۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۶۳۷۵۹۴
عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

کشورهای مرتجع عربی نمی خواهند حتی نامی از فلسطین باقی بماند

کشورهای مرتجع عربی نمی خواهند حتی نامی از فلسطین باقی بماند
عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: کشورهای عربی در حالی نمی خواهند حتی نامی از فلسطین باقی بماند که اتحادیه عرب نفس های آخر را می کشد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دکتر احمد سعدی عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران در چهارمین «سلسله نشست تمدن اسلامی؛ راهبرد مقاومت»، که به همت خبرگزاری رسا تحت عنوان «معامله قرن (توطئه جدید)» در سالن همایش الغدیر در قم برگزار شد، معامله قرن را یک طرح مربوط به گذشته و آینده دانست و بیان داشت که طرح معامله قرن که دشمنان به دنبال آن هستند در واقع تکرار توافق‌نامه سایکس – پیکو (نهم ماه مه ۱۹۱۶) و بیانیه بالفور (۲ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی) است که از سال 2017 میلادی درپی احیا و راه اندازی مجدد آن هستند.

وی با بیان اینکه فلسطین از جهت ژئوپلیتیک دارای اهمیت بسیار زیادی در منطقه است، افزود: فلسطین اگر چه در قاره آسیا قرار دارد اما همسایه آفریقا نیز هست؛ همچنین این کشور از نظر دینی نیز دارای اهمیت خاصی است و ادیان آسمانی یهودیت، مسیحیت و اسلام در آن حضور دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فلسطین پس موافقت نامه سایکس – پیکو از جغرافیا دولت عثمانی آن روز خارج شد، بر اساس این توافق نامه به دلیل اینکه فلسطین ادیان مختلف را در بر می گرفت، قرار بود که این کشور به منطقه بین المللی تبدیل شود و از تحت سیطره فرانسه و انگلستان خارج شود ولی یکسال بعد با آمدن بیانیه بالفور، طرح تاسیس وطن یهودیان در فلسطین مطرح شد.

وی با بیان اینکه انگلستان در سال 1917 میلادی فلسطین را اشغال کرد، اظهار داشت: انگلیس با بهره گیری از نیرو و اراضی مصر توانست به راحتی بیت المقدس را اشغال کند و نیروهای ترکیه در فلسطین را شکست دهد.

اروپایی ها دل خوشی از یهودیان نداشتند

وی با بیان اینکه غرب به دنبال نجات از یهودیان بودند، گفت: همان طور که در تاریخ اثبات شده است، اروپایی ها دل خوشی از یهودیان نداشتند و برخوردهای مناسبی با آنان نمی کردند، بنابراین انگلیس به دنبال سرزمینی برای آنان می گشت. صحرای سینا، کنگو و فلسطین سه گزینه برای اسکان یهودیان بود و اینکه بگوییم فلسطین جز برنامه آنان بوده است، چنین چیزی غلط است و آن چه که اسرائیل امروز سعی می کند که علت حضور خود در اراضی اشغالی فلسطین را یک وجهه دینی به آن بدهد، کذب محض است زیرا در ابتدا گزینه های مختلفی برای اشغال در نظر داشتند، سپس به این نتیجه رسیدند که در فلسطین اسکان پیدا کنند. از سوی دیگر تجار، بزرگان یهود و صهیونیست به دنبال مکانی برای خود بودند. انگلیس 5 سال قبل از اینکه قیمومیت فلسطین را به دست بگیرد، در حقیقت تعهد داده بود به سازمان صهیونیست ها که فلسطین سرزمین یهود خواهد شد.

