۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۳۷۳۴۷
آیت الله علیدوست:

حوزه علمیه، همواره عرصه تعقل و احترام به علم و دانش بوده است

حوزه علمیه، همواره عرصه تعقل و احترام به علم و دانش بوده است
آیت الله علیدوست در یادداشتی ضمن نقد رد مطلق دانش های بشری، سوزاندن کتاب مرجع پزشکی را یک حرکت نسنجیده خواند.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار یادداشتی ضمن نقد " رد مطلق دانش های بشری" با اشاره به سوزاندن یک کتاب مرجع پزشکی نوشت: این اتفاق، یک حرکت نسنجیده است. بی تردید قبول مطلق داده‌ها و دانشهای بشری ناصحیح است لکن رد مطلق آنها - آن هم در قالب چنین حرکات مشمئز کننده و بهانه دهنده به مخالفان - ناصحیح تر است.

عضو جامعه مدرسین، حوزه های علمیه را حوزه تعقل معرفی کرد و نوشت: حوزه های علمیه، همواره حوزه تعقل و احترام به علم و دانش بوده است.

وی در ادامه یادداشت خود آورده است: این حرکت آتش زدن کتاب علمی، انسان را یاد جمله ای از "یان هوس" کشیش جنبش اصلاح دینی می‌اندازد. وقتی که می خواستند او را بسوزانند، مشاهده کرد که پیرزنی قدخمیده آمد و به قصد ثواب، شاخه خشکی بر کپه هیزمی که یان هوس را در آن میسوزاندند، انداخت. آن وقت یان هوس گفت: آه! ای سادگی مقدس!

آیت الله علیدوست در پایان این یادداشت که با عنوان «حوزه علمیه قم - ابوالقاسم علیدوست» امضاء شده است نوشت: البته هیچ جهلی مقدس نیست. جهل پیرزن، جهل مقدس انگاشته شده بود و بدتر از این جهالت، جهالت مقدس نمایانده شده است./1370/ج

ارسال نظرات