۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۶۳۷۲۱۱
واکنش مجلس به اظهارات ظریف؛

آقای ظریف وزیر خارجه کدام کشور هستید؟ | تأکید نمایندگان بر استیضاح ظریف

آقای ظریف وزیر خارجه کدام کشور هستید؟ | تأکید نمایندگان بر استیضاح ظریف
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه مبنی درباره مذاکره با آمریکا به شدت انتقاد کردند و خواستار استیضاح محمد جواد ظریف شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه هفتم بهمن ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه واکنش نشان دادند.

مشروح سخنان وکلای ملت در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف به شرح ذیل است:

ظریف به دشمن پاس گل ندهد

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در پارلمان  خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف شهادت سردار سلیمانی که ضامن امنیت ایران و منطقه بود چگونه اصلاح می‌شود که شما خواستار مذاکره با آمریکا هستید؟

وی افزود: آمریکا فرمانده نیروی قدس را هم تهدید به ترور کرده است و تقاضای بنده از روحانی و ظریف این است که این روند تحقیر و پاس گل دادن به دشمن را کنار بگذارند.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکره و برجام چه شد که امروز وزیر امور خارجه  بحث مذاکره جدید را مطرح می‌کند، تأکید کرد: با برجام هم شاهد هستیم که تحریم‌ها علیه ایران بیشتر شد، سردار سلیمانی را ترور کردند و ایران بار‌ها مورد تهدید قرار گرفت.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه مجلس طرح سه فوریتی ارائه کرد تا عزت ملی باقی بماند، گفت: این همه اصرار برای تحقیر ملی به چه منظوری است؟ آقای ظریف! شما وزیر خارجه کجا هستید؟ اگر یک ذره غیرت ایرانی دارید باید بدانید هنوز چهلم سردار سلیمانی نشده و چرا بحث سازش را مطرح کرده اید؟

وی در واکنش به اظهارات امروز ر‌ییس جمهور که امیدواریم رأی‌ها در انتخابات جابجا نشود، گفت: آقای روحانی صندوق‌های رأی دست شما و وزیر کشور است و به چه کسی این حرف را می‌زنید؟ مجلس فعلی هم نوش جان شما و وزرای تان بود.

ظریف مرتکب خطای سیاسی شده است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در پارلمان در خصوص اظهارات اخیر ظریف گفت: آقای ظریف شما با اظهاراتی که درباره مذاکره با آمریکا کرده اید، عملا ۴ خطا مرتکب شده اید.

وی با اشاره به اینکه ظریف با این اظهاراتش در وهله اول باعث تضعیف جایگاه وزارت امور خارجه شد، افزود: سخنان وزیر امور خارجه باعث شد که زبان موجود پستی، چون ترامپ علیه ما باز شود و وزیر خارجه کشورمان را به سخره بگیرد که بازی کردن با حیثیت ملی ما بود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند مذاکره با آمریکا ممنوع است و ظریف نباید این موضوع را مطرح می‌کرد، اظهارداشت: از سوی دیگر مجلس اخیرا طرحی را به تصویب رساند که این صحبت‌های ظریف مخالفت با طرح مجلس است و باید قوه قضائیه به این مسئله رسیدگی کند.

حجت الاسلام سلیمی با اشاره به سخنان امروز رئیس جمهور مبنی بر اینکه ما نگرانیم که رأی‌ها جابه جا شود، گفت: آقای روحانی آیا فراموش کرده اید که شما مجری انتخابات هستید؟

وی خاطرنشان کرد: دولت بدون آنکه مصوبه مجلس را بگیرد، توافق پاریس را اجرایی کرده است که این خلاف قانون است.

مذاکره با قاتلان سردار سلیمانی ممنوع

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در پارلمان در تذکری شفاهی، گفت: آقای ظریف مذاکره با قاتلان سردار سلیمانی از نظر مردم و نظام وجاهت قانونی ندارد.

