۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۶۳۷۵۲۱

درمان شوری چشم در کتاب های روایی شیعه

درمان شوری چشم در کتاب های روایی شیعه
با توجه به متون دینى، اصل چشم زخم را اسلام پذیرفته است و در منابع روایى هم مطالب فراوانى در مورد حقیقت داشتن چشم زخم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مخاطبی در سایت پرسمان دانشگاهیان چنین سؤالی  پرسیده است:

باسلام؛ بنده چشمم شوراست و همین مسئله باعث دورشدن افراد از من می شود"؛ خودم هم این اوضاع و احوال را دوست ندارم، چه کنم؟

پاسخ بدین  سؤال این گونه آمده است:

پرسشگر گرامی، خوشحالیم که بار دیگر خداوند توفیق داد تا در خدمت دوستانی مومن و خوب چون شما باشیم. احساس مسئولیت شما قابل تحسین است. با توجه به متون دینى، باید گفت: اصل چشم زخم را اسلام پذیرفته است. خداوند در سوره قلم، آیه ۵۱ مى فرماید: «وَ إِنْ یَکادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ»؛ «و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند، چیزى نمانده بود که تو را چشم بزنند». مرحوم طبرسى در این جا مى فرماید: «مفسران بر این عقیده هستند که مقصود آیه، چشم زخم است مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۳۴۱.؛

در منابع روایى هم مطالب فراوانى در مورد حقیقت داشتن چشم زخم وجود دارد؛

ولکن اینکه انسان تشخیص دهد چه کسی چشمش شور است و به دیگران صدمه می زند شاید کمی دشوار باشد. برداشت فرد از خودش به عنوان چشم شور ممکن است از برچسب های دیگران ناشی شده باشد که خیلی هم درست نباشد. به هر حال برخی خانواده ها یا اطرافیان به نادرست فرد را تحقیر کرده و او را چشم شور می خوانند. ولکن اگر شما واقعا فکر می کنید که چشم تان شور است و نظرتان در مورد دیگران باعث صدمه به آنها می شود می توانید موارد زیر را که برگرفته از روایات است را رعایت کنید:

۱- رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: چشم زدن، حق است؛ پس هرگاه کسى نسبت به چیزى از برادرش شگفت زده شد (به چشمش بزرگ آمد)، پس در آن حال یاد خدا کند؛ زیرا به درستى که وقتى یاد خدا کند، به او ضررى نمى رساند».

۲- سعی کند که تفحصی راجع به دیگران نداشته باشید.

۳- حتما همیشه در نظرتان هر نعمتی را از جانب خدا بدانید وکلمه «ماشاالله »را زیاد بگویید.

۴- آیه شریفه «وان یکاد الذین ...» را زیاد بخوانید.

۵- در هر وقت که چنین احتمالی را دادید برای سلامتی دیگران صدقه ای را در نظر بگیرید ولو کم باشد!

۶- آیه الکرسى را زیاد بخوانید.

۷- آیه «وَ إِنْ یَکادُ الَّذِینَ کَفَرُوا...» را زیاد بخوانید.

۴. خواندن و همراه داشتن حرز امام جوادعلیه السلام (در مفاتیح الجنان مذکور است) توصیه می شود.

۸- گفتن ذکرهاى «ماشاءاللَّه» و «لاحول ولا قوة الا باللَّه العلى العظیم».

۹- در برخى روایات هم آمده که تکبیر بگویید و در برخى توصیه به اذکار دیگرى شده است؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: الْعَیْنُ حَقٌّ وَ لَیْسَ تَأْمَنُهَا مِنْکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ لا مِنْکَ عَلَى غَیْرِکَ فَإِذَا خِفْتَ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَقُلْ مَا شَاءَ اللَّهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ ثَلَاثاً همان، ج ۲۶، ص ۶۰، باب ۱، تأثیر السحر و العین و حقیقته.؛ از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: چشم زخم، حق است و حتى خودت از خودت در امان نیستى و نه کسى از تو در امان است؛ پس هنگامى که نسبت به چیزى از این (چشم زدن) ترسیدى، سه بار بگو: ماشاءاللَّه لا حول...».

۱۰- در برخى روایات آمده است: اگر کسى لباس قشنگى پوشید و به تعبیر امروزى ها، تیپ زد، وقتى از خانه خارج مى شود، معوذتین (سوره ناس و علق) بخواند؛ تا چشم نخورد: همان، ج ۱۲۸، ص ۹۲، باب ۹۶، الدعاء لدفع السحر و العین.

