۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۳۸۱۶۵

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۵ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۵ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 984 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 980 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 15 بهمن ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۱/۱۵

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 984 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 980 هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 540 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 540 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 928 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 510 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1571 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 680 هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 212 هزار تومان تعیین شده است.

بیشتر بخوانید

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 741 تومان، یورو  14 هزار و 934 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 773 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار و 430 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 13 هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 930 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 700 تومان است.

نوع

قیمت لحظه

قیمت دلار

13 هزار و 380 تومان

قیمت یورو

14 هزار و 934 تومان

قیمت پوند

17 هزار و 773 تومان

قیمت درهم امارات

3 هزار و 741 تومان

قیمت سکه بهار آزادی

4 میلیون و 980 هزار تومان

قیمت سکه طرح جدید

4 میلیون و 984 هزار تومان

قیمت نیم سکه

2 میلیون و 540 هزار تومان

قیمت ربع سکه

یک میلیون و 540 هزار تومان

قیمت سکه گرمی

928 هزار تومان

قیمت گرم طلای 18

510هزار تومان

قیمت گرم طلای 24

680 هزار تومان

قیمت هرمثقال طلا

2 میلیون و 212 هزار تومان

قیمت هرانس طلادلار

1571 دلار

قیمت پلاتیندلار

978 دلار

قیمت انس نقرهدلار

17.7 دلار

 

نرخ سود و کارمزد طرح جدید چقدر است؟

عبدالناصر همتی بعد از آغاز عملیات اجرایی طرح گام(گواهی اعتبار مولد) در شعبه مرکزی بانک ملی با حضور مدیران عامل 4 بانک ملت، صادرات، تجارت و ملی برگزار شد،در جمع خبرنگاران به تشریح نحوه اجرای طرح گام پرداخت.

وی با اشاره به اجرای این عملیات در دهه فجر از مشارکت 4 بانک ملی، تجارت، ملت و صادرات خبر داد و گفت: بنا داریم اعتبار این طرح را تا 50 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم ولی در مرحله اول در روز جاری 600 میلیون ریال تأمین اعتبار انجام شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند به رسیدن خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر اداره اقتصاد بدون نفت کمک کند، گفت: بانک مرکزی در کنار وظیفه مهم کنترل تورم باید حمایت از رشد اقتصادی و تولید را هم انجام دهد و این طرح می‌تواند بدون اینکه نقدینگی جدیدی وارد بازار کند به این اهداف کمک کند.

همتی با تأکید بر اینکه طرح گام بدون افزایش نقدینگی منجر به تورم نسبت به تأمین مالی واحدهای تولیدی اقدام می‌کند، افزود: بانک‌ها پشت تأمین مالی بنگاه‌هایی که می‌روند که به صورت زنجیره تولید با هم ارتباط دارند.

وی با اشاره به استقبال خوب از این طرح، گفت: گواهی اعتبار مولد قابل نقل و انتقال در بازار پول و سرمایه است و می‌تواند مشکل واحدهای تولیدی را حل کند بنا داریم در مرحله اول 65 درصد این اوراق در در اختیار واحدهای کوچک قرار دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره شرط حضور سایر بانک‌ها در عملیات اجرایی طرح گام، گفت: هر بانکی که بانک مرکزی بداند توانایی حمایت از واحدهای تولیدی را دارد می‌تواند بعد از کسب اجازه از بانک مرکزی در این طرح مشارکت داشته باشد.

همتی درباره نرخ سود و تضامین مورد نیاز برای دریافت گواهی اعتبار مولد در بانک‌ها، گفت: نرخ سود این اوراق از نرخ سود مصوب بانک مرکزی بیشتر نخواهد شد حداکثر کارمزد نیز هم متناسب با وثایق ارائه شده نباید بیشتر از دو درصد باشد.

