۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۶۳۷۴۸۸
اثر حجت الاسلام صادقی واعظ؛

«مقتل الزهرا(س)؛ فی مصائب انسیة الحوراء» به بازار نشر رسید

«مقتل الزهرا(س)؛ فی مصائب انسیة الحوراء» به بازار نشر رسید
کتاب «مقتل الزهرا(س)؛ فی مصائب انسیة الحوراء» روایتی سلسه وار، پی در پی و مدون از لحظه شروع هجوم دشمنان به خانه حضرت زهرا(س) تا دفن آن حضرت با بیان تمام جزئیات است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات دارالفکر کتاب «مقتل الزهرا(س)؛ فی مصائب انسیة الحوراء» را با جمع آوری و تدوین حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ منتشر کرد.

یکی از مباحث مهم و مطرح در قرآن کریم، بحث رعایت حدود الهی و حفظ مرزها و حریم ها معین شده از جانب خداوند می باشد، این حدود در همه امور و سطوح زندگی انسان مشخص گردیده و عدم رعایت آن و به عبور از حریم به عنوان ظلم و ستم کاری معرفی شده است.

از موارد رعایت حدود و حفظ احترام که در قرآن یادآوری شده، محافظت از حریم بیوت انبیاء و اولیاء الهی است که در واقع حفظ حرمت ایشان و در اصل اطاعت از فرمان خداوند متعال می باشد؛ خداوند در قرآن کریم می­ فرماید:

در خانه هایی که خداوند اجازه داده است که رفعت یابند و نام او در آنجا یاد شود و او را صبح و شام در آنجا تسبیح می گویند.

انس بن مالک و بریده اسلمی نقل کرده اند، زمانی که رسول خدا این آیه را تلاوت فرمودند؛ کسی پرسید: این خانه ها کدام اند، ای رسول خدا؟ حضرت فرمود: خانه پیامبران، پس ابوبکر پرسید: این خانه(خانه علی و فاطمه(س)) نیز از آن خانه است؛ فرمود: آری از برترین آنهاست.

پس هر آنچه منتسب به پروردگار باشد دارای احترام است؛ مانند خانه هایی که طبق آیه شریفه محل تسبیح و ذکر الهی است و خداوند را آنجا در جایگاهی والا و رفیع قرار داده است.

براساس آیات قران کریم نه تنها مکان ها و خانه ها محترم اند بلکه ساکنان آن که اولیاء الهی هستد، صاحب حرمت و اکرام می باشند.

از این رو خداوند حتی ورود بدون اذن و اجازه در این خانه ها را نهی و سرزنش کرده است: ای کسانی که ایمان آورده اید در خانه ای پیامبر وارد نشوید مگر پس از آنکه اجازه گرفتید. (احزاب، 53)

البته این حکم به مانند بسیاری از دستورهای الهی فقط اختصاص به پیامبر ندارد؛ بلکه مؤمنان برای ورود به خانه یکدیگر باید از صاحب آن اجازه بگیرند.

ای کسانی که ایمان آورده اید درخانه هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید. این برای شما بهتر است؛ شاید متذکر شوید.(نور،آیه 27)

 در آیه شریفه عبارت (تستأنسوا) آورده شده است که از ماده انس گرفته شده و به معنای اجازه همراه با محبت و لطف و صداقت می باشد و این مطالب را بیان می­ فرماید که حتی اجازه گرفتن باید مؤدبانه، دوستانه و به دور از هر گونه خشونت باشد.

این فرمایش در ادامه کامل تر می ­شود:

و اگر کسی را در آن (خانه) نیافتید وارد نشوید، تا به شما اجازه داده شد و اگر گفته شد بازگردید؛ این برای شما پاکیزه تر است و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است.

حضرت موسی بن جعفر از پدرش امام صادق(ع) نقل فرمودند که رسول گرامی اسلام(ص) در آخرین لحظات حیات مبارکش به مهاجر و انصار سفارش و تأکید فرمودند:

بشنوید و آگاه باشید که در خانه فاطمه(س) در خانه من است و خانه اش خانه من است؛ هر کس هتک حرمت او کند؛ هتک حرمت خدا کرده است.

راوی می گوید، امام کاظم (ع) برای مدت طولانی گریست و فرمود: به خدا سوگند حجت خدواند هتک شد، به خدا سوگند حجت خدواند هتک شد، به خدا سوگند حجت خدواند هتک شد.