وی افزود: وزیر امور خارجه نباید با طرح چنین مباحثی برای نظام حاشیه درست کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: آقای ظریف آمریکایی‌ها رسماً اعلام کردند سردار سلیمانی را به شهادت رساندند و چرا شما می‌خواهید به این افراد دست مذاکره دهید.

سیاست خارجی مبتنی بر وحدت ملی باشد

محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج در پارلمان خطاب به ظریف گفت: در راستای اهداف اصلی نظام؛ امور بین‌الملل و سیاست خارجی در مسیری باید قرار گیرد تا وحدت ملی حفظ و از ایجاد تفرقه جلوگیری شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی افزود: در مسیری که سیاست خارجی و فضای بین‌المللی ما که رهبری معظم و دیگر مسئولان در کشور تنظیم کردند به طور حتم باید در سیاست خارجی رعایت وحدت ملی حفظ شود و از سخنانی که موجب دلخوری مردم می‌شود، پرهیز کرد.

وی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی گفت: مشکل ما در نشستی که برگزار شد در مورد پل‌های قزل حصار و شیخ آباد و زیرگذر مهرویلا همچنان حل نشده و مردم گرمدره با مشکل توسعه حریم راه‌آهن مواجه هستند. انتظار می‌رود به این مسائل رسیدگی شود.

رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مشکل بیمه ایثارگران همچنان حل نشده و انتظار می‌رود حل آن در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گیرد.


استیضاح ظریف در دستورکار قرار بگیرد

محمد رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در تذکر شفاهی خود خظاب به ظریف گفت: هنوز چهل روز از شهادت سردار سلیمانی نگذشته است که ظریف در اظهار نظر سخیف دل ملت ایران و مردم کرمان را آتش زد و ملت ایران را عصبانی کرد.

وی تصریح کرد: آقای ظریف شما وزیر امور خارجه ایران هستید یا کشور دیگری؟ ملت ایران قرار است آمریکا را سر میز محاکمه بکشاند و شما دم از مذاکره می‌زنید.

نماینده مردم کرمان همچنین خطاب به حسن روحانی، تصریح کرد: آقای رئیس جمهور این چه نوع سیاست خارجی است.

پورابراهیمی از هیأت رییسه مجلس خواست استیضاح وزیر امور خارجه در خصوص اظهار نظر سخیفش درباره مذاکره با آمریکا را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دهد.

دیپلماسی ایران بر اساس عزت است

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در تذکر شفاهی، اظهار داشت: مثلث دیپلماسی ایران عزت، حکمت و مصلحت است. آقای ظریف مواضع شبهه ناک شما با این مثلث تناسب ندارد و مغایر است و باعث گستاخی «ترامپ» شد.

وی تاکید کرد: اگر درک درستی از شرایط بعد از شهادت سردار سلیمانی ندارید که واویلا؛ اگر درک درستی دارید این مواضع ناصواب شما جای بسی تعجب دارد.

مذاکره با آمریکا منتفی است

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی خطاب به ظریف گفت: مذاکره با آمریکا منتفی است البته راه مذاکره با هیچ کشوری جز آمریکا و اسرائیل بسته نیست.

وی خطاب به ظریف، اظهار داشت: آقای ظریف! شما وزیر امورخارجه ایران هستید یا آمریکا؟

عضو هیأت رییسه مجلس با بیان اینکه مجلس دهم باید با یک اقدام مثبت با این پیام تحقیرآمیز وزیر امورخارجه برخورد شدید کند، تاکید کرد: همچنین از قوه قضائیه می‌خواهیم فرآیند تنبیه و اخراج ظریف از وزارت امور خارجه را فراهم کند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: متأسفانه گویا وزیر امور خارجه کشورمان علاقه زیادی به دورهمی با آمریکایی‌ها دارد. /۸۵۶/
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
منظور از "نمایندگان" این چند نفر هستند؟
0
0