۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۳۷۵۹۹
عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان:

غرب برای مقابله با اسلام به رژیم صهیونیستی نیاز دارد

غرب برای مقابله با اسلام به رژیم صهیونیستی نیاز دارد
دانشیار دانشکده مطالعات جهان گفت: با توجه به مطالعات منطقه ای و اعتقادات دینی به طور قطع می توانیم بگوییم که طرح معامله قرن به نتیجه نمی رسد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، مجتبی رحماندوست، دانشیار گروه مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا دانشکده مطالعات جهان در چهارمین «سلسله نشست تمدن اسلامی؛ راهبرد مقاومت»، که به همت خبرگزاری رسا تحت عنوان «معامله قرن (توطئه جدید)» در سالن همایش الغدیر در قم برگزار شد، گفت: کشورهای که طرح معامله قرن را مطرح کرده اند، بر خلاف طرح های گذشته، آن را به صورت کامل تشریح نساخته اند بر این اساس تحلیل و مسائلی که در این رابطه گفته می شود بر اساس احتمالات و تحرکاتی است که یهودیان و هم پیمانانشان در حال اجرای آن هستند.

وی با بیان اینکه طرح معامله قرن به طور یقین محقق نخواهد شد، افزود: باوجود اینکه نسبت به عدم تحقق طرح معامله قرن یقین داریم اما باید در رابطه با این طرح کار کارشناسی دقیقی انجام دهیم زیر اگر کار بی محتوا و ضعیف انجام دهیم چه بسا این طرح به زیان ما تمام شود. اما اینکه کار کارشناسی ما در برابر کدام کار کارشناسی آن ها باشد؟ کار بسیار مبهم بنابراین پاسخ به این سوال مشکل است. سال گذشته - 1396 شمسی - یکی از دیپلمات های غربی برخی از ابعاد طرح معامله قرن را برای جهانیان تبیین کرد و بعضی از آن چیزی که گفته شده، اکنون در حال اجرای است.

رژیم صهیونیستی نسبت به حمایت کشورهای غربی اطمینان کامل دارد

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: کشورهای غربی به صورت یکپارچه از ابتدای اشغال فلسطین، از رژیم صهیونیستی تا اکنون یعنی بیش 70 سال حمایت کرده اند زیرا غرب برای مقابله با اسلام به این ابزار نیاز داشت، بنابراین رژیم صهیونیستی هیچ گونه دغدغه ای نسبت به اینکه غرب بخواهد حمایتش را از آنان بردارد، نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه مساله اشغال فلسطین بزرگ ترین بحران تاریخ یک قرن گذشته است، خاطرنشان کرد: مساله فلسطین نظیر مسائلی مانند کشمیری، قره‌باغ، بوسنی، کوزوو، میانمار و غیره نیست زیرا این بحران در این کشورها مقطعی است ولی فلسطین عنوان بزرگ ترین چالش بین المللی و سیاسی جهان را به خود اختصاص داده است.

این استاد دانشگاه معنی طرح معامله قرن را صلح فراگیر و یکسره کردن هر گونه تهدید و مقابله با اسرائیل دانست و تاکید کرد که شاید علت نام گذاری این طرح به معامله قرن، عدم تعهد اسرائیل به مقررات و معاهدات بین المللی است زیرا اسرائیلی ها می پندارند که در حال معامله هستند و نقض معاهدات بین المللی نمی کنند. آنچه که تاکنون من در رابطه با این طرح مطالعه و بررسی کردم متوجه شده ام که از ابتدا و انتهای طرح معامله قرن نقض اشکار مقررارت بین المللی است به همین علت با پشتوانه دینی می توان با یقین گفت که این طرح به سرانجام نخواهد رسید.