حجت الاسلام سعدی با بیان اینکه انگلستان نتوانست زیاد در فلسطین بماند، افزود: انگلیس ها نزدیک به 100 هزار سرباز در فلسطین مستقر کردند، اما به علت مشکلات مختلفی که برای آنان پیش آمده بود، مجبور شدند که در تاریخ 5 می 1947 میلادی فلسطین را رها سازند و صهیونیست ها یک روز قبل از آن اسرائیل اعلام موجودیت کرد، سپس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رای دو سوم اعضا، در 29 نوامبر 1947 با صدور قطعنامه 181 طرح تقسیم فلسطین به دو کشور عبری و فلسطینی را تصویب کردند. از این روز پایه های تجزیه فلسطین آغاز شد. ما اگر می خواهیم ریشه های معامله قرن را ببینیم باید لابلای این تاریخ آن را جستجو کرد.

وی ادامه داد: در حالی اسرائیل با استفاده از قطعنامه 181 سازمان ملل توانست خود را به عنوان کشور معرفی کند که عرب ها هیچ اقدام تاثیرگذاری یا انجام ندادند یا در چنین روزی خیانت کردند ولی در نتیجه یکی اعلام موجودیت کرد و دیگری این اعلام موجودیت را نداشت بنابراین شاهد تضییع حق فلسطینی ها هستیم.

اردن 21 درصد اراضی فلسطین را اشغال کرده است

این استاد دانشگاه گفت: باوجود انکه سازمان ملل حد و حدود مرزهای فلسطین و رژیم صهیونیستی را مشخص کردند اما اسرائیل ها در همان روزها توانستند که 26 درصد سرزمین های فلسطین غیر از آنچه که سازمان ملل به آنها داده بود، به اشغال خود در بیاورند. 21 درصد سرزمین فلسطین نیز را اردن اشغال کرد و در این جا نقش خیانتکارانه کشورهای عربی از همان روزهای اول مشخص می شود و در حقیقت چیزی به نام فلسطین باقی نمی ماند.

وی بیان داشت: کشورهای عربی به ‌طور رسمی ۴ بار در سال های ۱۹۴۸، ۱۹۵۶، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ میلادی با اسرائیل وارد جنگ شدند. عرب ها در جنگ 1967 میلادی نیز خیانت بزرگی انجام دادند به طوری که شاهدان عینی و سربازان حاضر در این جنگ می گفتند که «ما در جنگ با اسرائیل هیچ گونه اسلحه ای حتی کلاشینکف نداشتیم و در واقع به قتلگاه خود رفته بودیم.»

حجت الاسلام سعدی خاطرنشان کرد: کشورهای عربی در تمامی این جنگ ها با وجود خیانت های بسیار به این نتیجه رسیدند که نمی توانند در مقابل اسرائیل قرار بگیرند. در سوی دیگر تا قبل از آنکه جبهه مقاومت وارد عمل شود، پیروز جنگ روانی نیز اسرائیل بود به طوری که همه دولت و ملت ها می پنداشتند که ارتش اسرائیل شکست ناپذیر است و هیچ دولتی نمی تواند در برابر رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

وی با اشاره به جغرافیای که در اختیار تشکیل خودگردان است، گفت: مساحتی که در اختیار تشکیلات خودگردان 6225 کیلومتر مربع است که نوار غزه 365 کیلومتر مربع، دریا مرده 220 کیلومتر مربع و کرانه باختری 1220 کیلومتر مربع است.

عضو هیأت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران ضمن تبیین تاریخ سیاسی فلسطین، این کشور را به چهار دوره تقسیم کرد و اظهار داشت: فلسطین اسلامی، فلسطین عربی، فلسطین فلسطینی و فلسطین عربی و اسلامی چهار دوره تقسیم بندی فلسطین از نظر نگاه سیاسی است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره فلسطین اسلامی شاهد رشد و حضور پر رنگ شیخ عزالدین قسام بودیم که به اسم اسلام در برابر دشمنان ایستادند و در دوره فلسطین عربی در حقیقت دوره رشد ناسیونالیسم عربی است. در فلسطین شاهد دو نوع تفکر، ناسیونالیسم و سوسیالیسم هستیم. در دهه 50 و 60 فلسطین عموما شاهد تفکر ناسیونالیستی و سوسیالیستی هستیم بنابراین گروه های که در آن دوره تشکیل می شدند، بوی از اسلام نبرده بودند.

