اندیشه‌های امام خمینی و امام خامنه‌ای اقدامات هدفمند و اثرگذاری انجام دهند و فعالیت‌های ذکر شده در این خانه طلاب در حال برگزاری است و کارگروه‌های مختلفی نظیر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اقتصاد اسلامی با عنایت به ضرورت اسلامی سازی اقتصاد کشور و ارائه الگوی اسلامی برای اقتصاد کشور، از جمله کارگروه‌های فعال در این مجموعه است.

در عرصه فرهنگی نیز جلسات مستمر با ائمه جماعات جنوب غرب اصفهان به منظور ارتقا کیفیت فعالیت مساجد برگزار می‌شود، ضمن اینکه مجمع طلاب و روحانیون منطقه با مسؤولیت معاون فرهنگی مدرسه علمیه جامعةالمهدی تشکیل شده است و طلاب منطقه جلسات هفتگی برگزار می‌کنند.

حوزه در همه عرصه‌ها باید با جامعه تعامل داشته باشد

دوره تربیت مربی عقاید با محوریت کتاب‌ »برترین آرزو» با حضور دانشجویان و فعالان فرهنگی و فکری منطقه برگزار می‌شود، برپایی هیأت هفتگی ویژه طلاب، آموزش مکالمه عربی و ارائه مشاوره ویژه طلاب، برگزاری کلاس‌های ورزشی، دوره‌های هفتگی بینش سیاسی و تفسیر قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون، برپایی دوره‌های تفسیر در ماه مبارک رمضان و برپایی روضه‌ها و مراسمات مذهبی عمومی با محوریت مباحث انقلاب اسلامی از جمله فعالیت‌های مدرسه علمیه جامعة‌المهدی است.

جایگاه حوزه علمیه در جامعه بسیار مهم است و حوزه علمیه با همه آحاد و اقشار جامعه از مساجد تا بخش‌های امنیتی تعامل داشته باشد، در عرصه اقتصاد باید تئوری داشته باشیم و برای فرهنگ برنامه ارائه دهیم، متأسفانه‌ اغلب مدارس علمیه و حوزه علمیه به حداقل‌های موجود رضایت داده‌اند اما برنامه ما این است که نمونه کامل و جامعی از حوزه علمیه ارائه دهیم و مشخص کنیم کارکرد حوزه علمیه چگونه باید باشد تا همه حوزه‌های علمیه در این عرصه وارد شوند و باید بدانیم رسالت حوزه علمیه ورود به تمام عرصه‌های جامعه اسلامی و نظام مقدس اسلامی است.

فعالیت شما در عرصه فقه حکومتی به چه صورتی است؟

در عرصه فقه حکومتی فعالیت‌های علمی و پژوهشی جدی داریم و یک سالی است که به صورت جدی‌تری به موضوع فقه حکومتی توجه داشته و پیرامون آن جلسات علمی و مباحثات مستمری برگزار کرده‌ایم، فقه حکومتی عرصه حساس، تخصصی و مغفول در حوزه علمیه است، باید به این مسأله مهم که از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه خاصی داشته باشیم و ترویج گفتمان فقه حکومتی در حوزه‌های علمیه کشور بسیار مهم و ضروری است.

در نظر داریم دوره‌های ویژه‌ای در زمینه فقه حکومتی در اصفهان برگزار کنیم و از اساتید و فضلا و صاحب نظران حوزه علمیه کشور در زمینه فقه حکومتی استفاده ببریم تا به سمت نهادینه سازی فقه حکومتی در حوزه علمیه اصفهان و برگزاری دروس خارج در این زمینه حرکت کنیم تا آثار مؤثر و سازنده آن را شاهد باشیم.

نباید فراموش کنیم توجه به فقه حکومتی از مهمترین رسالت‌های حوزه علمیه و از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه است و ورود به این عرصه می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه و کشور باشد و رسالت حوزه علمیه در زمینه پاسخگویی به نیازهای حکومت و جامعه تنها از طریق پرداختن به فقه حکومتی و پاسخگویی از منظر فقه به مسائل مختلف کشور و مردم محقق خواهد شد.

خوشبختانه اقدامات خوبی به همت علما و فضلا در زمینه فقه حکومتی در حوزه علمیه قم صورت گرفته است اگرچه نسبت به ظرفیت عظیم حوزه قم باید این اقدامات گسترش بیشتری پیدا کرده تا شاهد دستاوردهای مثبت آن در حوزه‌های علمیه باشیم و حوزه علمیه اصفهان نیز در این زمینه باید ورود جدی و اثرگذاری داشته باشد و امیدوار هستیم مدرسه علمیه جامعة المهدی بتواند در این زمینه نیز اقدامات علمی و عملی مؤثری انجام دهد./1304/گ404/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
عالی است. مستدام باشبد
0
1
طلبه شهید
United Arab Emirates
۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
1
0