واگذاری قدس از دستاوردهای معامله قرن است

وی با بیان این که واگذاری قدس غربی و قدس شرقی به معنای قدس متحد به یهودیان از دستاوردهای مهم معامله قرن است، گفت: انتخاب قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی نقض قطعنامه 242 شورای امنیت است و همچنین در روند مذاکرات صلح درپی ان هستند که مذاکره در رابطه با قدس را از روی میز مذاکره بردارند و بگویند که تکلیف آن مشخص شده است البته اسرائیلی ها چندتا از روستاهای قدس نظیر ابو دیس[1] را به فلسطینی ها می دهند.

دکتر رحماندوست بیان کرد: در طرح معامله قرن پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، انتقال سفارتخانه خود در اراضی اشغالی را رسانه ای کرد، یک هفته بعد از آن، سران رژیم آل سعود نیز شهر ابو دیس را به عنوان پایتخت جدید فلسطین اعلام کرد که این مساله نشان دهنده هماهنگی غرب با کشورهای مرتجع عربی است.

وی با بیان اینکه بیش از 5.5 میلیون نفر آواره فلسطینی در جهان داریم که عمده آنها در اردن ساکن هستند، تصریح کرد: حذف سرزمین مادری فلسطین و ارائه تعریف جدیدی از آوارگان فلسطین از ویژگی های منحصر به فرد طرح معامله قرن است. مجریان این طرح گفته اند که هر شخصی در فلسطین حضور دارد، فلسطینی محسوب می شود و کسانی که خارج از این کشور هستند، دیگر هویت فلسطینی ندارند زیرا فرزندانشان در کشور ثالثی به دنیا آمده اند و کسی که در کشور دیگری زندگی می کند و در آن شاغل شده است، دیگر هویت ملی خود را از دست داده است و آوارگان اصلی به علت اینکه 70 سال از اشغال فلسطین می گذرد دیگر هویتی برای آنها وجود ندارد بنابراین با ارائه تعریف جدید از آوارگان، این موضوع را از میز مذاکرات حذف کرده اند.

سازمان «اونروا» به مردم فلسطین خیانت کرد

مشاوره سابق رییس جمهور خاطرنشان کرد: سازمان «اونروا»[2] در حق مردم فلسطین ظلم بسیاری کرد و با اعطای تابعیت کشورهای مختلف به فلسطینی ها درپی نابودی هویت اصیل آنان بود. باوجود اینکه این سازمان خیانت بسیاری در حق مردم فلسطین انجام دادند ولی تنها شاهد آوارگی سازمان «اونروا» است بنابراین مجریان طرح معامله قرن می خواهند این سازمان را از بین ببرند تا بگویند چیزی به نام آوارگان وجود ندارد.

وی افزود: نزدیک به 700 هزار یهودی در شهرک های کرانه باختری زندگی می کنند و پراکندگی جمعیتی را به صورتی قرار داده اند که در میان فلسطینی ها زندگی کنند تا تمرکز آنان را از این منطقه از بین ببرند تا اگر قرار باشد که یک روزی در کرانه باختری حکومت تشکیل دهند در میان آن ها یهودی وجود داشته باشند. معمولا یهودیان مسلح و نظامی هستند و سالی یک ماه نیز آموزش نظامی باید ببینند.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان تصریح کرد: رژیم صهیونیستی باتوجه به آنالیز دقیق کشورهای عربی، امتیازاتی در طرح معامله قرن می دهند و این امتیازات برای کشوری مختلف، متفاوت است به طور مثال مصر باوجود انکه در قاره آفریقا قرار دارد، درپی دسترسی به غرب آسیاست تا بتواند از ظرفیت اقتصادی این منطقه استفاده کند.

وی افزود: طبق طرح معامله قرن در منطقه از عریش تا رفح 750 کیلومتر در اختیار فلسطینی ها قرار می گیرد و در عوض از صحرای نگب که صهیونیست نشین است، در اختیار مصری ها قرار می گیرد. در این معامله زمین ها به هم وصل و زمینه فعالیت های تجاری و اقتصادی فراهم می شود و همچنین اسرائیل این اجازه را به مصر می دهد که تونلی[3] میان مصر و اردن ایجاد شود.