یاسر عرفات، فلسطینی مورد علاقه اسرائیل

این استاد دانشگاه افزود: در دوره فلسطین فلسطینی شاهد مطرح شدن شخصیتی نظیر یاسر عرفات بودیم که فلسطین را در یاسر عرفات خلاصه می کردند و اسرائیل نیز روی موضوع بسیار فعالیت کرد که هیچ گروهی غیر از یاسر عرفات قابل قبول نیست و می شود گفت از نیمه دوم دهه 70 میلادی به بعد، یاسر عرفات به عنوان نفر اول فلسطین مطرح می شد بنابراین اسرائیل در دهه 90 تنها کسی را که قبول داشت، یاسر عرفات بود.

حجت الاسلام سعدی گفت: در دهه 80 و بازتاب انقلاب اسلامی که در جهان داشت و موضع امام خمینی (ره) نسبت به فلسطین موجب شد که فلسطین روح اسلامی پیدا کند و گروه های اسلامی نظیر جهاد اسلامی و حماس متولد می شوند.

وی ادامه داد: احساس ناسیونالیستی موجب تشکیل گروه فتح از سوی یاسر عرفات و دانشجویان همراهش در مصر شد. در کل مساله ساف (سازمان آزادی‌بخش فلسطین) در مه ۱۹۶۴ میلادی در بیت المقدس پس از یک توافق بنیادین کشورهای عربی در اجلاس سران اتحادیه عرب سال قبل، از سوی مجلس ملی فلسطین تأسیس شد. در طول تاریخ اتحادیه سران کشورهای عربی، چیزی به نام عرب نمی بینیم، اتحادیه عرب از روز تاسیس تا به امروز غیر از اینکه در حوادث مهم یک بیانیه ای صادر کند، چیزی نداشته است و تحت تاثیر پول است لذا امروز شاهد آخرین نفس های این اتحادیه هستیم و عربستان قطعا در تمامی این مسیر اتحادیه عرب نقش داشته است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب با تشکیل سازمان ساف درپی بود که تمامی گروه های فلسطینی را در خود جای بدهد ولی کل این گروه های که در ساف حضور داشتند، طرفدار تفکرات ناسیونالیستی یا تفکرات سوسیالیستی و یا جمع بین آن دو بدند. کشورهای که ساف را به وجود آوردند درپی ایستادن و مقاومت در برابر اسرائیل نبودند بلکه ساف شبیه دولت های عربی بود که در حقیقت درپی فروش فلسطین بود و کشورهای عربی از این بار فلسطین و مردم آن راحت شود. ما در کشورهای مختلف نظیر لبنان و اقدام گروهای سیاسی مسیحی در سال 1982 میلادی، شاهد این نوع موضع گیری هستیم.

اسرائیل، آوارگان فلسطینی را در تونس قلع و قمع کردند

وی ادامه داد: مسیحیان مارونی عضو حزب فالانژ در در تاریخ ۱۶ سپتامبر تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ میلادی به کشتار اهالی دو اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان موسوم به «صبرا و شتیلا» اشاره کرد که در این ماجرا بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر از فلسطینیان را کشتند. با این گونه اقدامات توانستند فلسطین را از لبنان خارج و از سرزمین هایشان دور کنند و اسرائیل در امان باشد. بنابراین شاهد مهاجرت فلسطینی ها نظیر یاسر عرفات به کشور تونس و استقرار در منطقه «حمام الشط» در نزدیکی دریای مدیترانه هستیم. پس از استقرار فلسطینی ها در این منطقه، هواپیماهای اسرائیلی این منطقه را بمباران کردند و بسیاری از آوارگان فلسطینی قلع و قمع شدند.