۱۱- یادکردن خداوند؛ از امام صادق(ع) روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى رسد»، (بحارالانوار، ج ۶۰ ، ص ۲۵)

۱۲- گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین» امام صادق(ع) فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم زخم حق است»، (همان، ص ۲۶)

۱۳- گفتن «آمنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله» پس از آن اثر چشم زخم خنثى مى گردد.

 /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
صدیقه
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
معوذتین میشه ناس و فلق' اشتباها علق تایپ شده
9
2
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
ممکنه با چشم زخم موجب مرگ یه نفر شویم؟
15
6
نیکو
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
بله
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «چشم زخم، واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد».
م
|
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
بله
نرگس
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
بله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
بله
رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «چشم زخم، واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد».
6
0
سراج
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
با سلام ، چرا همش میگویید علاج ....من میخواهم بدانم علاج کسیکه چشم شور است و در هر ورود به خانه ما ضرری میزند با اینکه چندین بار بهش گفته ایم لاحول ولا بکو ماشاالله بگو ولی نمیگوید آیا راهی هست که بدون آگاهی اون از ضررهای چشمش در امان باشیم.
10
1
فاطمه
|
۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
صدقه بدین
نرگس
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
اسفند دود کنید
H
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
سلام
ببخشید من فکر می کنم چشمم شوره ،و یادم میره ذکرها را بگم بعد که یه اتفاقی میوفته یادم میاد،این چشم شوری رو نمیشه کلا برطرف کرد و اصلا چرا اتفاق میوفته چون من اصلا حسود و بدجنس نیستم تا یه اتفاقی ام میوفته خیلی ناراحت میشم بخدا قسم
34
5
ناشناس
|
۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۶
برای مردم دعا کن
نازنین
|
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
من هم فک میکنم چشمم شوره....با اینکه اصلا ادم حسودی نیستم و همیشه خیرخواه دیگرانم .... وقتی برای کسی اتفاقی میوفته خیلی ناراحت میشم حتی بعضی وقتا گریه میکنم، خودمو سرزنش میکنم ...
الی
France
۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
سلام وقت بخیر من فکر میکنم چشمم فقط و فقط برای خودم شور هست آیا این امکان داره?هروقت از خودم احساس رضایت میکنم دقیقا برعکس میشود این خیلی رو اعتماد بنفسم تاثیر میزاره خیلی دارم اذیت میشم
13
3
ناشناس
|
۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
منم مثل شما هستم خودمو چشم میکنم
طیبه
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
منم فکر میکنم همینطورم بخاطر همین دیگه از خودم تعریف نمیکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۵
سلام من چشمم خودمو بدجوری میگیره.هر وقت میگم خیلی وقته ماشینم خراب نمیشه به خدا به یک ساعت نمی‌کشه.ودیگری اگه با خانم وبچه ام تو ماشین تو روز بارانی جای میرم میبینم یه زنو شوهری با بچه با موتور تو بارون دارن میرم.میگم بیچاره گناه دارن.به خدا ۱۵نمیشه یا نهایت ۱روز بعد ماشینم خراب میشه خودم بدون ماشین میشم تو بارون به قرآن.این چه داستانیه نمیدونم.نمیدونم چیکار کنم لطفا کمکم کنید ممنون میشم.
6
1
ناشناس
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
من فک میکنم شما باید ماشینتو عوض کنی چون همش ماشینت خراب میشه
امیر
|
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸
من فکر کنم ماشینتون خیلی قدیمی شده .ان شاالله دستت باز بشه یه پیکان تمیز بخری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۹
ماشینتون ضعیفه .ان شاالله یه پیکان سرپا بخری درست میشه
2
4
سمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
منم فکر میکنم خودمو چشم میزنم حتی با کوچکترین فکر مثبتی که در مورد مسائل خیلی کوچیک میکنم همون لحظه اون مسئله برعکس میشه،حتی با اینکه موقع فکر کردن به اون مسئله شکرگذاری هم میکنم باز برعکس میشه،اینم نمیشه که برا یه چیز کوچیک این همه کار انجام داد کاش میشد این مسئله رو به کل حل کرد
6
0
ماه
Iran (Islamic Republic of)
۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
بچه ها بالاخره من جوابشو پیدا کردم یه قاشق نمک همیشه تو جیبتون داشته باشین و هر وقت خونه کسی مهمونی خواستین برید جلو در ورودی طرف نمک بپاشین و با خیال راحت برید داخل خاصیتش اینه نمکها جلو انرژی بد رو ب داخل اون خونه رو میگیرین و جلو اتفاقای بد رو هم همیطور . در پناه خدا باشین
2
1
یه بنده
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
حرز امام جواد جواب تمام سوال های بالاست
1
0