وی درباره تضامین گواهی اعتبار مولد نیز گفت: تضامین از واحدها براساس اعتباری که خودشان در بانک دارند دریافت می‌شود؛ از مهمترین مزایای این اوراق این است که باید تا پایان سال آن را تسویه کند ولی اگر در نیمه سال قصد فروش این اوراق را داشته باشد می‌تواند نسبت به فروش اقدام کند و اگر تمایل داشتند بعد از یک ماه هم می‌توانند آن را در بازار سرمایه بفروشند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا 5 درصد واحدهای تولیدی بدهکار پرداخت شود می‌توانند از فهرست بدهکاران خارج شوند، گفت: این موضوع در ستاد اقتصادی دولت بحث شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید قانون اجرا شود. در ماده 62 قانون رفع موانع تولید به بانک مرکزی و ستاد تسهیل استان‌ها اختیاراتی داده شده است؛ براساس قانون ستاد تسهیل استان‌ها مجاز هستند با تولیدکنندگان صحبت کرده و به توافق برسند و همان را ابلاغ کنند؛ اگر بانک‌ها قبول نکردند می‌توانند به هیئت خبرگان که منصوب رئیس کل بانک مرکزی هستند و در تمام استانها نیز حضور دارند مراجعه کنند. در نهایت نظر هیئت خبرگان فصل الخطاب خواهد بود.

همتی گفت: مشکل واحدهای تولیدی با تصمیم ستاد تسهیل استان‌ها حل خواهد شد.

وی در به اینکه چقدر دغدغه مدیران بانک‌ها را دارد، گفت: مدیران بانک‌ها باید دغدغه‌های بانک مرکزی را لحاظ کنند چرا که بانک‌ها هم اکنون برخی از ابلاغیات بانک مرکزی را اجرا نمی‌کنند.

 

شاخص بورس بر قله ۴۴۰هزار واحد نشست

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 10میلیارد و 224میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4786میلیارد تومان در 931هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 1318واحدی در ارتفاع 440هزار و 199واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای مخابرات ایران، بانک ملت و گروه مپنا شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و ارتباطات سایر ایران خوزستان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3529میلیون ورقه به‌ارزش 4887میلیارد تومان در 464هزار نوبت، آیفکس 8واحد رشد کرد و در ارتفاع 5545واحد قرار گرفت.

 

افتتاح خط تولید سنگ توپی بلبرینگ ۴۰۵

در آستانه سالروز پیروزی شکوهمند اسلامی ایران و به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سال رونق تولید، قطعه مربوط به بلبرینگ پژو 405 داخلی سازی شد و خط تولید این محصول با حضور مدیرعامل،‌ نایب رئیس هیات مدیره و قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو و مدیرعامل ساپکو به بهره برداری رسید. 

مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه مراسم افتتاح این خط تولید گفت: نهضت داخلی سازی در ایران خودرو با جدیت ادامه دارد. 
فرشاد مقیمی تصریح کرد: بسته تشویقی برای سازندگان قطعات با فن آوری پیشرفته در نظر گرفته‌ایم و برای حمایت از تولید داخل به اجرا می گذاریم.

علی پارسی مدیر عامل شرکت پویان صنعت نهاد نیز در این مراسم گفت: خط سنگ توپی بلبرینگ با سرمایه گذاری ۷۵۰ هزار یورو راه اندازی شد که زمینه اشتغال ۱۵ نفر به صورت مستقیم و ۸۰ نفر به صورت غیر مستقیم را فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی این خط تولید سبب جلوگیری از واردات فولاد به میزان ۱۵۰۰ تن و خروج ۴میلیون دلار ارز شده است. 
پارسی تاکید کرد: با توجه به حساسیت بالای بلبرینگ‌های چرخ خودرو کنترل کیفیت این قطعات ضروری است که این شرکت مجهز به آزمایشگاه تست این قطعات حساس است.

وی تصریح کرد: پویان صنعت نهاد با بهره گیری از نیروهای متخصص داخلی و آموزش مستمر آنها و همچنین بهره‌مندی از نرم‌افزارها تجهیزات تخصصی توانسته جایگاه خود را به عنوان شرکت دانش محور در این  صنعت معرفی کند.

 

ترخیص ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی از گمرکات

مهرداد جمال ارونقی معاون امورگمرکی گمرک ایران در گفتگو با برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد گفت: امسال ۲۱ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۱ درصد و از نظر ارزشی ۲۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه خروج کالا از گمرک مستلزم اظهار و انجام تشریفات گمرکی است، اظهارداشت: بیشتر این کالا ها با سلامت جامعه در ارتباط هستند و نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند.

معاون امورگمرکی گمرک ایران گفت: گمرک تسهیلات مختلفی را در خصوص اظهار کالا های مزبور به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص انجام داده که منتج به تسریع در ترخیص این میزان کالا طی سال جاری شده است.

وی افزود: علیرغم اینکه مجوز های قانونی هیچ ارتباطی به گمرک ندارد منتها تفاهم نامه های مختلفی بین سازمان های ذیمدخل و ذیصلاح صادرکننده مجوز قانونی و گمرک صورت گرفته است.