در طرح معامله قرن، فلسطین از میز مذاکره حذف می شود

این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی از خطرناک ترین خروجی های معامله قرن، تبدیل گفت وگو های دو جانبه اسرائیلی – فلسطینی به چند جانبه ای سعودی – اسرائیلی – آمریکایی از یک سو و کشورهای عربی از سوی دیگر است و چیزی که در این میان حذف می شود، خود فلسطین است، یعنی کرسی برای کشور فلسطین در این مذاکرات قرار نداده اند.

وی ادامه داد: باوجود سازش کاری که در طول 25 سال اخیر با اسرائیل وجود داشته است اما حق بازگشت به اراضی اشغالی را هیچ کس حتی یاسر عرفات، تشکیلات خودگران، کشورهای عربی و فلسطین فراموش نکرده اند و از آن چشم پوشی نکرده اند زیرا حق طبیعی هر انسانی است که به وطن خود بازگردد و مردم این کشور طی هفته های اخیر نیز راهپیمایی گسترده ای تحت عنوان «راهپیمایی بازگشت» در نوار غزه انجام داده اند.

دکتر رحماندوست تصریح کرد: بازیگر های ظاهری معامله قرن، مصر و اردن هستند، مدیریت صحنه آن به دست سعودی هاست، کارگردان آمریکا و همه این مسائل در راستای تامین امنیت اسرائیلی است که در جهت منافع غرب و آمریکا فعالیت می کند. طبیعتا طرح معامله قرن مورد پذیرش کشورهای غربی نیست و حتی مصر و اردن هم به ظاهر اعلام مخالفت کرده اند اما از بین 22 کشور عربی، فقط این دو کشور، رژیم صهیونیستی را به طور رسمی به رسمیت شناخته اند.

-------------------------------------------------------

[1] ابو دیس (به لاتین: Abu Dis) یک شهر در سرزمین‌های فلسطینی است که در استان قدس واقع شده‌است و نزدیک به 2 کیلومتر با مسجد الاقصی فاصله دارد. این شهر تقریبا 12 هزار تن جمعیت دارد.

[2] آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک یا به‌طور خلاصه اونروا (انگلیسی: UNRWA) توسط سازمان ملل در دسامبر ۱۹۴۹ ایجاد شد، یک مؤسسه امداد رسانی و تأمین تسهیلات و کمک‌های انسانی برای حمایت بیش از ۵ میلیون پناهنده ثبت شده فلسطینی است. پناهندگانی که طی جنگ ۱۹۴۸ فلسطین و همچنین جنگ شش روزه ۱۹۶۷ همراه با فرزندان خود یا از خانه مادری خود اخراج شدند یا فرار کردند. در پی اعلام ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس و تیره شدن روابط دلت خودگردان با آمریکا در ۲۶ دیماه ۱۳۹۶ آمریکا اعلام کرد که از کمک پردختی به این سازمان برای تأمین بودجه آن ۶۵ میلیون دلار کاهش داده و تنها ۶۰ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد.

[3] تل آویو بر اساس این معامله به قاهره اجازه می دهد تا تونلی میان مصر و اردن به وجود آورد. طول این تونل تقریبا 10کیلومتر است و تحت حاکمیت کامل مصر قرار دارد. بدین ترتیب امکان رفت و آمد از مصر به اردن و از آن جا به عربستان و عراق بدون نیاز به گرفتن مجوز از تل آویو فراهم خواهد شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
به رسمیت شناختن "کشور یهود" در قبله اول مسلمانان خیانت آشکار کشورهای عربی به آرمان اسلان است.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴
کشورهای غربی و عربی، فلسطین را به رژیم صهیونیستی فروختند.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای مرتجع عربی برای اجرای طرح «معامله قرن» برنامه ریزی بسیاری کرده اند که چراغ خاموش درپی دستیابی به اهداف شوم خود هستند.
0
0