حجت الاسلام سعدی گفت: آوارگان فلسطینی به هر کشوری که می رفتند، کشورهای عربی احساس می کردند که آنان یک بار برایشان است بنابراین باید هر چه زودتر از این بار باید خارج شوند لذا می بینیم که کشورهای عربی بیشتر از اسرائیل خواهان معامله قرن هستند تا چیزی به نام فلسطین باقی نماند و اگر هم بخواهد بماند باید در سرودهای مثلا محمود درویش در ادبیات آن را جستجو کنند.

وی با اشاره به دفاع آمریکا از اسرائیل اظهارداشت: تقریبا 40 میلیون مسیحی یهودی نظیر خانواده بوش در آمریکا مدافع سر سخت یهودیت هستند و در این بین اسم برخی از تجار بزرگ این کشور به چشم می خورد.

این استاد حوزه استفاده از آمریکا از عربستان را ابزاری دانست و گفت: آمریکا به خوبی می داند که غیر از مساله نفتی که در منطقه وجود دارد، برای تقویت و گسترش حضورش باید از عرصه دینی نیز وارد شود به همین علت از عربستان بهره برد و شاهد حضور نیروهای آموزش دیده سعودی در منطقه نظیر سوریه هستیم.

انگلستان ملک عبدالعزیز را به عنوان پاپ مسلمین معرفی کرد

وی ادامه داد: انگلستان از سال 1942 به دنبال آن بود که عبدالعزیز (۱۸۷۶ یا ۱۸۸۰ – ۹ نوامبر ۱۹۵۳) را به عنوان پاپ مسلمین معرفی کند بنابراین شما وقتی اصطلاح خادم الحرمین را می شنوید فقط مختص به قرآن و این مسائل نیست بلکه یک نوع فریب است.

حجت الاسلام سعدی به معرفی سرگذشت ناصر السعید نویسنده کتاب «تاریخ آل سعود» پرداخت و گفت: ناصر السعید پس از نوشتن کتابش به لبنان فرار کرد، اما آل سعود وی را دزدید و به عربستان بازگرداندند و پس از قتلش، جسدش را از بالگرد به یکی از صحرای عربستان انداخت. بنابراین ترور شخصی مثل جمال خاشقچی رونامه نگار و منتقد سیاست های آل سعود برای اولین بار نیست که حکام سعودی دست به چنین جنایت های می زند، بلکه در گذشته شاهد چنین اقداماتی علیه نویسندگان و منتقدان بودیم. آقای ناصر السعید در کتاب هزار صفحه ای خود اثبات می کند که آل سعود در اصل یهودیان مدینه بودند.

آمریکا، انگلیس و اسرائیل سه مثلث شومی هستند

وی آمریکا و اسرائیل را دو بال انگلیس دانست و گفت: افراد زندانی و شروری که در انگلستان بودند، آمریکا را بوجود آوردند و در نقطه دیگر نیز اسرائیل را تشکیل دادند.

حجت الاسلام سعدی عنوان کرد: فلسطین در سال های نخست اشغال از سوی کشورهای غربی و مرتجع عربی به صهیونیست ها فروخته شد.

وی حمایت عربستان از فلسطین را ظاهری دانست و بیان کرد: به علت وابستگی رژیم آل سعود به رژیم صهیونیستی، حاکمان سعودی فلسطین را در اختیار صهیونیست ها قرار دادند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
به رسمیت شناختن "کشور یهود" در قبله اول مسلمانان خیانت آشکار کشورهای عربی به آرمان اسلان است.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
کشورهای غربی و عربی، فلسطین را به رژیم صهیونیستی فروختند.
1
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای مرتجع عربی برای اجرای طرح «معامله قرن» برنامه ریزی بسیاری کرده اند که چراغ خاموش درپی دستیابی به اهداف شوم خود هستند.
0
0