جمال ارونقی بیان داشت: برای نمونه اگر در مدت یک یا دو هفته مجوزهای قانونی ازطرف سازمان متولی صادر و به گمرک ارائه می شد در حال حاضر به سه تا چهار روز تقلیل یافته است.

وی ادامه داد: یک مورد دیگری که گمرک در این زمینه پیشنهاد داده و کم و بیش عملیاتی شده اینکه از طرف یک سازمان زمانی که کالا نمونه برداری می شود نتیجه نمونه برداری به سه یا چهار سازمان دیگری که باید مجوزهای قانونی صادرکنند نمونه برداری مزبور تعمیم داده شود.

معاون امورگمرکی گمرک ایران گفت: برای مثال در بحث استاندارد اگر سازمان ملی استاندارد ایران نمونه برداری انجام می دهد نتیجه نمونه برداری به نحوی بوسیله بهداشت، دامپزشکی و جهاد کشاورزی مورد رسیدگی قرار می گیرد و بلافاصله نتیجه صادر می شود.

وی در ادامه افزود: یکبار نمونه برداری در حین تخلیه و یا در حین قبل از اظهار از کالاها صورت می گیرد.

جمال ارونقی اظهارداشت: یکسری استاندارد هایی را کنوانسیون بین المللی تجدید نظر شده کیوتو که ایران هم بر اساس ماده واحده ای که از سوی مجلس در نظرگرفته شده بود از سال ۱۳۸۹ به این کنوانسیون ملحق شده است.

وی اذعان داشت: بررسی های که از سمت گمرک انجام شد این مورد را نشان می داد که کنوانسیون مزبوردر خصوص تسهیل تشریفات گمرکی است و همینطور تمامی استانداردهای که در خصوص تسهیلات ارائه شده از سوی گمرک در این کنوانسیون لحاظ شده به نحوی بوسیله گمرک اجرایی و عملیاتی شده است.

معاون امورگمرکی گمرک ایران یادآورشد: این امر باعث شده کالاهای اساسی در حداقل زمان ممکن از گمرکات ترخیص شوند.

 

پارادوکس قیمت گوشت /دامدار ارزان می فروشد مردم گران می خرند

دام در دامداری استانها انباشته شده و خریداری برای آنها پیدا نمی شود در دیگر سو قیمت گوشت در بازار گران است و مردم توان خرید ندارند اما این تضاد قیمتی در شرایط عرضه فراوان چطور می تواند اتفاق بیفتد، دام در دست دامدار بماند و مصرف کننده هم به دلیل قیمت بالا توان خرید نداشته باشد و قیمت به جای کاهش افزایش یابد؟سناریوهایی مختلفی وجود دارد که در این گزارش مرور می کنیم.

قیمت گوشت گوساله در هفته گذشته کیلویی 5 هزار تومان گران شده و به 70 هزار تومان رسیده اما قیمت دام زنده به کیلویی 25 هزار تومان کاهش یافته است، گوشت گوسفندی کیلویی بیش از 80 هزار تومان و گوسفند زنده 35 هزار تومان است، یک عرف معمول می گوید قیمت گوشت در بازار نباید از دوبرابر دام زنده بیشتر باشد.

 

*واردات کم شود

سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور انگشت اتهام را به سمت وارداتچی ها نشانه می رود و معتقد است، واردات زیاد انواع گوشت به کشور باعث شده تقاضا برای تولید داخل کاهش یابد، منظور این مسئول بیشترواردات گوشت منجمد است که با قیمت زیر 50 هزار تومان در بازار عرضه می شود و مردم با قدرت خرید پایین به جای گوشت گرم از گوشت منجمد ارزان استفاده می کنند و برای تعادل بازار در شرایط فعلی باید فتیله واردات پایین کشیده شود.

*اجازه صادرات داده شود

طیف دیگری که بیشتر از تولید کنندگان هستند موافق صدور مجوز صادرات گوشت هستند تا به زعم آنها تعادلی در عرضه و تقاضای داخل بوجود آید آنها می گویند اگر تولید داخلی اجازه صادرات داشته باشد دام در دامداری استانها انباشته نخواهد شد. تجمع دام در دامداری ها نه تنها هزینه دامدار را افزایش می دهد شرایط را برای شیوع بیماری فراهم می کند.