ساختار کتاب:

کتاب مقتل الزهرا(س) روایتی سلسه وار، پی در پی و مدون از لحظه شروع هجوم دشمنان به خانه حضرت زهراء(س) تا دفن آن حضرت با بیان تمام جزئیات است.

نگارنده این کتاب را به صورت مقتل متن عربی و ترجمه فارسی و با ارجاعات و پی نوشت ها  تنظیم کرده است.

علت اینکه عنوان مقتل برای این اثر انتخاب شده این است که به دلیل انکار دشمنان و معاندین نسبت به مصائب حضرت صدیقه کبری(س) بوده و همچنین فرهنگ ترویج مقتل خوانی است که به تازگی در جامعه کم رنگ شده است.

نگارنده در این اثر سعی کرده از ۴۶ سند معتبر منابع سنی و شیعه مطالب را اخذ کند و روایتی مدون و سلسله وار از هجوم به بیت وحی تا لحظات دفن حضرت زهرا(س) و وداع امیرالمومنین(ع) با آن حضرت را ارائه کند.

برخی منابع این اثر عبارتند از: الاحتجاج علی أهل اللجاح، الاختصاص، الثبت الوصیة للامام علی بن ابیطالب، الامامة و الخلافة، الامامة و السیاسه، الامالی صدق، الامالی للمفید، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، أنساب الاشراف، بحارالانوار، بیت الحزان للیزدی، بصائر الدرجات، تاریخ الیعقوبی، تفسیر العیاشی، الخصال، دعائم الاسلام، دلائل الامامة، شرح نهج البلاغه، العقد الفرید، علل الشرایع، الکافی، کامل بهائی، مستند احمد، مصباح الزائر، ملل و النحل، الوافی بالوفیات، الهدایة کبری و الهجوم علی بیت الفاطمه(س).

 در این کتاب متن مقتل عربی و تر جمه آن همراه با ارجاع به پی نوشت ها و منابع در هر خطبه آورده شده است.

این سومین کتابی است که به قلم حجت الاسلام صادقی واعظ نگارش شده است. کتاب نخست وی با عنوان «صبر علی نجات اسلام» بود که در ۵ فصل نگارش شده بود و درباره علل صبر امیر المومنین(ع) در حوادث بعد از رحلت رسول الله بوده است.

برشی از مقتل:

 در آن روزی که حضرت زهرا(س) به شهادت می رسید به سلمی، همسر ابورافع فرمود: آبی برایم بیاور، بر او ریختم و آن حضرت به نکویی و بهترین شکل غسل نمود.

 سپس فرمود: لباسی نو و جدید بیاور، لباس آوردم و حضرت پوشید، پس فرمود: بسترم را در میان اتاق بینداز، آنگاه حضرت رو به قلبه خوابید و دستان مبارکش را زیر صورت خود گذاشت و به اسماء فرمود: در هنگام شهادت پدرم، جبرئیل از بهشت کافور آورد، پدرم آن را سه قسمت نمود، یک قسمت برای خودش، یک قسمت برا ی علی (ع) و یک قمست هم برای من، ای اسماء باقیمانده حنوط پدرم را که در فلان موضع هست بیاور و کنار سرم بگذار؛ پس لباسش را روی خود کشید و فرمود: پس از چند لحظه مرا صدا بزن؛ اگر جواب دادم که هیچ وگرنه بدان که نزد پدر بزرگوارم رفتم.

 اسماء منتظر ماند و بعد از چند لحظه ای حضرت را صدا زد ولی جوابی نشنید، باز صدا زد: ای دختر محمد مصطفی، ای دختر بهترین کسی که مادرش را حمل کرده، ای دختر کسی که مقامش به قاب قوسین رسید؛ پس حضرت جوابی نداد، لباس را از صورت او کنار زد، پس متوجه شد که حضرت از دنیا مفارقت نمود .

 خود را بر روی حضرت انداخت و می بوسیدش و می گفت: ای فاطمه(س) هنگامی که پدرت، رسول خدا را ملاقات نمودی سلام به آن حضرت برسان.

گفتنی است، انتشارات دارالفکر کتاب «مقتل الزهرا (س)؛ فی مصائب انسیة الحوراء» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی و در ۹۱ صفحه به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات