۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۶۳۷۱۵۸
سینما تا انقلاب (1)

بررسی پرونده ویژه جشنواره فیلم فجر از سوی خبرگزاری رسا

بررسی پرونده ویژه جشنواره فیلم فجر از سوی خبرگزاری رسا
جشنواره فجر 98 کمتر از سال گذشته به انقلاب اسلامی و موضوع شهادت پرداخته، امسال تک صدایی خاصی را به نفع جریان روشنفکری شاهد خواهیم بود و نگاه به جامعه از همین زاویه است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، جشنواره فیلم فجر هر سال با بیم و امیدهای بسیار برگزار می‌شود و کارگردانان، بازیگران و سینماگران زیادی در انتظار سیمرغ این جشنواره هستند تا بتوانند خود را در محک تجربه بیازمایند.

اما امسال جشنواره با حاشیه‌های زیادی همراه بود، از بیرون کشیدن فیلم توسط بعضی کارگردان‌ها تا واکنش‌های سیاسی بعضی بازیگران شاخص یا غیرمطرح در شبکه‌های اجتماعی همراه بود که البته هرچقدر به سمت جشنواره نزدیک می‌شویم، حاشیه‌های سیاسی کمتر می‌شود و حاشیه‌های جشنواره به اوج خود می‌رسد.

جالب‌ترین واکنش از محسن تنابنده بود که باوجود حضور در دو فیلم سه کام حبس سامان سالور و عنکبوت ساخته ایرج زاد، تصمیم گرفت تا بعد از فیلم پایتخت6 از تلویزیون خداحافظی کند، یعنی برای اتفاق امروز، بنا دارد تا شش ماه دیگر از تلویزیون کناره‌گیری کند که البته تا آن زمان خدا کریم است و آب‌ها از آسیاب افتاده.

پرونده جشنواره فیلم فجر 98در سه بخش، فیلم‌های گذشته سینمای ایران، نقد آثار مهم جشنواره امسال و مصاحبه از کارشناس‌های سینما تهیه شده است که تقدیم مخاطبین محترم می‌شود.

جشنواره امسال با فیلم خروج حاتمی کیا، خون شد مسعود کیمیایی، خورشید مجید مجیدی، درخت گردو محمد حسین مهدویان، روز بلوا بهروز شعیبی می‌تواند حال و هوای این روزهای سینما را داغ کند.

این را نیز باید اضافه کرد که جشنواره امسال کمتر از سال گذشته به انقلاب اسلامی و موضوع شهادت پرداخته است. اگر مضامین فرهنگی و مقوله‌های مهم اجتماعی را کنار بگذاریم، سینمای امسال تک صدایی خاصی را به نفع جریان روشنفکری شاهد خواهد بود و همین موضوع کمی جای بررسی و تامل دارد. /882/ 302/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
خب اکثریت سلبریتی های تحریم کننده ـ در حالی که فیلمی هم برای عرضه ندارند ـ مگر گرین کارت ندارند؟ و یا در صف گرین کارت نیستند؟ اگر اونا به نظر تو حق دارن برای ما ایرانی ها حرف بزنن به خاطر آن که آب به آسیاب دشمن ریخته اند و این آقا که سخنی در حق مردم و ملت و کشور به قلم آورده، چون به قول تو گرین کارت داره حق نداره، حرف بزنه؟؟؟ چرا؟ راستی اگر کسی در آمریکا زندگی کنه و به نفع نظام حرف بزنه این چرا امثال تو را ناراحت می کنه؟
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
اینو قبول دارم که هیچ منطقی بر رفتار و کردار بعضی از هنرمند نماها حاکم نیست ! اما بعضی از رفتارهای این هنرمندنماها نه از احساس که از روی انتخاب است ! عده ای از ایشان که خودشان را تافته جدا بافته از مردم میدانند و غرور و نخوت سر تا پاشونو گرفته و ساز مخالفت با ملت دارند و خلاف جهت آب شنا میکنند و حاضر نیستند سرشون را از زیر برف خارج کنند و ببینند ملت کدام سو دارند میروند و حرفشون چیست ! متاسفانه اینها که کم هم نیستند در عرصه هنر و سینما شهرتشان باعث غرور کاذب و خود بزرگ بینی شده و سالهاست چشم خود را بر وقایعی که در مملکتشان میگذرد بستن اینها 40 سال دارن به خودشان دروغ میگویند و این همه حماسه و حضور را عین موش کور نادیده میگیرند و همنوا با دشمنان این آب و خاک هر از گاهی که فرصتی پیدا میکنند عین زالو خون این ملت را می مکند ! ببیند چطور زالو صفتانه از خون هموطنانی که در حادثه سقوط هواپیما جانشان را از دست دادن سوء استفاده میکنند ! اسمش را گذاشتن حمایت از هموطن اما هر بیسوادی میفهمد این بازی بخاطر چیست و تنها چیزی که بهش نمی چسبد همین دروغ بزرگ همدردی و مردمی بودن است ! اینهاسالهاست به مردمشان پشت کرده و در مسیر خواست دشمن این آب و خاک حرکت کردن و تا از دستشون بر اومده آب به آسیاب دشمن ریختن و خیانت کردن ! الان هم با این بازی که در آوردن دقیقا در پازلی که دشمن ترسیم کرده دارن انجام وظیفه میکنند و درست در زمانی که ما در گیر جنگ رو در رو با دشمن قدار و اصلی ایران یعنی آمریکا شدیم از پشت دارن بر پیکر ملت خنجر میزنند ! البته این رفتارها که نوعی بلاهت و یا محترمانه بخواهیم بگوئیم سادگی و در آن دیده میشود هیچگاه نتوانسته خللی در عزم راسخ مردم انقلابی میهنمان ایجاد کنه و اینها فقط خودشان را آزار میدهند چون قرار نیست دریا با پوز سگ نجس شود . من فکر میکنم عده ای از اینها که سالهاست مردم هیچ اسم و نامی ازشون نشنیدن از این طناب پوسیده دشمن آویزان شدن تا با تحریم و این ادا اطوارهای مسخره شاید اسمی در کنند !
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
فکر کنید اون چندرغاز بودجه نظامی رو هم میخواستیم بریزیم تو خندق این سینماگران وطن پرست! اکثرشون یا گرین کارت دارن یا دنبال دریافتش هستن
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
برخی از جماعت هنرمند چه جور اسم خودشون رو ایرانی می نامند.همون بهتر برن بچه هاشون رو یه کشور دیگه به دنیا بیارن اسم ایران وایرانی هم از شناسنامه هاشون حذف بشه همچین میان تو برنامه چهل تیکه با منت میگن در زمان جنگ تهران بودن در کنار مردم برنامه ضبط میکردند. مثلا ما نمیدونیم بعد از جنگ رفتن پناهنده شدن وجیباشون که خالی شد دوباره برگشتن بعدشم در زمان جنگ مردم کجا بودن؟ جلوی توپ وگلوله دشمن .الان هم ذره ای از استقلالمون رو نمیدیم وهمیشه وهمیشه ایرانی میمانیم
3
0
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
مستدام باشید.
3
0
طلبه نسل نو
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
این جشنواره بیشتر یک فرصت معنوی و معرفتی است. در این ایام یک فرصت عالی برای گفتگوی دینی و انتقال معارف دقیق و مهم دین، پدید می‌آید ولی ما طلبه‌ها معمولاً از این فرصت، استفاده نمی‌کنیم.
3
0
حامد
Iran, Islamic Republic of
۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
زمینه حفظ ارزش ها، رستگاری معنوی، تقویت رهنمود‌های دینی، استمرار سنت ها، زندگی برخوردار از اوج لذت، امنیت، رفاه از جمله مسائل مهم در سبک زندگیدر سینمای ما است که منجر به ساختن ساختار رفتاری افراد می‌شود.
3
0