منتقدان این سناریو صادرات گوشت را در حالی که تولید گوشت قرمز پایدار نیست بسیار خطرناک می دانند و می گویند اگر افزایش تولیدی هم بوده به صورت مقطعی است و مجوز صادرات چه بسا قیمت گوشت قرمز را همانند سال گذشته افسار گسیخته بالا خواهد کشید و سفره مردم را تنگ تر خواهد کرد.


*شرکت پشتیبانی امور دام برای ذخیره استراتژیک دامها را بخرد

سناریوی سوم این است که شرکت پشتیبانی امور دام کشور که مسئول تنظیم عرضه و تقاضای محصولات پروتئینی است، دام کشاورزان را خریداری کرده و پس از کشتار در انبارها ذخیره کند و به مرور در زمان نیاز وارد بازار کند. این ایده چند حسن دارد نخست اینکه ذخیره استراتژیک گوشت کشور در شرایطی که تحریم هستیم تامین خواهد شد و به جای التماس بر واردات گوشت گران برزیلی با اتکا به تولید داخل نیاز برطرف خواهد شد و البته کسری ماههای آینده هم در صورت نیاز با واردات تامین می شود.

*چرا شرکت پشتیبانی امور دام گوشت دامدار را نمی خرد؟

معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزی در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: این طرح مدل مناسبی است اما به دلایلی هنوز اجرا نشده است، دلیل اصلی این است که شرکت پشتیبانی امور دام باید بودجه کافی برای پرداخت پول دامداران داشته باشد که ندارد، به هر روی دامدار پس از فروش دام خود انتظار دارد که پولش را بلافاصله دریافت کند.

*دستهای پشت پرده گرانی گوشت

اما رضایی معتقد است که دستهایی پشت ماجرای گرانی گوشت در بازار وجود دارد، دلالانی که طی فرایند خرید از دامدار و عرضه بازار حضور دارند و کم هم نیستند اجازه نمی دهند قیمت گوشت پایین بیاید. به گفته معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزی تا زمانی که دام در ویترین مغازه ها جا خوش کند چندین دست بین دلالان می چرخد و به رغم اینکه ارزان از دامدار خریداری می شوند اما گران به دست مردم می رسند.

 

 

*دامداران از انباشت دام می گویند

یک دامدار ایلامی به خبرنگار فارس گفت: انباشت دام در این استان نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است دام در دامداری‌ها به حدی بیشترشده که نگرانی از شیوع بیماری را بیشتر کرده است و این روند ادامه یابد بسیاری از دام‌ها تلف خواهند شد.

موسوی با درخواست از دولت گفت: وظیفه دولت است که به حمایت از دامدار بیاید؛ یعنی دولت به جای اینکه گوشت وارد کند بهتر است دام مازاد را خریداری کند و به بازار عرضه کنند که باعث کاهش قیمت گوشت در بازار هم خواهد شد.

*قیمت دام زنده کاهش یافت گوشت بازار نه آنقدر

علی رجبی از استان ایلام به خبرنگار فارس، گفت: مردم قدرت خریدشان پایین است و زمانی که دولت بازار را با گوشت یخی 50 هزار تومانی پر کرده، آنها ترجیح می‌دهند به جای گوشت گرم، گوشت یخی بخورند.

این دامدار گفت: قیمت دام سنگین به 25 هزار تومان رسیده و تازه خریداری هم وجود ندارد، اما به همان نسبتی که قیمت دام زنده کاهش داشته، قیمت گوشت در بازار کاهش نداشته است و برخی در بازار هستند که اجازه پایین آمدن قیمت‌ها را نمی‌دهند.

 

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است قیمت هر کیلوگرم ران و دست و گوشت گوساله در منطقه 19 تهران به 69 هزار تومان و گوشت مخلوط گوساله 65 هزار تومان به فروش می‌رود. گوشت چرخ کرده گوساله 54 هزار تومان و گوشت منجمد که 47 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

گزارش از استان‌های کشور حاکی است دام در دامداری‌ها انباشته شده و دامداران نگران فروش هستند. آنها می‌گویند خریدار برای دام‌هایشان نیست. در دیگر سو قیمت بازار این هفته افزایش داشته است یعنی از یک سو انباشت دام و از سوی دیگر عدم کاهش قیمت.

اگر امروز از دامدار حمایت نکنیم فردا مجبوریم با قیمت ها خیلی بالاتر با تمامی مشکلات تحریم وارد کنیم، حمایت از دامدار در حقیقت سرمایه ای برای آینده هم خواهد بود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات